Vilket hund-fästingmedel ska man använda när man har småbarn?

C

corno79

Nu drar ju fästingsäsongen igång och det är dags att sätta medel på hunden.
Har alltid använt exspot men nu när man har en liten 8 månaders kille så slog det mig att det kanske inte är så hälsosamt när man har småbarn?

Hunden och min lilla Mattis är ju bästa vänner så en hel del närkontakt blir det ju dom emellan:) Det är ju alltid lite kladdigt första veckan, har ju ridgeback så det döljs ju inte direkt i en stor päls.

Vad har ni andra som har barn valt att använda för medel till era hundar?
Bärnstenshalsband är ju giftfritt men läste på hundforumet att det var flera som inte tyckte det var effektivt på korthåriga hundar.

Tycker ofta apotekspersonal är så dåliga på frågor om djursortimentet så jag frågar här istället.

Tack på förhand/Mvh c79
 
Sv: Vilket hund-fästingmedel ska man använda när man har småbarn?

Jag diskuterade detta med vår veterinär och kom fram till att vi fortsätter med Frontline. Det är det "mildaste" giftet på marknaden och vi får hålla dom åtskilda några dagar när vi precis haft på det på hunden.
 
Sv: Vilket hund-fästingmedel ska man använda när man har småbarn?

Tack för svaret!
Ska lägga Frontline på minnet när jag åker till apoteket, även bra att veta att rekommendationen kommit från veterinär.
Får också försöka hålla isär hund och barn första dagarna.
 
Sv: Vilket hund-fästingmedel ska man använda när man har småbarn?

Jag har samma tankar fast med katten - hur är det med sådana fästinghalsband? Är de dåliga?
 
Sv: Vilket hund-fästingmedel ska man använda när man har småbarn?

JAg har alltid haft Scalibor (halsband) innan, men byter nu till Exspot.
 
Sv: Vilket hund-fästingmedel ska man använda när man har småbarn?

Men såna halsband som finns till hundar och katter, utsöndrar inte dom medel under hela tiden till hunden/katten under 2 månader?

Om man har barn och inte vill ha medel från djuret till barnet, undra om det är bra då? Är inte det också stark kemikalie? Som dessutom sitter på utsidan djuret hela tiden om ni förstår vad jag menar.

Känns som att ett barn lätt kan dra i ett halsband och sen stoppa fingrarna i munnen alternativt dra loss det och stoppa i munnen.
Vet inte, bara en tanke.
 
Sv: Vilket hund-fästingmedel ska man använda när man har småbarn?

Jag gör likadant som Calazirya, använder frontline och försöker undvika att barnen klappar hundarna precis då.

Häromdagen plockade jag 15 fästingar i pälsen på min hund så det var bara rätt iväg till veterinären och shoppa. Fy fan vad de är äckliga!
 
Sv: Vilket hund-fästingmedel ska man använda när man har småbarn?

Jösses! 15 stycken, usch usch.

Har dom väl satt sig tycker jag dom är så svåra att få loss, vill ju gärna få ut hela kroppen.
Har den där synen framför mig att man missar en fästing på hunden så den blir så där bautastor och så ramlar den av på golvet och så äter lillkillen upp den, blääääää vad äckligt, ryser i hela kroppen.

Hittade första fästingen igår krypande på Billy, så imorgon blir det medel på.
 
Sv: Vilket hund-fästingmedel ska man använda när man har småbarn?

Usch fy fan vad äckligt haha. De jag hittade hade inte satt sig än utan kröp bara i pälsen. En hade satt sig i örat bara och den drog jag ut fort som bara den. Ibland är det bra att ha en ljus hund, man ser de små jävlarna fort!
 
Sv: Vilket hund-fästingmedel ska man använda när man har småbarn?

jo, det är därför jag byter. innan har jag inte haft barn.
 
Sv: Vilket hund-fästingmedel ska man använda när man har småbarn?

Ja jag skulle absolut inte ha fästinghalsband/scalibor tillsammans med småbarn. Det sitter ju utanpå och avsöndrar gift som gnuggas in i pälsen konstant.

Jag skulle rekomendera Frontline som första dos och hoppas att det fungerar. Annars finns Expot som är pipettdosering av samma medel som halsbandet ( men det är starkare och funnits kortare tid på marknaden än Frontline ).
 
Sv: Vilket hund-fästingmedel ska man använda när man har småbarn?

Okej, då är jag med!
Tänkte att exspot hade börjat med halsband också men då förstår jag, du går över till exspot pipetter.
 
Sv: Vilket hund-fästingmedel ska man använda när man har småbarn?

Ja ljus hund och korthårig är optimalt för att upptäcka dom små äcklena:)
 
Sv: Vilket hund-fästingmedel ska man använda när man har småbarn?

Har samma problem med katterna, och i år är ett helt sjukt åt hos oss. Har alltid kört med frontline och med regelbunden behandling då sluppit krypen. Nu i år får vi plocka fästingar hela tiden trots att de är behandlade. Vi har två mörka långhåriga saker där den ena inte vill sitta still, så honom upptäcker jag dem inte på förrens de sitter rätt bra. Utan klas olssons fästingplockare skulle jag krivera. Den andra som ligger hos mig när han inte är ute i gräset älskar att bli pillad, på så han är väldigt lätt att kolla igenom och där kan jag ta dem innan de fastnat.

Fler tips till katter?
 
Sv: Vilket hund-fästingmedel ska man använda när man har småbarn?

Ja jag skulle absolut inte ha fästinghalsband/scalibor tillsammans med småbarn. Det sitter ju utanpå och avsöndrar gift som gnuggas in i pälsen konstant.

Jag skulle rekomendera Frontline som första dos och hoppas att det fungerar. Annars finns Expot som är pipettdosering av samma medel som halsbandet ( men det är starkare och funnits kortare tid på marknaden än Frontline ).

Ja det var så jag tänkte också, har inte vågat ha något på henne alls sedan Elina föddes... å andra sidan kommer hon och gosar ner sig i sängen :crazy:

Fy för utekatter, inatt fick vi gå upp TVÅ gånger, en gång för att släppa ut en stackars mus och andra gången hade hon släpat in en fågel :mad:. Trots plingplingbjällror och allt... Detta PLUS fästingarna gör mig galen! Tacka vet jag innekatten, hon är inte till besvär :D
 
Sv: Vilket hund-fästingmedel ska man använda när man har småbarn?

Jag använder ingenting. Jag plockar och kollar istället. Tycker medlena är för giftiga vare sig man har barn eller inte. Ingenting jag skulle villja utsätta min hund för.
 
Sv: Vilket hund-fästingmedel ska man använda när man har småbarn?

Det är ett alternativ också, inget medel utan en rejäl genomgång varje dag.

Det är bara att där sambons farfar bor ( vi är där mycket på sommaren) så ger fästingarna anaplasma/erlichios. 4 av 4 hästar som stått på gården de senaste 3 åren har fått det och vill inte riskera att hunden får det då det är så jobbigt för djuret och dyrt att behandla.
Testar med Frontline i år.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp