Vilket strö är billigast?

M

Marshal

Vilket strö är billigast, halm, spån, torv, papper?
Någon som vet? :confused:
 
Där jag bor är halm i särklass billigast.
Om man inte som mig har en häst som stående på halm äter MINST 20 kg/dygn. Då blir vilket annat strö som helst billigare! :D

Men till min andra häst spar jag flera hundra i månaden sedan jag bytte från spån till halm.
 
Jag instämmer halm är billigast.

Spån och torv kan man komma över till vettiga priser så här års men blir hysteriskt dyrt på andra sidan nyår.

Papper - tja, det beror vär på hur man kan komma över det :D

Men halm blir i längden billigast.

Apo
 
Då vi hade torv köpte vi löstorv. Då blev just det billigast för vi köpte denna för 90,- per kubik, och sålde gödseln för 100,- per kubik och då hämtade köparen. Kan man fixa något sådant så går det bra, med andra ord.

Numer har jag dock spån, för det passar övriga förhållanden bäst.
 
För oss är det just nu (vete)halm. Byter med grannbonden: en bal halm mot ett ägg (egna värphöns)!
 
Billigast är att gräva upp jord och lassa in :D
Jag tror att halm är det billigaste. Spån är inte heller så dyrt. Jag betalar 35 :-/balen och det går en bal i veckan.
 
Jösses, vart sjutton handlar du? :eek:
En annan betalar 69kr/bal med spån :crazy: :(
 
Spånpriserna skiljer mycket. Munkdalskvarnen tar 60 kr för en spånbal som Tre hästar i Kungälv bara tar 38 kr för. Exakt, Exakt samma spån, mängd och tillverkare.
Och Naturnära i Gbg tar 39:- för en bal som innehåller mer spån än de på Tre hästar och Munkedalskvarnen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 719
Senast: ameo
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 218
Senast: Fazeem
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
883
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 211
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp