Vilket täcke ska jag använda nu?

Miss Sixty

Trådstartare
Min häst är helklippt och har just nu 200g täcke i stallet och 100g ute täcke + stalltäcet under när hon är ute.
Nu undrar jag om jag borde sätta på henne ett lite tjockare(typ 300g) då hon ska flytta ut i ute box medans stora stallet byggs om.

Sv: Vilket täcke ska jag använda nu?

Gudars :crazy:
Min har hittills bara stått med regntäcke på sig såväl inne som ute.
Nu ska hon ha Börjes ylletäcke, med kryssgjordar under regntäcket.

Hade hon stått i i utebox hade jag kanske lagt på ett 200 g täcke på henne (det har dom övriga i stallet, förutom en som har ett 300 g - men hon är klippt!)

Men jag tror knappast att du behöver lägga på något ytterliggare täcke nej...

Men just nu har hon bara 200g i stallet men efter som hon flyttar ut i utebox så kanske jag ska lägga på henne typ 300g. Hon är ju trots allt helklippt.

Till vintern har jag 550g täcken..

Miss Sixty skrev:
Men just nu har hon bara 200g i stallet men efter som hon flyttar ut i utebox så kanske jag ska lägga på henne typ 300g. Hon är ju trots allt helklippt.

Till vintern har jag 550g täcken..
Du menar att hon ska ha 300 gr på natten nu, inte 200+300gr?

Jag har mina hästar i uteboxar och de har samma täcken oavsett temperatur. Hästar har en komfortzon på ca. 20 grader så det har ingen större betydelse hur många gram du har i täcket.

Elektron skrev:
Jag har mina hästar i uteboxar och de har samma täcken oavsett temperatur. Hästar har en komfortzon på ca. 20 grader så det har ingen större betydelse hur många gram du har i täcket.

Elektron har helt rätt.
Men eftersom hästar trots allt är individer, så går det inte att svara på din fråga eller din spekulation om x antal g räcker. Stick in handen under täcket och känn på hennes kors sent på kvällen när du lämnar stallet eller när du kommer på morgonen, är korset lagom varmt, dvs inte kallt, så fryser hon inte. du slipper spekulera om man håller koll på hästen så istället för att försöka generellt mäta i gram och typ av täcken osv.

om hästen är helklippt och står på spån istället för halm behöver hon antagligen varmare täcke än en häst som står på halm eller har stor nattgiva hö/fodras många gånger per dag. Ätandet håller hästarna varmare än täcken gör.

Hon står å spån.
Desutom har hon väldigt ont i ryggen och jag försöker hålla henne varm..

Varför helklipper du en häst med ryggont? Med tanke på sjukdomshistorien hästen har är den väl inte ens helt igång?

Om den ska stå i utebox tycker jag du ska ha halm, inte spån.

Tyvärr håller jag även här med Elektron. Helklippa häst med rygg besvär och om den dessutom inte jobbas varm och svettig är vansinne. Tycker även att hästen skall stå på halm om den står i ute box. varför väljer er stallägare att bygga om stallet NU - mitt när det börjar bli kallt och vinter...? :confused:

Jag kan inte ha halm.

Nä hon är int igång och ska snartpå ny utredning.

Jag trodde ju att vi skulle vara igång i vinter..

Ge då hö och gör som mackan säger, stick in en hand och känn på korset och känn efter varje gång du tittar till henne. Enda sättet att märka hur mkt täcken du behöver.

Även om ni skulle varit igång lite i vinter helklipper man inte en häst som precis haft ryggproblem och som ska bo i utebox. Man måste tänka innan man gör sånt. Du är ju inte nybörjare med egen häst.

Varför kan du inte strö med halm? Hästen håller värmen bättre på halm, då får man försöka ordna det.

Hon ska stå i utebox max 2 veckor.
Vi klippte då vi trodde honskulle vara helt igång i inter och det skulle bli mycketträning tävling inomhus..

Nä jag vet att du hade räknat med att vara igång :crazy:

Men nu står du med ett problem i det att hästen är helklippt och har ryggproblem och dessutom skall stå i ute box så du får göra damage kontrol, dvs det bästa av en dålig situation för hästen.

Skulle vara jättenoga med att som sagt känna av henne på korset under täcket och på så sätt skaffa dig en uppfattning om hennes personliga individuella tillstånd och förmåga att hålla/inte hålla värme. Om du har BOT (tror du har det?) så använd det också kanske....

Sen om hon står på spån ute, vilket är mkt olämpligt, se till att åtminstonde ge generöst med högiva till natten så hon håller sig varm genom att äta. Hästar blir INTE tjocka av mycket stråfoder. Och nu är det viktigare med hästens hälsa än hennes vikt i gram, så skit i det oavsett. (vet att du vaktat vikten på henne förrut lite).

och sen lovar du mig att du inte helklipper i fortsättningen om du inte är helt hundra att du har en häst UTAN rygg problem och är säker på att den skall tränas ORDENTLIGT.! :( :confused: :crazy:

Senast ändrad:

Men åandra sidan har pälsen nästan vuxit ut nu eller den är ju tun men man ser inte om man inte tittar noga att hon är klippt.

Jag har inte B on track under natten men på dagen.

Kommer hålla ögonen på henne..

nåja, jag skulle inte räkna det som att pälsen vuxit ut, det är väl bara någon månad sen du klippte max? Eftersom hon är helklippt så syns det givetvis inte så mycket att hon är klippt, men du måste ju jämföra med pälsen hon skulle haft om hon aldrig blivit klippt till att börja med nog hade hon haft betydligt mer då. Det är ju inte längden på pälsen i sig, utan faktumet att när du rakar, så förstör du helt "underulls" isoleringen på hästen genom att stråna klipps av rakt av och inte isolerar alls mot luften längre. Det tar länge innan det växt ut så pass igen att det isolerar på samma sätt som naturligt.

ja håll ögonen ordentligt på henne och anpassa därefter. När ska du till kliniken? vilar hon helt nu? är hon bättre eller sämre? stackare! :( :crazy:

Senast ändrad:

Miss Sixty skrev:
Vi klippte då vi trodde hon skulle vara helt igång i inter och det skulle bli mycketträning tävling inomhus..

Det kvittar. Hon har haft ryggproblem länge, dvs ryggen är extra känslig. Då är det lämpligt att lämna ryggen oklippt. Det finns ingen anledning att klippa ryggen på en så känslig häst. Hon svettas ändå inte så enormt där.

Men nu är det gjort, och det viktiga är att du tänker dig för innan du gör om det. För som mackan skriver, det är skillnad på det som växer ut och den päls hon skulle haft.

Du svarade inte på varför du inte kan använda halm?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 421
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 174
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka