Vilket täcke ska jag använda nu?

Sv: Vilket täcke ska jag använda nu?

Det är inte jag som äger stallet.

Sen är det bara för en kort ttid hon ska stå ute..

Måste först säga att jag heller inte skulle klippa en häst som har/haft ryggproblem och som inte är helt igång.
Om jag förstått det rätt så var det inte sååå längesen din häst blev "friskförklarad" och om det vore min häst skulle jag ABSOLUT inte träna/tävla med den redan i vinter, utan ta det lugnt hela vintern för att sakta bygga upp den igen och kanske börja träna/tävla först till våren. Jag skulle heller inte klippa den (möjligvis delklippa senare i höst om det skulle behövas).

Men åter till din fråga: jag tror den klarar sig med 200 g täcke även i utebox. I en bra utebox ska det inte blåsa rakt igenom, och kylan klarar hästarna mkt bättre än blåst.
Men om du är osäker så får du väl ha ett tjockare täcke då.

Ja, men problemen hade ju börjat komma tillbaka innan du klippte henne.

Skadan är skedd nu, vad vi försöker få dig att förstå är att det inte var speciellt smart att helklippa en häst med problem bara för att du inte ska hamna i samma sits igen. Tycker du inte själv att det var onödigt? Man kan ju välja en annan klippning där man lämnar päls på ryggen när det är en känslig rygg.

Nej jag tycker inte det var onödigt.
Hon är täckad ordentligt och Vet som gav henne lugnade vid klippningen tyckte inte häller det skulle vara några proble.

Okej men då så. Kan ändå inte låta bli å tycka synd om hästen om den ska tvingas gå med 10 täcken i vinter när det är ordentligt kallt....

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 421
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 174
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka