Vilket utetäcke?

Ray

Trådstartare
Vad köper jag till rund och liten ponny? Korta ben, bred och lång bog.
Alla täcken som passar runt magen och bogen är för stora i övrigt...
Tips?
 
Shires? Det satt väldigt bra på min ponny av grov, rund modell. Hade med halvhals. Hööks Fairfield är också rätt rymliga i storleken, tycker jag (för stort i bogen på nättare ponny).
 
Vad köper jag till rund och liten ponny? Korta ben, bred och lång bog.
Alla täcken som passar runt magen och bogen är för stora i övrigt...
Tips?

Köp av något etablerat märke som har modeller just för ponny? Ring och fråga de som säljer ang passform osv - de större etablerade kan svara bra .

Det går inte att ge dig specifika råd bara utifrån din tråd. Inte för att det just är en liten ponny utan det är samma problem när samma fråga ställs gällande vad som passar större hästar .

Dock, om någon ska ha möjlighet att svara utifrån det du postat så är frågan - vad för modeller/märken har du redan haft som inte passar ?
 
Vad köper jag till rund och liten ponny? Korta ben, bred och lång bog.
Alla täcken som passar runt magen och bogen är för stora i övrigt...
Tips?
Var är det för stort? Är det att det blir långt på sidorna? Över ryggen? Dras de bakåt över manken? Eller var? Vilka märken har du provat?
Till ponnyer som drar upp till 125 (135 i undantagsfall) sitter oftast de täcken som enbart finns som ponnyvariant bäst. Finns i en hel del märken och varianter.
 
Köp av något etablerat märke som har modeller just för ponny? Ring och fråga de som säljer ang passform osv - de större etablerade kan svara bra .

Det går inte att ge dig specifika råd bara utifrån din tråd. Inte för att det just är en liten ponny utan det är samma problem när samma fråga ställs gällande vad som passar större hästar .

Dock, om någon ska ha möjlighet att svara utifrån det du postat så är frågan - vad för modeller/märken har du redan haft som inte passar ?
Jag har väl provat de billiga... Och oftast är det bukgjordarna som.är för korta.

En fråga på buke är ofta ett smidigt sätt att få tips.
 
Var är det för stort? Är det att det blir långt på sidorna? Över ryggen? Dras de bakåt över manken? Eller var? Vilka märken har du provat?
Till ponnyer som drar upp till 125 (135 i undantagsfall) sitter oftast de täcken som enbart finns som ponnyvariant bäst. Finns i en hel del märken och varianter.
Kort att spänna framförallt! Passar allt så sitter det benhårt runt buken...
 
Kort att spänna framförallt! Passar allt så sitter det benhårt runt buken...
Då skulle jag absolut prova de som bara görs i ponnystorlek. De brukar ha generöst tilltagna gjordar. Ett alternativ är att förlänga gjordarna på täcken som annars sitter bra.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Då skulle jag absolut prova de som bara görs i ponnystorlek. De brukar ha generöst tilltagna gjordar. Ett alternativ är att förlänga gjordarna på täcken som annars sitter bra.
Hade inte ens koll på att det finns speciella ponnytäcken... Så tack för det tipset!
 
Har exakt samma fundering som TS, men till häst som drar 135 cm, och har välutvecklad bog och bred hals, klarar sig med vanliga gjordar. T ex HW Rambo var för tight i halsen.
Söker ett täcke med rejäl hållfasthet pga lek o bus.
 

Liknande trådar

Utrustning Vi ska testa en Ordo Victoria på vår ponny. Jag har bara sett den på bild, så vet inte ens om den passar än.. men.. jag känner inte till...
Svar
7
· Visningar
652
Senast: Robina
·
Utrustning Borde köpa nytt vintertäcke, ordentligt tjockt.Men när man har en ponny som är "smal" runt halsen och bogarna är det inte så lätt; många...
Svar
10
· Visningar
791
Senast: Tussinussen
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
535
Senast: Silje
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp