vill ej stå stilla..

M

mulle

Hej
min ponny vill inte stå stilla då jag hoppar upp nån som har nått tips?Har nån samma problem?
mulle :banana:
 
be någon hålla i medans du hoppar upp ,,eller försök att hålla i själv så hon inte går i väg.prata medans du hoppar upp och beröm när hon e duktig
 
Prova med att för varje gång hon tar ett steg framåt så backa tillbaka henne till den plats ni stod på först så hon förstår att har du ställt henne där så ska hon stå där.
Hästen kanske inte förstår på en gång men efter ett par gånger förstår den att den inte kommer någon vart.
 
Min ponny vill också gå iväg när man fått i foten i stigbygeln. Jag brövade att bara stå kvar och med foten i stigbyglen och hängande i tyglarna, motståndet från mig blev ju större ju längre bort hon gick till sist stannade hon och jag "hoppade ikapp" sen så till sist stannade hon och jag kunde hoppa upp. Hon blir duktigare och duktigare men det händer att hon går fram nu med men det kommer väl med tiden också. Bara man är konsekvent så att hästen förstår.

Hlsn Elisabet :bump:
 
Börja med att lära ponnyn att stå still när du borstar, pysslar etc.

Sen lär du ponnyn att stå till bredvid en pall, bänk etc.

Och sen kliver du upp från den. Då behöver ponnyn inte ta ett steg för att balansera upp snedbelastningen, du sparar på sadeln, du sparar på ponnyns rygg och din egen höft och knä.

Och så varierar du höger och vänster sida.
 
Jag hoppar alltid upp från en pall, började med det eftersom min häst tycker det är obehagligt när jag hoppar upp från marken. Skonar dessutom både ryttaren och hästens rygg. :)
Jag har lärt hästen att parkera bredvid pallen och kan då väldigt enkelt bara svänga över benet och sätta mig tillrätta (jag rider barbacka, om man har sadel kan man ju använda stigbygeln från pallen). :D
Det brukar inte vara så svårt att lära hästen att parkera... Ta det bara lugnt, ge den tid och prata med den och beröm när den gör rätt. Bli inte arg om den gör fel i början, då blir den bara stressad och får ännu svårare att stå stilla. När hästen sen lärt sig att stå stilla bredvid pallen så är det bara att hoppa upp.
Jag brukar oxå ge min häst lite godis när jag har hoppat upp, väl fungerande eftersom hästen då väntar på godiset innan den går iväg. :d
En sak till... låt inte hästen börja gå av sig själv när du har suttit upp utan stanna den bara lugnt om den gör det. Och låt den inte gå iväg förrän du ber den om det.
Lycka till!
:bump:
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
901
Senast: Valle
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
178
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
866
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp