M
Margurite
Hej!
Jag har nyligen blivit medryttare till ett lite äldre varmblod.
Ägaren har bara haft honom i ett par år och innan dess så stod han helt ensam
utan andra hästar. Att han har varit ensam länge har gjort (tror jag) att han inte vill lämna sina hästkompisar i hagen (5 st). Han står som fastvuxen i marken när man ska hämta honom och vill absolut inte följa med. Väl inne i stallet så är han jättenervös och står inte stilla i 2 sekunder.
Skulle vilja ha alla tips som jag kan få på hur jag kan vinna hans förtroende och få honom att följa med mig. I dag tog det 30 min för mig innan han till slut följde med mig från hagen.
Vill också få tips på hur jag ska få honom att lugna sig i stallet.
När jag rider så vill han också hela tiden hem.
Han har bara ridits väldigt sporadiskt de 2 åren han har stått i sitt nuvarande stall, så han har inte behövt lämna de andra hästarna särskilt ofta. Ägaren sa att han brukar slita sig ibland när man har hämtat honom och springa tillbaka till hagen.
Jag bor i närheten så jag kan komma till honom varje dag och vill verkligen försöka skapa en bra relation till den här hästen. Hur ska jag göra? Ska jag hämta honom ofta och bara ha honom inne korta stunder, tills han är trygg med det?
Tack för tips.
Jag har nyligen blivit medryttare till ett lite äldre varmblod.
Ägaren har bara haft honom i ett par år och innan dess så stod han helt ensam
Skulle vilja ha alla tips som jag kan få på hur jag kan vinna hans förtroende och få honom att följa med mig. I dag tog det 30 min för mig innan han till slut följde med mig från hagen.
Vill också få tips på hur jag ska få honom att lugna sig i stallet.
När jag rider så vill han också hela tiden hem.
Han har bara ridits väldigt sporadiskt de 2 åren han har stått i sitt nuvarande stall, så han har inte behövt lämna de andra hästarna särskilt ofta. Ägaren sa att han brukar slita sig ibland när man har hämtat honom och springa tillbaka till hagen.
Jag bor i närheten så jag kan komma till honom varje dag och vill verkligen försöka skapa en bra relation till den här hästen. Hur ska jag göra? Ska jag hämta honom ofta och bara ha honom inne korta stunder, tills han är trygg med det?
Tack för tips.