Vill inte in i hagen

Koppen

Trådstartare
Har ett lite motsatt problem än de andra trådarna om svårfångade hästar.
Vår häst är superlätt att hämta i hagen. Han travar t.o.m. mot oss när vi kommer. :love: Däremot är det värre att släppa tillbaka honom i hagen igen... Jag har två hästar som är jättebra kompisar. Nu har de särats och går i varsin hage brevid varann, och det har slutat med att den ena hästen är jättejobbig att släppa i hagen.
Jag vill inte slita och dra eller hota med spö. Jag får muta honom med lite godis, då följer han snällt, men jag känner att det borde finnas en smartare metod?
Nån som har ett bättre tips? Detta har pågått i 2 veckor nu, så det verkar inte vara en tillfällig grej.

Sv: Vill inte in i hagen

Får man fråga varför de inte kan gå tillsammans längre om de är så bra kompisar?
Spelar det någon roll vilken av hästarna ni släpper ut först? Annars kanske ni kan prova att ta dem i omvänd ordning. Finns det något annat i hagen som hästen är rädd för? Var det denna hästen eller den andra som fick byta hage eller går de båda i varsin ny? Kan det vara skillnad om de byter hagar med varandra?
Tja.... lite bubbel att klura på;) Kan svaret finnas i dessa frågor kanske:)

Liknande trådar

M
Hästhantering Hej, jag har haft min ponny snart i 3 år nu och hon är jättesvår att fånga just i sommarhagen. Första sommaren jag hade henne fick jag...
Svar
5
· Visningar
1 031
T
Träning Ååå jag hoppas verkligen att ni här på buke kan hjälpa mig nu! Det är såhär, jag har haft min halvblod (vallack) i ca 2veckor nu, Har...
Svar
10
· Visningar
1 749
Senast: TaylorSwift
·
P
Träning Min häst går på bete nu i jättemysig hage. Problemet är att hon inte vill tas in när man försöker hämta henne, hon går undan så fort man...
Svar
7
· Visningar
1 464
L
Träning Hej! Min häst är 8 år och för några år sedan lyckade hon vid utsläpp i gräshage komma fri (hon som släppte ut hade två hästar med sig...
Svar
12
· Visningar
1 434
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka