Bukefalos 28 år!

Vill inte ligga själv

Swat

Trådstartare
Min lille är nu strax över 7 månader och fram tills nu så har jag gladeligen accepterat det faktum att han verkligen INTE vill vila/sova själv.

Nu pratar jag inte om på natten - då kan han sova i sin spjälsäng hela natten vissa nätter (mellan amningarna).
Jag pratar om på dagen...
Den lille sover i vagnen...men bara om den är i rörelse!
I vår säng...men bara om jag ligger brevid!
I bilen...men bara så länge den är i rörelse!
Ja ni förstår.

Detta resulterar i att jag har honom som ett litet plåster på mej från morgon till kväll. Må så vara att det är ett fantastiskt mysigt plåster, men nu börjar jag känna att det skulle vara väldigt skönt att i alla fall vissa dagar kunna få 1 timmas tid till att "fixa allt" medan han vilar/sover.

Dessutom känns det som att han skulle behöva någon timmas sömn mitt på dagen för att vara "på topp".

Ofta resulterar detta lilla "problem" i att jag hamnar i soffan med honom i famnen någon 30-60 minuter på eftermiddagen... Mysigt, men som sagt det hade varit skönt att kunna lägga ifrån sej honom denna stund.

Har fått diverse pikar om att det bara är att lägga honom och "låta honom skrika"...att han på något vis skall lära sej av det. Mitt mammahjärta pallar dock inte för dylika "behandlingar".
Jag ser ingen vinning i att låta en så här liten person gråta tills han "storknar" och är blå/lila och stel som en pinne och hoppas att han skall lära sej slappna av själv på det viset.

Så... tips någon?
Eller kan jag bara hoppas att detta - som allt annat - kommer lösa sej när han är "mentalt mogen" för att vila/sova själv?

/Swat
 
Sv: Vill inte ligga själv

Funkar det om han somnar hos dig och du sen lägger honom i sängen, eller vaknar han då?

Är det bara mamma som är hans tröst? Ingen napp, gose, snutte etc?

Du kan ju testa lägga honom i sängen och sitta brevid och tex ha din hand på honom tills han somnar, det kan ju ta sin tid, men är värt det i längden att han kan somna själv :)
 
Sv: Vill inte ligga själv

Jag hade nog testat korta stunder som jag sedan försökt utöka. Ex. somna i vagnen under rörelse, när jag tycker att han somnat in nog mkt hade jag stannat vagnen vid en sittvänlig plats, tagit fram en tidning och börjat läsa. Sedan hade jag gungat vagnen om han vaknat till för att sedan låta den vara stilla igen. Samma i soffan, få somna i famnen, lägga ner honom med en hand på, ev. tagit upp igen om han blivit ledsen, lagt ner igen etc.

Jag tror att det viktiga är att man är till hands om de vaknar till och behöver "sömnstöd". Att rulla ihop ett täcke tätt intill bebin så att de känner sig skyddade och nära kan också vara bra. Sedan får man inte vara för snabb i början utan de måste ha kommit i en lite djupare sömn. Lycka till!
 
Sv: Vill inte ligga själv

Jag vet folk som har ställt barnvagnen vid tex tvättmaskinen för att den ska röra sig lite osv så det är ett ganska så vanligt problem, men lika jobbigt för det!

Men jag tror att Sar är inne på en ganska bra plan, vänja sakta vid att vagnen stannar när man väl sover, det kan ta ett bra tag att vänja in men är ju helt klart värt det i slutändan, man behöver de där stunderna av egen tid!
 
Sv: Vill inte ligga själv

Jag hade ju inte samma problem som dig på dagtid men däremot nattetid, då I vägrade sova utan mig. Fick också tips om att bara lägga ner honom i spjälsängen och låta honom skrika sig till sömns. Men vid 8 månader vände det, från att alltid sova hos mig till att vägra sova med mig. Det vände över en dag. :D
 
Sv: Vill inte ligga själv

Med dottern gjorde jag så att jag tog täcket hon hade i spjälsängen och lindade in henne i det och sövde henne. Sen la jag ner hela byltet (mycket försiktigt!) i sängen.
Att bara lägga ner henne utan att hon var inlindad i något gick inte, då kände hon direkt att hon inte låg i famnen längre.
 
Sv: Vill inte ligga själv

Har inga tips tyvärr, L var precis likadan... Jag resonerade som du - aldrig i livet låta honom skrika sig till sömns! Om han kan tänka sig att sova på dig i bärsele eller sjal är det ju ett alternativ. Nu är han ju så str att han kan sitta på ryggen om han gillar det, då får du ännu mer händerna fria.

L började kunna sova "själv" i vagnen som stod still e d vid knappt ett års ålder - ibland... Han har aldrig varit en sådan där praktisk unge som sover middag en timme på dan så att man kan fixa med annat. Med andra ord, du är inte ensam i alla fall :)!
 
Sv: Vill inte ligga själv

Jag såg någonstans på nätet en liten mekanisk manick som gungade vaggan på inställning. :D Om det räcker med rörelse vill säga.
 
Sv: Vill inte ligga själv

Tack för alla svar, kommentarer och råd!

Skall se om något av era tips kan fungera :)

Återkommer när jag testat lite!

/Swat
 
Sv: Vill inte ligga själv

Min lille är nu strax över 7 månader och fram tills nu så har jag gladeligen accepterat det faktum att han verkligen INTE vill vila/sova själv.

Nu pratar jag inte om på natten - då kan han sova i sin spjälsäng hela natten vissa nätter (mellan amningarna).
Jag pratar om på dagen...
Den lille sover i vagnen...men bara om den är i rörelse!
I vår säng...men bara om jag ligger brevid!
I bilen...men bara så länge den är i rörelse!
Ja ni förstår.

Detta resulterar i att jag har honom som ett litet plåster på mej från morgon till kväll. Må så vara att det är ett fantastiskt mysigt plåster, men nu börjar jag känna att det skulle vara väldigt skönt att i alla fall vissa dagar kunna få 1 timmas tid till att "fixa allt" medan han vilar/sover.

Dessutom känns det som att han skulle behöva någon timmas sömn mitt på dagen för att vara "på topp".

Ofta resulterar detta lilla "problem" i att jag hamnar i soffan med honom i famnen någon 30-60 minuter på eftermiddagen... Mysigt, men som sagt det hade varit skönt att kunna lägga ifrån sej honom denna stund.

Har fått diverse pikar om att det bara är att lägga honom och "låta honom skrika"...att han på något vis skall lära sej av det. Mitt mammahjärta pallar dock inte för dylika "behandlingar".
Jag ser ingen vinning i att låta en så här liten person gråta tills han "storknar" och är blå/lila och stel som en pinne och hoppas att han skall lära sej slappna av själv på det viset.

Så... tips någon?
Eller kan jag bara hoppas att detta - som allt annat - kommer lösa sej när han är "mentalt mogen" för att vila/sova själv?

/Swat

Just nu behöver han sin mamma! Det går över och du kommer sakna den här tiden när han blir en truligt tjurig tonåring!;)
 
Sv: Vill inte ligga själv

Jag köpte vyssan lull tassar till spjälsängen och det hjälpte oss lite.

Vi lät henne skrika till slut, vi orkade helt enkelt inte längre. Och hon har aldrig skrikit sig blå eller stel som en pinne, det är helt olika skrik.
Nu är hon 15 månader och är som dockorna som stänger ögonen när man lägger ner dem 9/10 läggningar.

Vi har sjungit, läst, spelat musik, haft nattlampa, buffat, hållt om, försökt somna i vår säng bredvid, försökt hålla handen, klappa på huvudet osv osv osv.


Sover han 1 eller flera ggr om dagen? Försökt att ändra på det och vara vaken längre någon period?

När Tilde sov fler ggr om dagen sov hon mellan 20 min-3 timmar. Alltid olika, sen när hon närmade sig året och dags att börja tänka på dagis så började vi med att sova efter lunch. Det gick jättebra.
 
Sv: Vill inte ligga själv

Jag har varit i ganska liknande situation. Någon gav rådet att låta barnet skrika - det hade fungerat för dem. Jag varken kan eller vill ta till det. För min egen del så använde jag bärsele. Och det hjälpte. För min dotter var närheten viktig, när hon fick den - så kom det resterande av sig själv. Hon somnade in i bärselen och jag lade då ner henne. Till en början vaknade min dotter, då fortsatta jag och allt eftersom, gick det "bättre och bättre".

Bärselen var dessutom bra, då jag kunde göra sådant som att laga mat, diska, städa osv.

Hoppas du finner något som passar dig och din bebis!
 
Sv: Vill inte ligga själv

Kom på en sak till!

Vi hängde in en liten spelande kossa, eftersom hon varken har napp eller snuttefilt. Så den har vi dragit igång när hon haft myror i brallan vid nattningen för att hon ska ligga still och somna. Det har oxå funkat, och nu på mornarna drar hon igång den och ligger och myser "några varv" innan hon vill komma upp.
 
Sv: Vill inte ligga själv

Tassarna till sängen skall jag klart överväga att införskaffa!

Min lille skriker sej dock tyvärr blå/lila när jag "bitit ihop" och försökt lägga honom på dagen. Han bli på något vis alldeles panikslagen och kan ibland titta på mej med en blick som liknar den lilla killen i filmen som sa "I see dead people." :(

Vad gäller sömnmängden på dagen så är det oftast 45 min - en timma i selen på förmiddagen då jag promenerar/tränar hundarna + 20 min - en timma på eftermiddagen i min famn. Vissa dagar sover han mer och då upplever jag att han även sover lugnare på natten.
Lite sömn/ingen ordentlig sömn på dagen = oroligare natt.

I selen sover han som en liten videkisse :love: och snusar och ser ut att må så gott. Tyvärr är jag HELT oförmögen att förstå hur jag skall kunna få upp honom på ryggen i min rel. nyinflrskaffade Ergo baby sele... Så det är Babybjörnen på magen som gäller och ibland blir det lite tungt för ryggen.

Nåja! Vi kämpar på! Jag tycker ju egentligen att det är mysigt att ha en litet mänskligt "plåster" ;) Det är bara ibland som jag skulle vilja hinna göra något mer på dagarna.

/Swat
 
Sv: Vill inte ligga själv

Tassarna till sängen skall jag klart överväga att införskaffa!

Min lille skriker sej dock tyvärr blå/lila när jag "bitit ihop" och försökt lägga honom på dagen. Han bli på något vis alldeles panikslagen och kan ibland titta på mej med en blick som liknar den lilla killen i filmen som sa "I see dead people." :(

Vad gäller sömnmängden på dagen så är det oftast 45 min - en timma i selen på förmiddagen då jag promenerar/tränar hundarna + 20 min - en timma på eftermiddagen i min famn. Vissa dagar sover han mer och då upplever jag att han även sover lugnare på natten.
Lite sömn/ingen ordentlig sömn på dagen = oroligare natt.

I selen sover han som en liten videkisse :love: och snusar och ser ut att må så gott. Tyvärr är jag HELT oförmögen att förstå hur jag skall kunna få upp honom på ryggen i min rel. nyinflrskaffade Ergo baby sele... Så det är Babybjörnen på magen som gäller och ibland blir det lite tungt för ryggen.

Nåja! Vi kämpar på! Jag tycker ju egentligen att det är mysigt att ha en litet mänskligt "plåster" ;) Det är bara ibland som jag skulle vilja hinna göra något mer på dagarna.

/Swat

Jag antar att du har sett att det finns ett antal instruktioner på youtube, http://www.youtube.com/watch?v=JPPZ2uWbnxg b.la.

Min kille är för liten än att svinga upp på ryggen men sover på magen i ergon eller sjal när jag går med hundarna, jag har dock svårt att göra så mycket annat med honom på magen eftersom han är lite i vägen.

Jag har inga direkta tips förövrigt , vi har haft turen att få en kille som sover bra lite överallt där vi placerar honom, han sover fint i vagnen om han bara får komma in i djupsömnen innan jag stannar den.
Så vi går den första hundpromenaden med vagn , efter lite dryga 20 min sover han så djupt att det oftast går bra att vagnen är still och sen sover han ca 2-3 h där då jag kan göra annat. Vaknar han till räcker det att gunga på vagnen några gånger så somnar han om, men jag skulle grna ha en "vagngungningsmanick" ( finns det?)

Önskar jag det så sover han gärna ett till sådant pass på em.

Annars sover han gärna i babysittern, han sitter då i den först och leker med sitt babygym och när han börjar slumra till fäller jag ner de i liggläge så sover han däri.

Även om de är bra söta och kramgoa värdesätter jag själv att få annat gjort också än att bara bära runt på honom, så jag är glad att han kan sova självständigt ( sonen gillar förövrigt inte särskilt att bli runtburen, utan vill hellre ligga på sängen, soffa, babysitter och interagera med miner och ljud)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 111
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 004
Senast: lilstar
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 448
Senast: bollen__
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp