Villrådig

Babsan2

Trådstartare
Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem?
Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor med 1 atarax 10 mg men sen början på veckan med 1 atarax 25 mg.
Jag har haft sömnproblem sen i början av februari som utlöstes av en influensa, så i början trodde jag det berodde på hosta på natten så problem försökte lösas med en quick fix med zolpidem mg, tog dessa 3 dagar i följd sov bara nån timma och sen var det hostattacker resten och flytt till soffan.
Problem fortsatte, fick cocoillana utskrivet, slut på hostan men sömn väldigt dålig.
Efter kur kom hostan tillbaka i form av attacker och jag tillslut förstod att dessa attacker plus en konstig ilning i halsen är panikångest, fast läkare på företagshälsovården sa att det nog inte var det. Har pratat med kurator 2 ggr som tipsar om andning, men inte så lätt när man inte mår så bra ,jag sjukskrev mig själv förra veckan eftersom jag inte klarar av att jobba har ett jobb som kräver skärpa har många regler och sedan i somras blivit värre pga förändring och som i sin tur skapat dålig stämning mellan olika arbetsteam, jobbet är också stressigt och man får mycket skit.
Kan inte skriva så mycket mer pga sekretess.
Men man klarar ta utskällning och skit en period, men sen tar det stopp. Sedan har man huvudansvaret hemma trots att båda jobbar heltid, försöker nu ändra på det men svårt eftersom det har blivit en vana att ha kollen och sen ska man försöka släppa det, och få den andra att förstå att nu är det slut på det för jag orkar inte, och samtidigt få honom att förstå varför, han säger att han förstår men inget händer jag får tänka åt honom vilket gör mig frustrerad åkte dessutom bort med kompis och lämnade mig ensam med barnen 11 och 16, de är ju visserligen stora och kan fixa mycket själv men ändå. Om jag blir bättre ska jag omvärdera situationen om han inte tänker om? Då kanske det även om det är smärtsamt inte är värt att vara kvar i förhållandet. kan inte somna dag tid heller med att ta en tupplur ev nicka till och skvätta när jag vaknar, följden blir hjärtklappning, tryck över bröstet.
Nu blev det en lång tråd men just min fundering om zolpidem, är att det känns som ångesten blir värre med den, men är livrädd att sluta och livrädd att fortsätta, vill inte bli beroende men hur ska jag klara mig utan får ju trots all somna på kvällen om än en kort stund, så när jag vaknar är jag lite lugnad och kan om jag har tur dåsa till någon timma men måste upp ur sängen inemellan. Kl 6 är det stopp ev blir det något tidigare under vardagar då barn och sambo ska upp då ligger jag och väntar på att klockan ska ringa och spänner mig skvätter när den ringer.
 
Jag tar zolpidem ibland, kanske 1-2 ggr/mån. Just för att den är beroendeframkallande tar jag den så sällan som möjligt. Och jag känner också att jag inte får någon riktigt bra sömn av den, den söver mig några timmar men sedan väcker den mig också.

En god vän som blev beroende av hög dos av den sa att hennes läkare beskrivit det såhär: zolpidem verkar i cirka 4 timmar, sedan slutar den verka. Och det som gör att man sedan vaknar är att man får abstinens, man vill ha en dos till.

Jag vet inte om det stämmer men jag känner igen det där med att vakna efter några timmar.

Jag tror inte att det finns något annat sätt än att bara sluta. Att du är så rädd för det signalerar att du redan blivit psykiskt beroende av den.

Och se till att omförhandla arbetet hemma.
 
Zolpidem är en insomningstablett, inte en sömntablett. Ofta kombinerar man insomningstabletter med sömntabletter, tex Propavan. Enkelt förklarat gör insomningstabletten att du somnar och sömntabletten att du fortsätter sova.

Om du vill sluta med Zolpidem utan utsättningssymptom behöver du trappa ner den ganska långsamt men inte alls liks långsamt som med andra typer av mediciner.

Lycka till :)
 
Ja det tror jag tyvärr också så måste ta ett snack med läkare, men kommer nog att bli jobbigt måste ställa in mig på det och hoppas att man kan få någon sorts hjälp under tiden annars blir det psykakuten nästa.
 
Zolpidem är en insomningstablett, inte en sömntablett. Ofta kombinerar man insomningstabletter med sömntabletter, tex Propavan. Enkelt förklarat gör insomningstabletten att du somnar och sömntabletten att du fortsätter sova.

Om du vill sluta med Zolpidem utan utsättningssymptom behöver du trappa ner den ganska långsamt men inte alls liks långsamt som med andra typer av mediciner.

Lycka till :)
Men tar man 10 mg om dagen är det väl svårt att trappa ner? Att ta t ex varannan dag ger väl ingen riktig nedtrappning.
 
Ja det tror jag tyvärr också så måste ta ett snack med läkare, men kommer nog att bli jobbigt måste ställa in mig på det och hoppas att man kan få någon sorts hjälp under tiden annars blir det psykakuten nästa.
Psykakuten? Jag tror att du överskattar medicinens påverkan. Du har ju bara tagit den i tre veckor.
 
Men tar man 10 mg om dagen är det väl svårt att trappa ner? Att ta t ex varannan dag ger väl ingen riktig nedtrappning.

Missade den lilla detaljen. Nej, det man kan göra är väl att ta 5mg några kvällar och sedan sluta.

Man kommer sova dåligt när man slutar. Men det är inte farligt att sova dåligt ett tag. Det är först vid total sömnlöshet i många dygn som det blir farligt. Sen är det ju inte kul såklart, men det är ju en annan femma.
 
Nej man klarar sig några nätter det vet jag, det var ju så det började men jag får mer eller mindre panik tyvärr när jag inte får sova något, har varit så van att få bra med sömn, och nu dåligt och det går inte att sova en stund på dagen heller har provat , men om jag blir sjukskriven behöver jag ju inte tänka på att jag ska till jobbet, då kanske det går bra.!
 
Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem?
Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor med 1 atarax 10 mg men sen början på veckan med 1 atarax 25 mg.
Jag har haft sömnproblem sen i början av februari som utlöstes av en influensa, så i början trodde jag det berodde på hosta på natten så problem försökte lösas med en quick fix med zolpidem mg, tog dessa 3 dagar i följd sov bara nån timma och sen var det hostattacker resten och flytt till soffan.
Problem fortsatte, fick cocoillana utskrivet, slut på hostan men sömn väldigt dålig.
Efter kur kom hostan tillbaka i form av attacker och jag tillslut förstod att dessa attacker plus en konstig ilning i halsen är panikångest, fast läkare på företagshälsovården sa att det nog inte var det. Har pratat med kurator 2 ggr som tipsar om andning, men inte så lätt när man inte mår så bra ,jag sjukskrev mig själv förra veckan eftersom jag inte klarar av att jobba har ett jobb som kräver skärpa har många regler och sedan i somras blivit värre pga förändring och som i sin tur skapat dålig stämning mellan olika arbetsteam, jobbet är också stressigt och man får mycket skit.
Kan inte skriva så mycket mer pga sekretess.
Men man klarar ta utskällning och skit en period, men sen tar det stopp. Sedan har man huvudansvaret hemma trots att båda jobbar heltid, försöker nu ändra på det men svårt eftersom det har blivit en vana att ha kollen och sen ska man försöka släppa det, och få den andra att förstå att nu är det slut på det för jag orkar inte, och samtidigt få honom att förstå varför, han säger att han förstår men inget händer jag får tänka åt honom vilket gör mig frustrerad åkte dessutom bort med kompis och lämnade mig ensam med barnen 11 och 16, de är ju visserligen stora och kan fixa mycket själv men ändå. Om jag blir bättre ska jag omvärdera situationen om han inte tänker om? Då kanske det även om det är smärtsamt inte är värt att vara kvar i förhållandet. kan inte somna dag tid heller med att ta en tupplur ev nicka till och skvätta när jag vaknar, följden blir hjärtklappning, tryck över bröstet.
Nu blev det en lång tråd men just min fundering om zolpidem, är att det känns som ångesten blir värre med den, men är livrädd att sluta och livrädd att fortsätta, vill inte bli beroende men hur ska jag klara mig utan får ju trots all somna på kvällen om än en kort stund, så när jag vaknar är jag lite lugnad och kan om jag har tur dåsa till någon timma men måste upp ur sängen inemellan. Kl 6 är det stopp ev blir det något tidigare under vardagar då barn och sambo ska upp då ligger jag och väntar på att klockan ska ringa och spänner mig skvätter när den ringer.

Har du pratat med vårdpersonal sedan du fick zolpidem utskrivet? Det låter nämligen som att du behöver någon annan sorts sömnmedel.
Kan du fortsätta gå till kuratorn? Tror att du verkligen behöver vädra hela din livssituation med någon, det i sig kan troligen också förbättra sömnen. Där kan du ju också få hjälp med oron kring att sluta med zolpidem.
 
Håller med om Propavan, gärna i kombination med 50 mg Atarax o/e Lergigan Forte samt ev Theralen, typ 20 - 40 mg.
Vad gäller insomningstablett tycker jag att Zopiklon/Imovane är ett bättre val än Zolpdem/Stilnoct pga färre biverkningar.

Gå igenom olika alternativ med din läkare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 517
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 447
Senast: Hazel
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp