Vilse i sadeldjungeln...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Janniizen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 978
J

Janniizen

Jag känner mig som sagt verkligen vilse i sadeldjungeln... Den gamla sadeln ligger inte alls bra på min kille och jag känner att jag måste ha en ny. Vill inte lägga mer än 3000 så jag har varit inne i en butik och tittat på begagnade MEN jag kan INGENTING om sadlar, öht. Jag vet inte vilka som är bra, om den sitter bra, vad den är värd osv... :(

Lånade hem den här i alla fall.. Det är en hubertus som hon vill ha 2000 för. Jag vet inte hur gammal den är eller någonting. Den verkar ligga ganska bra men jag är osäker på om den är för smal... Så, min första fråga är, ser den ut att vara värd 2000? Min andra fråga är, vad tror ni att jag ska leta efter för sadel som skulle kunna passa min kille som är något överbyggd bak, ganska rund och knappt har någon manke? Vill ha en allroundsadel som sitter bra på honom och är skön att rida i då vi ofta är ute på långa turer i skogen..

23726112.jpg

23726105.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilse i sadeldjungeln...

Jag är absolut ingen expert, men jag tycker att den både ligger för långt fram och i bakvikt. Ta hjälp av en riktig sadelutprovare istället som vet vad h*n pratar om.

Och lägg hellre mer pengar på en bra sadel än snåla och få en häst med ryggproblem.

Tycker du den ligger ganska bra så undrar jag hur gamla sadeln ligger. För denna ligger hemskt illa, den är alldeles för smal och för svängd.

Skulle prova Wintec på den ryggen, helst en 500 med utbankat järn (troligtvis).

Den ser väldigt svängd ut men den är inte det egentligen.. Men för smal var jag också inne på att den var. Därför jag undrar vad för annan man skulle kunna tänka sig. Wintec har jag hört från andra också som förslag så jag ska kolla upp det!

Hur ser du förresten att den är för smal? Bara nyfiken så jag vet lite vad jag ska kolla efter...

Jag är absolut ingen expert, men jag tycker att den både ligger för långt fram och i bakvikt. Ta hjälp av en riktig sadelutprovare istället som vet vad h*n pratar om.

Och lägg hellre mer pengar på en bra sadel än snåla och få en häst med ryggproblem.

Det finns tyvärr ingen sådan i närheten, jag har letat men hittar ingen.

Okej, men det gör den inte, det bara ser ut så på bilden.. Ska se om jag kan få några bättre bilder på den. Ska iväg och kolla om jag hittar några andra sadlar att låna hem idag!

Visst ligger den i bakvikt. Solklart.

Jag tror det blir svårt för dig att hitta rätt sadel i den prisklassen. För att komma billigt undan måste man själv göra jobbet som sadelutprovaren normalt sett gör, för att spara in på de pengarna. Då måste man själv vara tillräckligt kunnig för att inte låta hästen betala priset av besparingen.

En annan aspekt är att det är svårt att hitta en bra sadel med tillräcklig kvalité i den prisklassen. Billigare sadlar har ofta problem med t ex kvalité på bommen, vilket gör att den lättare vrider sig, är ojämn etc. Hantverket (stoppningen t ex) har också ofta sina brister på billigare sadlar. Då måste man också vara kunnig och se så dessa brister inte finns hos just den sadel man är intresserad av.

Wintec är schysst kvalité till bra pris, men om bommens form inte passar just din häst går den ju bort...

Prova en Griffin för låg manke. Finns beg till bra piser. Inte så dyra i inköp som ny. Min häst ser ungefär ut som din i make o rygg som jag kan se på fotot. Har varit anti syntet sadlar (dom första på -80 talet var inte så bra) tidigare med efter jag köpt en griffin till min häst är jag super nöjd. Ingen annan sadel i lämplig pris klass passade. Mjuk att sitta i och ger bra"fäste" ligger stilla o bra på hästen. Efter en föreläsning av sadelmakre som rekomenderar dessa sadlar på grund av passform och att dom har jämn kvalite och omstoppnngsbara. Sen är dom lätta både för häst o ryttare. Lycka till med sadel köp.

Får du den sadeln att ligga i balans så LOVAR jag o sluta med sadlar för då har jag missförstått allt.

Den sadeln är i alla fall tillbakalämnad, efter att ha kollat idag också så är den helt klart för smal. Jag har fått låna hem en wintec wide och en annan wintec som jag ska prova så fort jag hinner!

Jag vill absolut ha en sadel som inte förstör hans rygg, självklart! Hittar jag ingen i den prisklassen så får jag helt enkelt lägga mer. Jag skulle absolut inte spara på bekostnad av hans rygg. Men om jag kan hålla mig runt 3000 så är det bra.

Griffin ska jag ta och kolla upp också.

Fick förresten tips idag om en sadelutprovare som visserligen bor en bit bort men det sägs att hon är väldigt bra. Hon har inga egna sadlar med sig utan då måste man ha lånat hem ett par stycken först innan hon kommer!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 952
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023