Vindskydd / lösdrift behövs bygglov - Lite svar

Då är det om det är en jordbruksfastighet och om där odlas mat till hästarna som avgör.
Min gård i Knivsta behöver inte bygglov för vare sig stall eller ridhus eftersom jag har nästan 5 ha bete med EU stöd
Intressant!
Jag har läst och tolkat lika men mindes inte kopplingen till EU-stöd
 
Då är det om det är en jordbruksfastighet och om där odlas mat till hästarna som avgör.
Min gård i Knivsta behöver inte bygglov för vare sig stall eller ridhus eftersom jag har nästan 5 ha bete med EU stöd
Jag har betydligt mer mark än så. Det verkar ju sjukt om det är så för dig och andra regler för mig. Är så förvirrad just nu!

Ska jag hävda att jag har EU stöd eller ser kommunen det? Eller hur gör jag?
 
Varför skulle du behöva bygglov för en ligghall på en jordbruksfastighet?
Det har jag aldrig sett någonstans.

Det var den infon jag fick när jag pratade med dem. Eftersom det rör sig om hästar.
Trodde reglerna var ändrade sen några år. För tidigare var det ju så. Skillnad på lantbruksdjur och hästar. Men du menar alltså att kommunen agerar fel här?
Det beror väl på om byggnaden kan räknas som ekonomibyggnad eller inte? Dvs om hästarna ingår i en ekonomisk verksamhet eller om de är hobbydjur. Går de som hobby är jag rätt säker på att det krävs bygglov, medan om de ingår i en verksamhet så blir byggnaden ekonomibyggnad och kräver inget bygglov (under förutsättning att det inte finns andra omständigheter kring område/mark som gör att det krävs). Med reservation för att det kan ha ändrats under de senaste åren, men det är så jag har förstått att det fungerar.
 
Kravet för att använda det undantaget som @Inte_Ung syftar på är att ekonomibyggnaden är nödvändig för jordbruksverksamheten. Det handlar alltså om vad för typ av näringsverksamhet som bedrivs och hur stark kopplingen är mellan byggnaden och kärnan i den verksamheten.

Om det man har är hobbyhästar så är det undantaget inte tillämpligt oavsett egen foderproduktion eller fastighetens taxeringskod.
 
Om man utgår från Attefallshusen kräver dessa inga bygglov men är föranmälningspliktiga vilket också kostar pengar men Attefallshus med sin gräns på max 25 kvm får inte användas som stallar utan ska vara bostadsbyggnad med saklig inredning
Attefallshus kan vara antingen komplementbyggnad eller kompelmentbostadshus. Är det en komplementbyggnad och placeras utanför sammanhållen bebyggelse så behövs det inte anmälan.

Dock ska man för både attefallare och friggebodar tänka på att de ska placeras i omedelbar närhet till bostadshuset. Det begränsar vilka vindskydd i hagar som uppfyller kriterierna för bygglovsfrihet enligt de reglerna. (Exakt vad som är omedelbar närhet beror lite på hur bebyggelsen är placerad och omgivningarna ser ut).
 
Kravet för att använda det undantaget som @Inte_Ung syftar på är att ekonomibyggnaden är nödvändig för jordbruksverksamheten. Det handlar alltså om vad för typ av näringsverksamhet som bedrivs och hur stark kopplingen är mellan byggnaden och kärnan i den verksamheten.

Om det man har är hobbyhästar så är det undantaget inte tillämpligt oavsett egen foderproduktion eller fastighetens taxeringskod.
Jo jag måste ju ha betesdjur för att hålla marken öppen.
 
Det beror väl på om byggnaden kan räknas som ekonomibyggnad eller inte? Dvs om hästarna ingår i en ekonomisk verksamhet eller om de är hobbydjur. Går de som hobby är jag rätt säker på att det krävs bygglov, medan om de ingår i en verksamhet så blir byggnaden ekonomibyggnad och kräver inget bygglov (under förutsättning att det inte finns andra omständigheter kring område/mark som gör att det krävs). Med reservation för att det kan ha ändrats under de senaste åren, men det är så jag har förstått att det fungerar.
En jordbruksfastighet är alltid en verksamhet om man använder den.
En gigantisk villatomt på någon hektar är inte det.
 
En jordbruksfastighet är alltid en verksamhet om man använder den.
En gigantisk villatomt på någon hektar är inte det.
Det är jag med på (har själv ägt fastighet med typkod 120), men att inneha en jordbruksfastighet innebär ju inte automatiskt att ens hästar är en del av den ekonomiska verksamheten.
 
Det beror väl på om byggnaden kan räknas som ekonomibyggnad eller inte? Dvs om hästarna ingår i en ekonomisk verksamhet eller om de är hobbydjur. Går de som hobby är jag rätt säker på att det krävs bygglov, medan om de ingår i en verksamhet så blir byggnaden ekonomibyggnad och kräver inget bygglov (under förutsättning att det inte finns andra omständigheter kring område/mark som gör att det krävs). Med reservation för att det kan ha ändrats under de senaste åren, men det är så jag har förstått att det fungerar.
På gården bedrivs hästverksamhet. Så då borde jag kunna bygga utan bygglov?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp