Vinterkläder till 1-åring

Sv: Vinterkläder till 1-åring

Min dotter som var dryga året i vintras hade bara en vinteroverall och det räckte.

Under de mildare dagarna hade hon ullunderställ, fleeceoverall och skalställ på sig och det höll hon sig varm i.
Fleeceoverallen var suverän att ha om hon t.ex bara skulle sova i vagnen eller om vi skulle åka bil någonstans och inte vara ute i snön.

På fötterna hade hon ett par fodrade kängor med halvhögt skaft, kavat är superbra när håller på att lära sig gå för de är så stadiga. Tunna ullstrumpor är jättebra att ha istället för bomullssockar, då håller man sig torr och varm.

Mössor; en tunnare, en tjockare vind/vattentät och en i väpnarmodell.

Vantar: magicvantar, galon/skalvantar och ett par fodrade vattentäta vantar (hestra:s tycker jag är bra, men leker de inte så mycket i snön funkar säkert kappahls bra också, de är lite billigare)

Det är väl ungefär vad jag kommer på just nu.
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Är i samma sits och funderar på vad man ska satsa på för storlek till en stor kille som fyller 1 den 1:a februari. Svårt att veta vad som kommer behövas i klädesväg i vinter tycker jag? Kan ju hända att han kommer åka vagn el sjal/sele hela vintern, lika gärna som han kanske börjar gå innan nyår (även om det är en avlägsen tanke just nu, han ju precis lärt sig sitta utan stöd!)

Svårt även med storlekar eftersom de verkar variera så mellan märken. Här i stan är affärsutbudet mycket skralt och jag vill helst köpa begagnat... Adrian kan fortfarande ha bodys i strl 74 men vissa av dem börjar bli lite tighta. Han var 70 cm och 8,7 kg redan vid 5 månader. Tänker man fel om man satsar på en overall i strl 86 tro? Eller är de jääättestora? Satsa på mindre känns vanskligt, då kanske man åker på att köpa en overall till i slutet av vintern, som ändå är urvuxen till påföljande vinter...
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Hade jag varit du hade jag väntat, det finns sjukt mycket overaller på Tradera hela vintern. Från mina barn har lärt sig gå tills de har kunnat gå ute i skor har det tagit i alla fall en månad, därmed inte sagt att de inte vill sitta i snön eller på marken fast de inte kan gå, så jag hade nog köpt en overall ändå, i stl 80. Efter 6 månader går det MYCKET långsammare i deras växtkurva, vissa saker som mina barn hade som 6-månaders kunde de fortfarande ha 9 månader efteråt. Så räkna med att de växer typ 1 storlek mellan nu och nyår. Mina barn har också varit stora och har haft 80 i sina första overaller, de fyller år i januari.

Isaac är 19 månader och har haft 86 sen han var ett år ungefär.
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Ja storlekarnär knepigt!
Förra sommaren hade dottern 74/80. Packade undan en hel del på hösten som stramade åt.
Flera av de plaggen kom fram igen nu i sommar ;) dock var hon en riktig knubbis som mindre hehe.
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Är i samma sits och funderar på vad man ska satsa på för storlek till en stor kille som fyller 1 den 1:a februari. Svårt att veta vad som kommer behövas i klädesväg i vinter tycker jag? Kan ju hända att han kommer åka vagn el sjal/sele hela vintern, lika gärna som han kanske börjar gå innan nyår (även om det är en avlägsen tanke just nu, han ju precis lärt sig sitta utan stöd!)

Svårt även med storlekar eftersom de verkar variera så mellan märken. Här i stan är affärsutbudet mycket skralt och jag vill helst köpa begagnat... Adrian kan fortfarande ha bodys i strl 74 men vissa av dem börjar bli lite tighta. Han var 70 cm och 8,7 kg redan vid 5 månader. Tänker man fel om man satsar på en overall i strl 86 tro? Eller är de jääättestora? Satsa på mindre känns vanskligt, då kanske man åker på att köpa en overall till i slutet av vintern, som ändå är urvuxen till påföljande vinter...

Jag tror 86 blir för stort, men det beror ju på märke osv oxå. Vår kille var uingefär lika stor som din (70 cm o 9 kg vid 6 mån) och är född i oktober. Vi köpte en 86: a till honom eftersom han ju faktiskt t o m hade fyllt ett när vintern började, och den var så jätteförstor att vi fick köpa en begagnad 80 i stället. 86: an växte han i framåt februari (alltså 1 år o drygt 3 mån) och då använde vi den sporadiskt att varva med eftersom vi ändå hade det (kunde ju sålt den, men det blev inte av), men han kunde ha 80 hela vintern. Overall använder man ju kanske bara feb ut ändå, och visst är det bara att kunna växa i kläderna, men om de är alldeles för stora blir det bara klumpigt och det är ju inte skoj för en liten "gåbörjare".

Mitt tips: Köp en begangad overall i 80 (finns massor av fina i de där små storlekarna på Blocket o tradera) o om han växer ur den - sälj den o köp en 86:a. Mitt favvomärke är Reima, o de är ganska rymliga, så att han skulle växa ur en Reima (eller liknande i storlek) i 80 tycker jag känns otroligt med tanke på att han fyller 1 i slutet av overallsäsongen.

Lycka till!
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Lånar tråden lite då jag har en dotter i ungefär samma ålder.


Rekommenderar ni ett tvådelat fleeceset eller en fleeceoverall under overallen om det är riktigt kallt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp