Vinterkläder till 1-åring

Sandra78

Trådstartare
Vår lilla fröken blir 1 år i december och jag har insett att det inte kommer att funka att bädda ner henne med filtar som förra vintern, utan hon måste ha vinterkläder..!

Har köpt en begagnad overall i stl 74 (hon är på väg att växa ur 68 nu, vissa bodys är för små och byxorna för korta), kan man räkna med att en storlek räcker eller ska man leta en 80 också? Hon har ju klarat sig med 68 hela sommaren, men jag antar att overall kan vara lämpligt fram till april...

Bör man ha täckjacka och täckbyxor också? Eller två overaller? Torkskåpet åkte på soptippen så det är självtorka som gäller...

Skor? Hon kryper och har precis börjat resa sig mot möbler, och vill gärna stå när man håller i henne, så jag antar att i slutet av vintern lär hon nog vilja gå.

Gissar att någon form av vattentäta handskar kan vara vettigt också?

Egentligen, tipsa på bara! Siktar på att köpa så mycket som möjligt begagnat så då vill man ju vara ute i god tid.
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

I de där små strolekarna upp till kanske 86-92(och även större men där är det lite svårare) finns det massor av begagnat som är jättefint att köpa på t ex Blocket och tradera. Satsa på en rejäl overall samt jacka och thermobrallor att byta med, samt att det är bra med bara en jacka om man t ex bara ska till bilen o inte ska vara ute o inte vill sätta på hela kittet. Rejäla vintervantar, gärna med lång dragkedja (Po P och Hestar har sådana bl a)så att de är lätta att få på, samt fuskpolo,och vintermössa.

Vi har haft Reimaoveraller o är jättenöjda. Lätt att få på med lång dragkedja. Finns mycket på beg. marknaden. Likaså har vi köpt kavat vinterkängor begagnade men i nyskick, och skor behöver definitivt en ettåring på vintern.

Börja du med 74 overallen, har för mig att er dotter är rätt liten? Blocket är fullt av fina kläder även när ni upptäcker att den är för liten. Vår kille är ganska rejäl (han var ca 80 cm o 12 kg som 1- åring tror jag) och han hade 80 i sin reimaoverall hela vintern och är född i oktober.

Lycka till!
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Tackar :bow:

Overallen vi köpt är från Lindex, vet inte hur kvaliteten på den är än (ska hämta den i morgon) men för 20 kr kände jag att jag kunde chansa :D Skulle den vara skräp får jag leta vidare efter nåt bättre.

Kavat och även Pax är de märken vi fått tips om på skor... Sen är det så svårt med storlekar tycker jag. Hon har ett par "skor" i stl 16 från puma som nu är för små, medan sandalerna i 15/16 från HM är lagom.

Ja, hon är nog ganska liten, har vid 8 månaders ålder precis passerat 7 kg :) Men är att betrakta som "lång och smal" hur sjutton det går till med tanke på att både jag och hennes pappa är korta och tjocka?!

Ska botanisera vidare i begagnatdjungeln, jakten är ju halva nöjet :D
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Mät fötterna och be att få veta innermåttet på skorna! Det skiljer sig mycket mellan märken, och man ska lägga till ca 15-20 mm från barnets forlängd upp till innermåttet på skon för att de ska ha lite att växa i. Försök få henne att belasta foten när du mäter, och vänta med att köpa vinterskor tills det blir lite mer aktuellt, då fötterna växer i etapper o det är svårt att veta när.

20 kr är ABSOLUT prisvärt för en overall i princip oavsett skick ;). Hon är ju så pass liten ännu i vinter att hon inte behöver det mest slitstarka heller, hon lär ju inte leka så vilda utelekar.
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Vad skulle man göra utan buke och alla kloka människor här :love: :bow:

Mäta fötter och skor, det hade jag aldrig kommit på själv :o Lätt att bli blind när man har "problem"...

Ja, overallen ser ut att vara i nyskick (hade använts av en stor 5-månaders och de sliter ju inte så mycket på kläderna!), det enda är att på en av två dragkedjor saknas "flärpen" som man använder för att dra upp/ner den. Men det går ju att sätta dit ett litet snöre.
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Vikings skor har vi alltid varit nöjda med, så det blir det till lillebror (och till storasyster) nu i vinter - men storlekar är jättesvårt. Det får jag köpa när vi är där. Han blir 1 år i början av november och jag är iskall och har köpt en overall från Molo i storlek 80 till honom. Han får skynda sig att växa :laugh: Men den kommer räcka hela vintern. Molo är suveräna tycker jag, utöver att de är snygga så håller de ungarna torra, och jag räknar med att han kommer sitta på rumpan i snön mycket i vinter, snubbla, trilla, sitta och leka, och då är det viktigt att han håller sig ordentligt torr. Fick tag i den till riktigt bra pris, Molo är annars lite brutala på prisfronten just. Jag kör med en overall, för den håller sig som sagt var torr inuti även om den kan bli fuktig utanpå, den torkar fort också.

Halskrage också givetvis, jag föredrar de som knäpps med kardborreband istället för att de dras över huvudet. Vintermössa, och vantar som man kan dra upp högt på ärmarna. Och ett par galonbyxor man kan ha utanpå overallen när det slaskar rejält fram i mars, då blir vilken overall som helst dränkt... En fleecetröja att ha under vid behov. Tunna tumvantar står också på inköpslistan.

Stora tjejen har (kommer få) en liknande vintergarderob., men hon har även en täckjacka och överdragsbyxor för kortare turer som ako föreslår. Det har varit toppen tycker vi. Förra årets jacka var stor i storlek och funkar i år också.

Jag är mer velig på vad jag ska ha i höst, när det är för kallt för t-shirt och tunn sweatshirtjacka som han har nu, och för varmt för vinteroverall. Fleeceoverall lutar jag åt, eftersom han förmodligen fortfarande åker mest vagn då. I storlek 74 tror jag. Han går precis in i 74 nu. Hur tänker ni där?

Till våren blir det tvådelat när overallen blir för varm, tror jag, skaljacka med fleecejacka under och ofodrade överdragsbyxor med möjlighet till fleecebyxor under, han blir lätt varm så lager på lager är skönt. Min man tycker jag är lite knäpp som tänker höst-vinter-vår redan i augusti, men... :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Ja, mäta foten och skon är toppen, man kan inte direkt be en ettåring att trampa ner och känna efter om den sitter bra, liksom. Men det brukar man få bra hjälp i skoaffärerna.
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Så här såg min ettåring ut i vintras (han blev ett den 30e dec.)



Overall från Name It i ballongmodell. Varm mössa från H&M, vantar med varmt foder (utan tumme) och skor ullfodrade från Rådis.

Det beror lite på h ur mycket ni tänkte vara ute tycker jag, hinner overallen torka mellan gångerna? Delat är inte så bra på såna små tycker jag, det blir för bylsigt i mitten. Ballongoverall är toppen. I år t ex tänker jag ha både overall och ett delat ställ till dem.
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Jag är mer velig på vad jag ska ha i höst, när det är för kallt för t-shirt och tunn sweatshirtjacka som han har nu, och för varmt för vinteroverall. Fleeceoverall lutar jag åt, eftersom han förmodligen fortfarande åker mest vagn då. I storlek 74 tror jag. Han går precis in i 74 nu. Hur tänker ni där?

Jag har köpt fleecejacka och fleecebyxor som jag tänkte att hon kan ha i höst, och sen under overallen till vintern om det är riktigt kallt. Vet inte om de har behov av någon jacka utöver vinterjacka, jag menar vi har ju regn-/skaljacka på hösten men regnar det så åker de ju vagn..?
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Såhär såg min 1 åring ut (född 2 januari)
32204960.jpg

Overall från Didriksson stl.80 (tradera)
Kavatfodrad känga (tradera)
Mössan är från stadium, minns inte märket nu! 100kr på rea
Halsdukskrage (köpt lite överallt, ica, lindex mm)
Här har hon bara stickade tumvantar då bilden är från i mars. Hon hade lundemyrsvantar när det var som kallast. En hel vante där hela handen. När hon lekte tumvantar (minns ej märke)

Jag har 2 overaller. En från coop också ärvd från storebror. Storebror (var i vintras 3 år) har en coop 98 och en didrikson 104.

Mina barn är för vilda för byxor+jacka. Tar dessutom massa tid att klä på både hemma och framför allt på dagis. Kängorna sitter ju kvar i så det är ju bara att plutta i barnet och dra upp dragkedjan, på med vantar och mössa.

När det är kallt och blött har båda mina barn fleesefodrade regnställ (Didriksson och sonen ett från granngården)

Under sina overaller har de haft underställ och sen en t-shirt och mjukisbyxor.

Har MASSOR av vantar hemma att byta om det blir blöta. Men inga regnvantar som b.la didrikson säljer för de gillar ingen av mina barn och de är inte poppis på dagis heller, varken bland barn eller fröknar.

Jag köpte vantar åt sonen på coop förra året. Billiga men helt otroligt varma! Köpte de i böjan men fick lägga undan dem till januari-februari för sonen fick ju handsvett ;)
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Just det!

Kolla så overallen tål torkskåp! Tänkte till dagis t.ex. Det var några barn som fick sina overaller förstörda hos oss i vintras när de hängdes in i torkskåp. Och tål inte overallen torkskåp och ditt barn ska börja på dagis se till att ha minst 1 extra att byta med.
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

kl

Dottern var ett år förra vintern då hade vi följande kläder:

Vinteroverall fr Mikkline, rymlig modell som dessutom var rätt "tunn", ville inte ha ngt allt för tjockt och bylsigt då hon just började gå då.
Men den var varm ändå, och var det riktigt smällkallt så hade vi underställ under.
Till en början varmfodrade "tossor", men när hon började gå så fick hon ett par lätt fodrade kängor. Det var mot slutet av vinern, så de var lite smidigare modell som hon kunde gå i lätt.
Mössa och tumlösa vantar. Vantarna blev ändå klumpiga om man ville ha tjocka, så en med tumme kändes onödigt. Hade även tunnare vantar när det inte var så kallt, sk magiska tumvantar. bra att greppa med, köpte flera par om de blev blöta. Toppen!
Fleeceställ, jacka och byxa. Toppen att ha när det inte var så kallt, och att ha i fårskinnsåkpåsen. Ibland räckte det med fleecen till, men hade även en tjockare jacka som hon kunde ha i påsen. På benen räckte vanliga byxor, fårskinnet var varmt!
Tvådelat, vinterjacka och byxa, kändes onödigt och opraktiskt. Kröp mest omkring, eller gick och ramlade. Overall var då det ultimata.

Hade bara en uppsättning overall, då hon inte gick på dagis då. I år blir det dubbelt, så det finns ombyte om det behövs.
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Tack igen för alla svar!

Tror det får bli en overall (den vi köpte visade sig vara i stl 80 - men bra att ha ifall vintern blir lång!) och en jacka till att börja med. Fleecejacka och -byxor har vi redan köpt. Avvaktar ett tag med skor, har dock fått tag på ett par ofodrade kängor som hon bör kunna ha i höst!
Tumvantar fick hon av mormor redan vid 1 månads ålder och de bör passa nu, men några som tål vatten ska införskaffas också. Mössor har hon gott om men även där tänkte jag kika efter en mer vädertålig och med knäppning, med tanke på hur många solhattar jag jagat i sommar :D
Det är mycket med det här att ha barn :laugh:
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Jag har en Mikkline till min yngsta och gillar den. tyvärr var den för stor förra året så vi använde den bara någon enstaka gång, men den kommer passa i år. Jag gillade deras krage, både Name it och Didriksonoverallen har for lite plats för halsduk under.
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Hittar ni Mikkline i butik någonstans? Jag skulle vilja prova storlek... Jag tycker det är så lätt med den två dragkedjor när de är så små!
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Köpte min på tradera, inte sett i butik någonstans men borde ju finnas?
Tyckte den var toppen! Mest för att den var rymlig och tunn (dock varm!).

Har redan en overall till denna vintern men kommer hålla utkik på tradera efter en mikkline också, fick den förra jättebilligt i toppskick! :D
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Nej jag har inte sett den i butik och den jag köpte var alldeles för stor. då var Isaac 1 och hade 80/86 i kläder och overallen hittar jag såklart inte nu men jag tror den var 90. den har bara en dragkedja och storleken under har två. Den jag kopte var alltså för stor.
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Det är väl ungefär samma/lika mått som på Didriksons kan jag tänka mig, dvs 80-90-100 osv. Ella kan fortfarande ha sina fleecefodrade regnkläder strl 80 och hon är ju snart 2 ½.
 
Sv: Vinterkläder till 1-åring

Vi har en 86 hemma och den är för stor. Jag funderar mellan 74 och 80. Jättesvårt... Men hon är snarare 74 än 80 i längd så... Jag chansar kanske på det...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp