Bukefalos 28 år!

Vinterna första (?) dödsoffer

I

Ina

Hörde av en hundägande bekant om att två jakthundar hade dött. De hade frusit ihjäl när strömmen försvann och de var i (den eluppvärmda?) hundkojan. De hade hittats tätt ihopslingrade......

Usch, hjärtat värker när man tänker på dem.
Och även kanske lite på ögaren. Tänk så hemska att komma hem til något sådant, om man varit övertygad om att jyckarna hade det bra i sin varma koja....
 
Sv: Vinterna första (?) dödsoffer

hur länge hade de varit borta? det borde ändå ta ett ganska bra tag för två hundar att frysa ihjäl tycker man...
 
Sv: Vinterna första (?) dödsoffer

Väldigt lång tid... Vet att en mellanpudel klara sig i 30 gradig kyla, ensam, i minst en vecka...
 
Sv: Vinterna första (?) dödsoffer

jo jag tänkte det... visserligen kan detta ha varit två mycket tunnhåriga raser, men kojan borde ha hållit kvar värmen ett tag i alla fall, och dessutom var de två som alstrade värme... jag tycker att det låter märkligt. skulle nog ha anmält ett sådant fall.
 
Sv: Vinterna första (?) dödsoffer

Mmm de kanske iofs inte kunde röra på sig. Men en hund på rymmen sover ju också och ligger still. De rör sig inte dygnet runt och någon mat hittar de knappast på vintern heller... Ja det låter märkligt, men det kanske finns en förklaring :'(

Nu ska vi passa på att gå ut i finvädret!!
 
Sv: Vinterna första (?) dödsoffer

Usch så hemskt :crazy: . Det är min största fasa, att strömmen går medan vovven är i hundkojan...*ryser*
Men jag har honom dessbättre aldrig där när det är jättekallt, just därför. Då mår han minst lika gott inne.
 
Sv: Vinterna första (?) dödsoffer

Man får aldrig ta något för givet när man har djur...

De måste ju varit borta länge om hundarna hunnit frysa ihjäl...

Hoppas detta blir en sak som nu folk tänker på i fortsättningen - ta in hunden om du åker hemifrån länge - under vinterhalvåret.Beräkna alltid sådant som att det kan vara som så att det blir fastkörning och förvårade omständigheter att ta sej hem.Bättre att vara säker än att få något så tragiskt som detta på sitt samvete.

Fast jag vet en del jägare som resonerar som så...att springer hunden bort - ja då får man väl skaffa en ny.Inga tårar där inte....
 
Sv: Vinterna första (?) dödsoffer

Jag tycker att det låter mycket konstigt!! Hur länge var de borta egentligen? Hade djuren inte tillgång på mat?
Det var 2 stycken som höll värmen åt varandra, och jag tror minsann inte att de frös ihjäl, däremot kan någonting annat ha hänt så att de dog, men frös ihäl tror jag inte på.

Antingen så hittar du på hela historien, eller så ljuger ägaren!!
 
Sv: Vinterna första (?) dödsoffer

Men det bror väl på hur kallt det är också. Sjunker temperaturen ner mot 25-30 grader kan säkert en korthårig hund frysa ihjäl??
 
Sv: Vinterna första (?) dödsoffer

Jag talar bara om vad denna hundägare berättade för mig. Det ska ha varit någonstans i Västerbotten. Vi har haft runt - 20 ett tag nu.

Hon berättade också att just nu hade de litet jobbigt hemma då deras grannes vita kanin hade smitit. den höll sig under ett släpvagn på hundägarens gård. Ägarfamiljen hade tänkt ta bort/sälja den så de resonerar som så att de låter den vara......
Hundgrannen har en granne med terrierkennel så de hundarna blir hysteriska över kaninen- de går alltså inte att ha ute.
Hundägaren har föreslagit att terriern ska få ta kaninen i stället för att den ska frysa ihjäl.
Jag hoppas att någon lyckas fånga stackars liten vit "nin" innnan kung Bore tar hand om den.

Hjärtlösa ägare, säger jag då,
i alla fall.
 
Sv: Vinterna första (?) dödsoffer

jag tror att du har råkat ut för en tvättäkta mytoman, om du inte råkar vara det själv alltså.
 
Tack så mycket för det omdömet!

Jag hoppas innerligt att det där med jakthundarna är fel, men människan som berättade det är i mina ögon mycket seriös.
Får väl höra mer med henne nästa gång jag träffar dem.

Kaninen ska finnas bara ett par hundra meter från där jag bor -ska jag vara tvungen att fara dit med kameran så ni får bevis?
(Inte lätt att fota en skygg vit kanin i snö)
 
Sv: Tack så mycket för det omdömet!

det kan bara inte stämma, det där med hundarna. värmer man en koja med el är den med största sannolikhet isolerad. dessutom brukar man väl lägga in någon filt så att de slipper ligga direkt på golvet. lägg till två hundar som alstrar värme. även om elen stängs av lär det ta flera timmar innan det blivit så kallt att det börjar bli farligt. och sedan tar det nog ytterligare ett tag innan hundarna faktiskt dör av köld. summan av kardemumman är att de måste varit borta flera dygn. sedan undrar man hur det stod till med vatten och matförsörjning, hur sköttes det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp