Vintertäcke

Fanna98

Trådstartare
Om hästen har vintertäcke på sig varje dag när den är ute på vintern, får den väll ingen vinterpäls? Måste man då ha typ fleecetäcke på när den är inne på natten, så den inte fryser?

Sv: Vintertäcke

Tillväxt/skifte till vinterpäls sker ju inte på vintern utan på hösten och styrs både av temperatur och solljus. Men visst brukar de bli lurvigare ju längre man undviker täckning eller tjockare täckning upplever jag det, men vinterpäls får den oavsett :)

Om den behöver innetäcke beror lite på individ men är det konstant flera plusgrader borde den inte behöva alls egentligen. Är det ett lite kallare stall kanske man måste täcka då de står ganska stilla i en box och kan inte få upp så mycket värme av att röra sig direkt.

Täckning tycker jag bör ske efter individ, väder och temperatur. Man får lära känna sin häst lite och inte titta efter hur boxgrannens häst täckas för det kan vara väldigt olika vad hästen klarar sig på...
En del hästar fryser aldrig och en del fryser för minsta lilla.

Min häst har rätt tunn päls vintertid (och är en fryslort..) Jag brukar täcka efter typ 3 olika varianter vintertid beroende på väder och temperatur, vi har inte samma täckning bara för att det är vinter.

Mitt tips är att testa sig fram lite, fryser den så på med täcke eller ett tjockare, gör den inte det så är det lagom.

Senast ändrad:

Håller med!

Och ang tjocka täcken så tycker jag överlag det verkar vara väldigt många gram som standard. Min häst klarar sig fint på 200 g även om helklippt (det som kallas övergångstäcke hos Horseware, alltdå inte deras tjocka) och så länge det är plus i stallet (vilket vi alltid har) så står han utan täcke så länge han han inte är klippt över ryggen (då räcker 150 g, vilket oxå är medium tjocklek).

Mammas sto gick o täckad i nästan 20 år men behöver på ålderns höst mer och mer täcke. Det är dock främst vid blåst och framförallt regn. Fina dagar vintertid kan de alltid gå utan täcke utan problem.

I hagen skyddar man ju främst hästen för blåst och nederbörd, det slipper den ju i stallet. Där står den i stället stilla utan möjlighet att röra sig för att hålla värmen. Det beror alltså på vad just den individuella hästen har mest "problem" med hur man behöver täcka den ute/inne.

Jag tänker som du, min häst var helklippt i vintras och gick med 200g Horseware ute. (Om det inte var svinkallt & blåst, då hade hon 300g i annat märke). Om det var kyligt inne hade även hon 150g Horseware på natten. :)

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 424
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka