Vita fläckar /prickar/ägg ?!? på hals som saltkristaller!

Livi

Trådstartare
Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor. I mars upptäcktes kala fläckar under huvudet på en åring och äggliknande mjäll vid mankammen. Vi tog genast kontakt m vet och har behandlat på alla upptänkliga vis mot det (medel som finns nu..) som misstänktes pälsätarlöss sedan i mars. Klippt man och längs mankam, Zitch pour on, Ultrashield, Sebacil, Frontline, grönsåpa. Stallet och utrustning har sanerats vid flera tillfällen och de har varit ute dygnet om på bete. Men unghästarna har fortsatt klåda och är lite mjälliga dock bättre blankare hårrem nu. Mjälliga på armbågarna dock. Alla är pigga och i gott hull perfekta i mage och aptit. Ingen -inte heller veterinär har trots letande m lampa sett något levande på hästarna. Senaste insats är avmaskning m Noromecitin på alla igen mot ev misstanke om Nackbandmask. Har letat överallt på nätet om info men inte hittat något liknande. Är det någon här som har varit m om något liknande? Veterinärerna är svarslösa.
20231103_084326.jpg
 
Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor. I mars upptäcktes kala fläckar under huvudet på en åring och äggliknande mjäll vid mankammen. Vi tog genast kontakt m vet och har behandlat på alla upptänkliga vis mot det (medel som finns nu..) som misstänktes pälsätarlöss sedan i mars. Klippt man och längs mankam, Zitch pour on, Ultrashield, Sebacil, Frontline, grönsåpa. Stallet och utrustning har sanerats vid flera tillfällen och de har varit ute dygnet om på bete. Men unghästarna har fortsatt klåda och är lite mjälliga dock bättre blankare hårrem nu. Mjälliga på armbågarna dock. Alla är pigga och i gott hull perfekta i mage och aptit. Ingen -inte heller veterinär har trots letande m lampa sett något levande på hästarna. Senaste insats är avmaskning m Noromecitin på alla igen mot ev misstanke om Nackbandmask. Har letat överallt på nätet om info men inte hittat något liknande. Är det någon här som har varit m om något liknande? Veterinärerna är svarslösa.Visa bifogad fil 131178
Han man provtagit för fotskabb?
Det är ju svårt att bli av med, även om frontline brukar hjälpa.

Och ja, vissa får kvalstren på kroppen också.
Sedan är ju fotskabb lite lurigt att årovta vissa gånger med har jag för mig.

Han ni behandlat upprepade gånger med zitch och/eller frontline? Krävs mer än en gång för fotskabben.
 
Han man provtagit för fotskabb?
Det är ju svårt att bli av med, även om frontline brukar hjälpa.

Och ja, vissa får kvalstren på kroppen också.
Sedan är ju fotskabb lite lurigt att årovta vissa gånger med har jag för mig.

Han ni behandlat upprepade gånger med zitch och/eller frontline? Krävs mer än en gång för fotskabben.
Tack för ditt svar! Ja de är behandlade flera ggr med zitch. Och ingen klåda på ben hovar utan mer hals manke. Har sett en häst med det en g den hade mycket hovskägg... inte provtagit för hoppas verkligen inte det är det! 😶
 
Tack för ditt svar! Ja de är behandlade flera ggr med zitch. Och ingen klåda på ben hovar utan mer hals manke. Har sett en häst med det en g den hade mycket hovskägg... inte provtagit för hoppas verkligen inte det är det! 😶
Jag har sett ett holländskt halvblod eller liknande med det som fick skorv och kli på kroppen istället.
Knepigt att det inte ger sig.
Någon bakterie eller annan svamp kanske? Lossnar det hår?

Det ser ju inte ut som regnskållor alls. Hade det varit det hade jag sagt badda med äppelcidervinäger. Men det kan väl tänkas funka på andra bakterier också. Sur miljö är inte optimalt för bakterier och har hjälpt min förra häst mot regnskållor i tidigt stadie flera gånger.
 
Tack för ditt svar! Ja de är behandlade flera ggr med zitch. Och ingen klåda på ben hovar utan mer hals manke. Har sett en häst med det en g den hade mycket hovskägg... inte provtagit för hoppas verkligen inte det är det! 😶
Glämde. med flera behandlibgar z-itch med några veckor mellanrum, och/eller frontline så borde det ju gett sig kan man tycka. Speciellt på sådana som inte har massa hovskägg.
GIssar att det inte finns några runda fläckar som liknar ringorm heller? Ser inte ut som det på bilden i alla fall..
 
Jag har sett ett holländskt halvblod eller liknande med det som fick skorv och kli på kroppen istället.
Knepigt att det inte ger sig.
Någon bakterie eller annan svamp kanske? Lossnar det hår?

Det ser ju inte ut som regnskållor alls. Hade det varit det hade jag sagt badda med äppelcidervinäger. Men det kan väl tänkas funka på andra bakterier också. Sur miljö är inte optimalt för bakterier och har hjälpt min förra häst mot regnskållor i tidigt stadie flera gånger.
Tack! Ska testa på en av våra hästar som har problem med knölar troliga regnskållor.
 
Glämde. med flera behandlibgar z-itch med några veckor mellanrum, och/eller frontline så borde det ju gett sig kan man tycka. Speciellt på sådana som inte har massa hovskägg.
GIssar att det inte finns några runda fläckar som liknar ringorm heller? Ser inte ut som det på bilden i alla fall..
Nej inget alls ner i huden som ringorm. Det är verkligen ett mystetium detta! Hittar inget som liknar efter mkt googling. Har klippt o sparat i burk o hoppas vår veterinär vill titta i mikroskop och försöka lösa det!
 
Jag har sett ett holländskt halvblod eller liknande med det som fick skorv och kli på kroppen istället.
Knepigt att det inte ger sig.
Någon bakterie eller annan svamp kanske? Lossnar det hår?

Det ser ju inte ut som regnskållor alls. Hade det varit det hade jag sagt badda med äppelcidervinäger. Men det kan väl tänkas funka på andra bakterier också. Sur miljö är inte optimalt för bakterier och har hjälpt min förra häst mot regnskållor i tidigt stadie flera gånger.
Jag måste tacka för tipset om äppelcidervinäger! En av våra andra hästar har haft bulor på ryggen som inte spruckit upp men heller inte försvunnit. har sprayat Ä cider + vatten blandning några ggr och de är på väg ner! Hoppas de försvinner! Även sprayat på mjälliga armbågar o mankam o jag tycker det hjälper lite.. Något händer. toppentips tack igen. Har nu skrivit t hudexpert på SLU om de vita fläckarna jag skrivit om i inlägget får se om jag får svar.
 
Jag har sett ett holländskt halvblod eller liknande med det som fick skorv och kli på kroppen istället.
Knepigt att det inte ger sig.
Någon bakterie eller annan svamp kanske? Lossnar det hår?

Det ser ju inte ut som regnskållor alls. Hade det varit det hade jag sagt badda med äppelcidervinäger. Men det kan väl tänkas funka på andra bakterier också. Sur miljö är inte optimalt för bakterier och har hjälpt min förra häst mot regnskållor i tidigt stadie flera gånger.
för alla slags sår skorv om man har även på mig själv! måste jag tipsa om Neoderma. Mkt förvånad hur snabbt det lilla mugg i vit karled försvann efter varit där läänge!
 
Jag måste tacka för tipset om äppelcidervinäger! En av våra andra hästar har haft bulor på ryggen som inte spruckit upp men heller inte försvunnit. har sprayat Ä cider + vatten blandning några ggr och de är på väg ner! Hoppas de försvinner! Även sprayat på mjälliga armbågar o mankam o jag tycker det hjälper lite.. Något händer. toppentips tack igen. Har nu skrivit t hudexpert på SLU om de vita fläckarna jag skrivit om i inlägget får se om jag får svar.
Kul att höra.
Jag använder vinägern outspädd 😇.
Det är ju inte farligt med outspädd vinäger, och det värsta som händer är att det kan svida lite så man får som med sårtvätt vara beredd på att hästen kan reagera.
Men jag har aldrig märkt nån reaktion.


På bulor som har jag baddat/löst gnuggat med indränkt bomull. Meb så har jag haft hästar med tjocka pälsar och velat få ned det till huden. Bara spray hamnar liksol på ytan.
Ju surare miljö desto bättre om man vill bli av med sådant resonerade kag. Och vinäger är ju inte något som är så starkt från början.
 
för alla slags sår skorv om man har även på mig själv! måste jag tipsa om Neoderma. Mkt förvånad hur snabbt det lilla mugg i vit karled försvann efter varit där läänge!
Du provade aldrig äppelcidervinäger på muggen? 😇
Det har jag tänkt att jag måste prova om jag nån gång får mugg på mina.
 
för alla slags sår skorv om man har även på mig själv! måste jag tipsa om Neoderma. Mkt förvånad hur snabbt det lilla mugg i vit karled försvann efter varit där läänge!
Ser att det är zinkoxid i neoderma.
Hur är krämen i konsistensen?
Jag kommer inte riktigt överens med zinkpasta och är nyfiken på om det är ungefär samma konsistens?

Reserverar mig lite för att jag ännu inte studerat innehållet så väl att jag sett om det ens är ett gångbart alternativ i situationer man annars rekommenderar zinkpasta.
 
Du provade aldrig äppelcidervinäger på muggen? 😇
Det har jag tänkt att jag måste prova om jag nån gång får mugg på mina.
Nä tror d svider f mkt. Där är Neoderma outstanding som jag fick tips om i somras. d ska hållas mjukt. Vi har reaktion på sommar någon g vid sol på vita ben så d är pga fototoxisk reaktion från antagligen Vildpalsternacka som kmr in från vägren trots att jag rensar nitiskt. Efter d fruktabsvärda utbrottet vi hade 2018. muggen tog ett år att bli av med. Då stod inte ens V palsternacka på SVA lista på giftiga växter men d gör d nu. Men jag tar faktiskt och sprayar ner strålen på en som har lite djupa strål fåror. Tror inte d skadar!
 
den är helt amazing! lite tjock men fäster vid bra. Har tom hjälpt en vän till oss som har fått brännskador av cancerbehandling m stora sår som vätskar! Den lindrar smärtan. alltså det går inte leva utan den nu. Jag ger den till alla! hade inflammerat sår på tummen vid nagelbandet som bultade. Tog på salvan lindrade direkt! litet munsår - mjukar upp o svidet förvinner. används till ALLT
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp