Bukefalos 28 år!

Vitlök är inte bra

Sv: Vitlök är inte bra

Hemoglobinet i de röda blodkropparna oxideras så att det inte kan frakta runt syre. Blodkroppen går sönder. HH
 
Sv: Vitlök är inte bra

jag har alltid gett vitlök förut o har iofs inte märkt något på mina hästar. men efter att ha läst om varningarna inför att fodra med vitlök väljer jag nu att avstå från det eftersom jag inte vet vilken dos av vitlöken som är "säker" att ge.

folk får gärna tycka ja är dum i huvudet som tror på de här vetenskapliga undersökningarna men jag väljer att inte ta risken med min häst iallafall!
 
Sv: Vitlök är inte bra

:bow: :bow: :bow:

Mycket bättre länkar!! Vetenskapligt o konkret!

Min fråga kvarstår dock, var är studien som visar att det är bra med vitlök för hästar;)
 
Sv: Vitlök är inte bra

Med tanke på hur vissa förnekar de fakta som faktiskt finns kanske tjatet är nödvändigt till man ev kan visa på vilken nivå vitlök säkert inte skadar blodkropparna!
PL
 
Sv: Vitlök är inte bra

Ännu en som fodrat med vitlök under vinterhalvåren. I maj, efter 7 mån med daglig giva av vitlök låg hästen nästan för bra, klart mot övre gränser både i hkt och hb.
Jag litar dock fullt på den forskning som gjorts och är medveten om ATT det kan ge anemi. Som det dock verkar så ska mängden vitlök generellt vara gigantisk. Vida mer än vad man någonsin skulle stoppa i hästen. Dessutom skulle man upptäcka slöhet och trötthet hos hästen och man misstänker vitlöken så återhämtar de ju sig hyfsat snabbt om man tar bort det. Vill man inte riskera något tycker jag självklart att man ska låt bli. Något jag kommer att göra i vinter då min häst är dräktig och om hon nu skulle få anemi och det skulle skada fostret så nu får hon klara sig utan.

Ska man dra saken till sin spets så finns det ju massor som vetenskapligt bevisat är av ondo för våra hästar, smått som stort, men som vi ändå utsätter dem för. Likaså hos oss människor, ta alkohol tex.... bra i liten mängd, livsfarligt i stor mängd och mängden när det blir farligt är relativt.... ;) Skämt å sido, för att tona ner diskussionen lite. Visst vitlök i stora (gigantiska) mängder är inte bra och man ska var medveten om risken men att kämpa för att få folk att sluta ge sina hästar vitlök känns knepigt när det finns så mycket värre saker vi gör mot dem som man borde kämpa för.
 
Sv: Vitlök är inte bra

Ännu bättre är kanske att ordentligt utreda VARFÖR hästen hostar. Det kan vara nog så bra att behandla grundorsaken korrekt.

Jag vet redan varför hästen hostar och har försökt med ett antal olika saker redan.. vitlök är det enda som hjälper...
 
Sv: Vitlök är inte bra

Ja vad ska man ge o varför......

Jag vill bara lägga till att de två länkar som finns på tråden INTE talar om någon omfattande studie på hästar, det är mest antaganden. Det är mer än hypotes att vitlök inte är bra o KAN orsaka det en o det andra hos hästar.

Det FINNS säkert studier om detta som är vetenskapligt förankrade, men jag har inte sett någon sådan, har iof inte letat heller.

Jag tycker att så länge det inte är VETENSKAPLIGT bevisat att vitlök är bra för hästar finns det ingen anledning att ge dom det. Varför fodrar ingen med apelsiner för att förhindra skörbjugg??

Jag äter inte själv en massa "naturmedicin" mot olika saker, jag tar vetenskapligt framtagen medicin då det krävs, så varför skulle jag ge hästen en liten huskur av det ena eller det andra slaget.

Visst finns det nån som använt apelsiner till sin häst. Min förra var tokig i citrusfrukter, den som skalade en apelsin i stallet utan att dela med sig kunde räkna med ett riktigt boxras från henne. Nyttigt eller inte vet jag ej men hon älskade apelsiner och clementiner så det var bara att dela lika.:rofl:
 
Sv: Vitlök är inte bra

Kalas!! Kusen får godis den tycker om och du slipper oroa dig att den har brist på C-vitamin:rofl:

Min förra häst åt banan:angel: Vad är det bra mot?:confused: Kalciumbrist?
 
Sv: Vitlök är inte bra

Jag vet redan varför hästen hostar och har försökt med ett antal olika saker redan.. vitlök är det enda som hjälper...


Jag tycker det är en respektabel anledning att ge mindre mängder vitlök. Om man gjort allt annat i utrednings- och miljöväg för att få bort hästens hosta men det inte hjälper. Om man finner genom upprepade utsättningsförsök att hästen blir bättre när det får vitlök och sämre när den inte får det. Om man bedömer att risken för blodbrist är mindre farlig än hästens hosta.

Däremot kan jag inte förstå att man ger sina friska hästar vitlök eller det ena eller andra onaturliga tillskottet ”för säkerhets skull”. HH
 
Sv: Vitlök är inte bra

Jag har gett mina hästar vitlök i flera år under den varma årstiden, men inte mot förkylningar som jag förstått att många andra gör, utan för att det kraftigt minskar antalet fästingar de får. Utan vitlök får de runt 20 st varje dag! Med vitlök får de 2-3 st om dagen max.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp