Vitt finger

Remix

Trådstartare
Idag när jag red (i ridhuset ca 25 min) fick jag rent utsagt skitont i ringfingret, detta kom först i början och kom tillbaka i slutet. Hade inga vantar på mig. Tog in pollan och skulle brodda henne. Såg då att mitt vänstra ringfinger var vitt från där det började tills sista "kotan". Undersidan av nageln var knallröd. Alla andra fingrar var som "normala" när man fryser om fingrarna (dvs rödas högst upp occh ljusnar mot handen). Väl inne i stallet börjar fingret svullna upp och jag kan inte röra det. Från halv 6 till nu har det väll inte hänt så mycket. Det stramar och jag kan böja det till 45 graders vinkel men ej räta ut det helt. Nån smart bukare som vet vad detta är?
 
Sv: Vitt finger

Jag kan inte säga vad det är, men min mamma har fått liknande symptom när hon är med mig ute i stallet -utan vantar. Dock har inte hennes finger svullnat upp men det har blivit jätteblekt, nästan grått och hon har haft svårt att böja det. Ska bli kul att se ifall någon här vet vad det är för något..
 
Sv: Vitt finger

Någon i stallet trodde det var en propp (:crazy:), mamma trodde det var förfruset och att det kommer bli så varje gång jag är ute när det är kallt.
Har likadant på högerringtå om det är intressant men där har jag skärt av nerver så jag tror de har med de att göra :crazy:
 
Sv: Vitt finger

Jag kan inte riktigt svara på exakt vad det är eller vad det kommer av, men min pappa har såna "vita fingrar". Han kan tex inte bada på sommaren om det inte är jättevarmt i vattnet för då blir fingrarna kritvita direkt och gör skitont. På honom KAN anledningen vara att han har borrat mycket i jobbet och vibrationerna har skadat nerver m.m. i fingrarna så det stryper blodet på nåt sätt och krampar..
Även en kompis råkar ut för detta ibland och det gäller både fingrar och tår på henne.

Som sagt vet jag inte exakt vad det kommer sig av, men känner till folk som har det.
 
Sv: Vitt finger

Där var ju fingrarna vita längst ut..
såhär ser mitt ut ungefär :

30063653.jpg
 
Sv: Vitt finger

KL
Jag har jätteproblem med både händer och fötter på vintern,fryser konstant vad jag än har på mig! Blir ju extra besvärligt när man har häst samt jobbar som instruktör :( . Har hört att det inte har att göra med rökning eller tidigare förfrysning men läste i länken att det är vad de tror! Får väl ta mig till en läkare iallafall...:crazy:
 
Sv: Vitt finger

Har också problem med fingrarna. Något jag lagt märke till är att det är lättare att få dessa vita fingrar om man håller om något (bilratt, hundkoppel, tyglar:crazy:).
Min far har det också och jag ser ju hur jag kommer att bli för hans fingrar är mycket värre. Hans fingrar kan ibland bli lite ljusgröna....:crazy: Han kan även få det inomhus i värmen.....vilket jag hittills varit förskonad ifrån.

Köpte ett par handskar med ström i men de är så klumpiga att jag vill inte rida i dem. Till annat kan de nog vara bra, körning tex.
Fick dock tips av en kusk att skaffa tunga westerntyglar. "Ju tjockare handskar, ju tjockare tyglar" sa han.
Kanske man kan rida när det är lite kallare. Svårt när fingrarna vitnar, man har ju svårt att hålla i tygeln och hinna göra eventuella snabba tygeltag ( tex om hästen blir rädd) när man inte har känsel i fingrarna.
 
Sv: Vitt finger

det är troligen raynauds fenomen, en spasm i blodkärlen ut i fingret / -arna. kan även drabba tår. ~20% av alla kvinnor har det, ~2% av alla män. orsak: oftast okänd, men utlösande faktorer är kyla och/eller vibrerande saker (ex bilratt, som nämnts ovan). ofarligt men smärtsamt, och KAN vara farligt om man tex har en ring på fingret som drabbas. om fingret sväller och man inte hinner få av ringen kan fingret gå i gangrän pga mkt försämrad blodcirkulation och behöva amputeras. onödigt att behöva råka ut för, så undvik ringar.
enda enkla sättet att undvika vita fingrar är att skydda sig från den utlösande faktorn, dvs kylan/vibrationerna what ever. så: vantar på :D
 
Sv: Vitt finger

Fast de vantar / kängor som jag inte provat-de finns nog inte! Häromdan när jag skulle mocka här hemma så fick jag avbryta och gå in för att värma mig en stund. Då är det två boxar att mocka samt fixa mat till dem... :crazy:

Har dock inte provat "batteridrivna vantar", någon som har gjort det??
 
Sv: Vitt finger

Det kan vara Raynauds fenomen men jag tror mest det beror på att det är kallt och du ridit utan vantar. Jag har själv Raynards och mina fingrar blir först vita sen svarta pga kylan och obefintlig blodcirkulation och det gör ONT!:o

Man ska skydda sin hud mot kylan för att undvika köldskador!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp