Vojlock som ger skavsår?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bärin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 702
B

Bärin

Jag her ett problem ang, min sadel, eller om det är vojlocken?! Det är nämligen så att min hästs hårrem under sadeln (vid bakvalvet), har nöts ner, så han har inte alls mkt hår kvar där, det är på två ställen, vardera sidan om ryggraden (dålig på att beskriva, ni får försöka att förstå :p )
Jag har alltid trott att det beror på sadeln, vi har fått låna en sadel till honom, eftersom jag just nu inte har nga pengar alls att köpa en sadel för. Men jag vet ju inget om sadlar så jag vet ju inte om den passar. Har frågat nga i stallet där han står och de tycker väl att den inte så bra direkt...

Men sen så pratade jag med en i stallet och sa att han fick skavsår av sadeln, men hon sa att hon trodde att det var hans vojlock som skavde och inte sadeln!

Så, har ni någon erfarenhet av att vojlock/shabrack kan skava? och vad tror ni att det är sadeln eller vojlocken?

Tack

:)

Sv: Vojlock som ger skavsår?

Tror jag vet vilka fläckar du pratar om, det är inte så ovanligt.
Det kan dock bero på flera saker. T.ex.

1; sadel ligger dåligt, glappar, rör sig i sidled och gnuggar där fläckarna är. Åtgärd: Gör nått åt sadeln, stoppa om eller köp ny!

2; Pälsfälling/sättning, hårkvalitén blir sämre och hästara får lätt skav av det mesta, det behöver inte betyda att det är fel på sadeln. Åtgärd: Använd gärna fårskinn- eller renskinnspad under sadeln. Och padden ska ligga närmast hästen, inte mellan schabraket och sadeln! Prova att ge b-vitamin och linfröolja för förbättrad pälskvalitét.

3; schabraket är av dålig kvalitét, kanske är smutsigt så att stöv och gammalt svett ligger och skaver. Se till att schabraken alltid är rena och är gjorda av bomull. Ull skapar mer friktion och syntetmaterial tillåter inte huden att andas.

Senast ändrad av en moderator:

Hur blir det om du använder en annan vojlock? Eller rider utan?

Jag tycker helt klart att det verkar som att sadeln inte passar. Ta ut en sadelprovare som kan hjälpa dig!

Att hästen får skav behöver inte betyda att sadeln inte passar, diskuterade detta med min sadelmakere sist och han hävdar att det kan bero på precis motsatta anledningen. För om sadeln ligger mindre bra kommer hästen inte att använda ryggen och sadeln ligger då still. Men en häst med en väl fungerande sadel och använder sin rygg väl, kommer ryggen att röra sig så pass mycket att sadeln omöjligt kan ligga still och följa ryggen hela tiden.

Dock låter det inte som om detta stämmer in för trådskaparens häst, pröva utan schabrak eller läget fårskinn under för att se om det gör någon skillnad, om inte är det nog dax att kolla sadeln.

Jag hade liknande problem med min häst. I mitt fall var det sadeln som inte låg bra och rörde sig alldeles för mycket i sidled. Vissa vojlockar har väldigt hårda kantband och kan också skava, men om din häst får skav under sadeln så beror det ju troligtvis på sadeln.

Skulle tyvärr tro att det är sadeln som det är fel på och inte schabraket. Men har du testat ett annat schabrak? Om det är mitt under sadlen, så lär det ju inte vara schabraket. Vad använder du för schabrak?

På ridskolan jag rider e de faktiskt 2-3 st som har skav av VOJLOCKEN å de syns att det är schabraket då sadeln inte ligger så långt bak... Så visst kan de va vojlocken/schabraket...

Säger som de andra... prova får eller renskinn (eller liknande)..

Behöver inte vara sadeln som sagt. Min häst får skav på ena sidan längst bak av 2 schabrak (samma modell/märke fast olika färger) som passformen inte är den bästa på. Hans sadel är utprovad och ligger bra.

Min häst fick liknande skav, i detta fallet var det dock sadeln som ej passade längre.
Så följ rådet och ta ut en sadelutprovare för att titta på sadeln om du känner dig osäker.

Jag hade likadant problem som du förut. Det var sadeln som inte var bra... Kolla sadeln tycker jag!

Jag har samma problem med en häst jag rider nu.
Hans förra sadel satt jätteilla och rörde sig i mycket i sidled. Men då fick han inte skav.
Nu har han en bomlös som liger mera stilla och av den får han sånna märken :confused:

Min ponny har skav av schabraken där bak, Han är klippt för andra gången och har skav nästan över allt nu :smirk:

Har alltid rena schbrak, sprayar mkt glanssprej och ser till att han är helt ren så att det inte finns något smuts någonstans.

Mitt fullblod har samma problem men alltid bara på vintern. Hennes sadel är korrekt utprovad av sadelmakare och kollas dessutom var 6:e månad och jag använder (rena) ullvojlockar. Hon verkar helt enkelt vara extra känslig på vintern...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har sen i Augusti "roat" mej med att åka ut och in till sadelkillen för att få en passande sadel. Den ena sadeln är mer...
Svar
6
· Visningar
1 207
Senast: Lavinia
·
F
Utrustning jag tänkte bara skriva ner en tanke jag hade. såg idag på en "engelsk sadel", alltså en vanlig sadel som dom flesta använder och jag...
Svar
1
· Visningar
489
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem... 2
Svar
30
· Visningar
4 336
Senast: Magini
·
Träning I går när ja skulle ut en sväng med pållen så började han ca 100 meter från stallet att sparka med bak benen upp i magen, slår irriterat...
Svar
10
· Visningar
4 248
Senast: smultronfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V