Vojlock vid barbackaridning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare maiden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 143
M

maiden

När jag rider barbacka vill jag helst ha vojlock, kanske även padd, där jag sitter för mina sittben skaver in i ryggen på hästen :crazy:
problemet är ju att man inte kan få det att sitta stilla. Finns det någon bra gjord som är platt så man kan sitta på den? Funkar det kanske med att bara ha en täckesgjord hårt åtdragen?

En elastisk täckesgjord i lite kraftigare resår brukar funka bra.

Jag brukar ha täckesgjord på vojlocken. Funkar bra för mig. Men det finns ju alltid risken att hela alltet glider runt. Minns en gång då jag kom ridande från ena hållet och en annan tjej från andra hållet på en ridväg. Båda travade och vi visste inte om varandra. När hästarna ser varandra blir hennes jätterädd och tvärvänder runt och då glider vojlocken hon satt på åt sidan så hon ramlade av. Sen fick jag hjälpa henne upp för hästen var stooor o ville inte stå stilla. :D

har beställt en egen gjord hos sadelmakaren.
kraftig täckesgjord med 2 sadelstroppar på var sida så att man kan använda sadelgjorden.
man spänner den inte lika hårt som på en sadel eftersom den inte är uppbyggd runt manken.
har även ringar för stigbyglar
så att man får lite extra stöd om man rider ut,
men då har jag dom långa och endast som en extra säkerhet.

Att sitta på är det en tunn vojloch sedan en fårskinnspadd.
mycket bekämt och känns säkrare än barbacka.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
425
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
939
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
655
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka