• Western
  • Trådstartare Trådstartare GD1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 833
G

GD1

Man pratar ju om att engelska sadlar är "stoppade" av ett eller annat material, vad är en w-sadel stoppad med för något material??

Sv: W-sadel

2 olika typer av sadlar

Engelska:
bomsadel stoppad

Western:
bladsadel
Det som endel ser som stoppat på en w-sadel är undersidan av sadeln, exempelvis fårskinn alt teddytyg, det har mest till uppgift att hålla padden still.

Precis som Kenneth skriver så är en westernsadel inte stoppad utan stoppningen sitter i padden.

Därför är det viktigt att man har en bra pad. En filt räcker alltså inte, som vissa ibland tror... Filten är bara en dekoration och den har man ovanpå en padden.

Man pratar ju om att engelska sadlar är "stoppade" av ett eller annat material, vad är en w-sadel stoppad med för något material??

öh... en westernsadel är inte stoppad och det är därför man måste ha en tjock pad och inte en filt!

Om den är stoppad är det i sitsen för att ryttaren inte ska få ont i baken!
Ostoppat lädersäte: hardseat-säte
Stoppat lädersäte: grainout-säte
Stoppat moccasäte kommer jag inte ihåg vad det heter, ngn som vet?

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 147
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
574
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
176
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
579
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka