Waterfordbett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare faksen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 999
Sv: Waterfordbett

Kan inte förklara mer utförligt än att det upplevs som skarpare eftersom det har fler brytpunkter i munnen. Dessutom är kulorna , enligt mej, ganska tjocka.

Det ger ett REJÄLT tungtryck och lantryck. Något vissa hästar uppskattar, och andra avskyr. De är väldigt svåra för hästen att lyfta från tungan. Samtidigt kan de aldrig sticka upp i gimmen, och formar sig efter käken.. men soms agt, det är MÅNGA brytpunkter.

Men en del hästar gillar det och utan att uppleva det som 'skarpt', det är behagligt för dem helt enkelt, för att de VILL HA just tung/lantryck. Medan andra hästar beter sig som man stoppat cykelkedja i munnen på dem och försöker skära av dem tungan när man tar i tyglarna (och med tanke på bettets utformning etc är det antagligen PRECIS så de upplever det).

Jag har nyss köpt ett waterford till min valack, han GILLAR tung/lantryck och so far har han trivts på ett tredelat med KULA i mitten (inte droppe, vanliga tredelade hatar han) samt raka, svagt böjda tränsbett. Kandarstången är rak, svagt böjd den med, utan tungfrihet. Så i teorin skulle han kunna gilla ett waterfordbett, men jag har inte hunnit prova än.

Jag använde det innan som komplement till tredelat. Ville ha ett lite skarpare än tredelat fast utan hävstång. Inget wow-bett direkt med det funkade. Skillnaden var inte så stor.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 198
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
361
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 318
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31