Welllington / Santa Cruz

Seabaz

Trådstartare
Har två frågor...

Min häst har tidigare gått med en Edinburgh fit 5, vilket passade vääldigt bra.

Har efter det testat i hoppväg Globus clic bom 36 och Crown Arwen någon x-vid.

Arwen låg inte alls bra, den var för svängd
Globusen låg okej, så bra att jag kunde sitta upp och rida, men då var sätet 17,5 för stort för mig och jag gled mest omkring i sadeln... Så i så fall måste det bli en 17" men någonting i mig säger stopp.

Nu har jag 'trillat över' (ej provat men hittat en som säljer) en Wellington hoppsadel, visst är det "samma" som Edinburgh? Någon som vet om en hoppsadel är liknande som dressyren i bom?

Och sedan undrar jag om Santa Cruz Maximus då jag ev. ska prova en sådan, X-vid.
Men vad ligger den på för ryggar?

Tror ni hajar vad min ponny har för rygg om ni läst enda hit? :)

Sv: Welllington / Santa Cruz

Bred, rak extravid, platt rygg utan någon särskild manke? Och så är han ju skimmel såklart.
Har tyvärr ingen egen erfarenhet av Edinburgh/Windsor/Wellington-sadlarna och heller inte av Maximus, men vad jag förstått är de flesta Santa Cruz lätt svängda - funkade inte på häst med helt rak horisontell rygglinje, utan passar säkert bättre på en med lite svängd eller överbyggd rygg.

Förstår varför du är skeptisk till Globus, upplever detsamma fast de sadlarna har bra passform på mina hästar, jag kan bara inte rida i dem. De är väldigt breda i midjan med dåligt stöd för mig även i rätt storlek.

Arwen är åt det rakare hållet - mellan Globus och Santa Cruz. De är också väldigt vida i midjan. Finns andra Crownsadlar som har smalare midja, exvis Grandee.

Santa Cruz är väldigt snåla i storlekarna - deras xvid passar som vid i andra märken.

Sv: Welllington / Santa Cruz

*halvt kl*

Min häst behöver XX-wide i Santa Cruz, och i alla andra sadlar och bommar jag kikat på. Samma med de förra (också Santa Cruz), när han hade X-wide. Däremot upplever jag att de permanentstoppade är snålare i storlekarna (mina är ullstoppade).
De Santa Cruz jag haft (Celine, Arthur, Leopold) har jag fått stoppa lite, lite, lite extra i mitten, då de varit en hårsmån för raka för min valack med lätt svängd rygg. Skulle säga att de passar raka, men troligen inte spikraka, ryggar. Just Maximus har jag dock inte kommit i kontakt med.

Liknande trådar

Utrustning Tänkte på Santa cruz och globus sadlar. Hur är de i vidd i förhållande till varandra? Alltså t.ex. xvid santa cruz, vad är det närmast i...
Svar
1
· Visningar
673
Senast: caballus
·
Utrustning Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga...
Svar
3
· Visningar
3 039
Senast: DrT
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 580
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 496
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka