Sv: Whippet-hundar =)
Vilken sötnos.
Jag har en whippetgrabb som fyllde 1 år igår. Tror han är runt 50 hög och vägde 13.8 hos veterinären i veckan men han är tunn så han skulle behöva väga lite mer.
Malte är en

just nu , väldigt kaxig, försöka dominera så fort han får tillfälle, envis, vill ha ständig uppmärksamhet och piper/skäller så fort han inte får det. Är modig och framåt men ganska stressad av sig så vi får jobba mycket med att han ska slappna av trots att det ex kommer folk hit. Räcker att man släpper en fis så far hunden upp och är laddad till 200 %

Fast jag har hört sägas att vinthundar är ganska vilda som valpar men att lugnheten kommer med åldern, jag hoppas det är sant
Förutom det så är det en go hund, jag har inte haft hund innan men tycker han är lättlärd (lär sig även otroligt snabbt hur man öppnar skafferiet, hoppar upp på bänkar mm

), om än lite nonchalant just nu men jag tror det är mkt hormoner som spökar för tillfället. Trick lär han sig hur kvickt som helst och vardagslydnaden fungerar bra hemma, tyvärr inte blivit så mkt tillfälle att träna i samhälle bland folk och hundar.
Jag har han lös i skogen varje dag och det fungerar bra men man får hålla efter honom så han inte knallar iväg för långt men han lyssnar bra, rådjur och älg bryr han sig inte om särskilt mkt, ett par gånger har han kutat efter hare. Hemma kan jag inte ha han lös om jag inte har 100 % koll på honom, han är väldigt kaxig och självförtroendet är på topp på hemmaplan och han drar iväg på egen hand om han får tillfälle.
Mycket av de problem vi jobbar med tror jag har med åldern att göra, sen han blev könsmogen har det gått lite upp och ner med fostran men just nu är det som värst. Men jämför jag med min jobbarkompis hund i samma ålder som ligger som en grävling i kopplet, noll kontakt med matte osv så tror jag min vovve känns väldigt lydig. Som sagt, min första hund så jag vet inte riktigt vad som räknas som lättfostrad eller inte. Jag vet bara att jag fått en väldigt kaxig hund som inte direkt underlätta fostran.
Malte: