Bukefalos 28 år!

Wintec cair

B

**BORTTAGEN**

Min häst har en väldigt rak rygg, kan en Wintec cair passa henne eller passar den hästar med lite svank bättre?? Är det skillnad på bommen mellan de olika modellerna? Tacksam för alla svar jag får! :bow:
 
He, he... :smirk: Visst ska jag prova men jag vill först veta om det är någon idé att ta hem en på prov överhuvudtaget. Så, ni som har en wintec cair, hur ser era hästar ut i ryggen?? :confused:
 
Jag har en sån. Jag har en lätt fjording som har väldigt rak rygg...varken manke eller svank. Sadeln ligger bra förutom att jag behöver bredare järn men förhoppningsvis så har din häst mer manke än min. Sadeln tror jag passar dom flesta hästar då den går att ändra ;)
 
Hm, har för mig att wintecsadlarna ligger bäst på hästar med böjd rygg. Så är det iaf med min ullstoppade wintec dressyr.
Mvh T
 
Wintec är tyvärr ganska bananformad i bommen, så den passar bättre på hästar som inte har raka ryggar.
Att själva bomvidden går att byta som man vill inverkar dock inte på bossorna och själva skelettet, de är inte reglerbara mer än att man kan stoppa om dom hjälpligt.
 
Hmm, kanske verkar det bero på hur hästen ser ut i övrigt om den ska passa eller inte... Läst en del vad som tidigare har skrivits om Wintecen här på forumet och en del verkar tycka att den ligger jättebra på deras rakryggade hästar... :confused: Kanske ska testa en i alla fall och se.... :)
 
Jag har två wintecsadlar till mina båda fjordingar. Den äldre modellen är mycket mer "bågad" i formen och den kan endast min dam ha som har svank. Den nyare använder jag till min 5-åring som är rak men rund över ryggen. Den ligger kanon över bossorna men som sagt så måste jag ha vidare järn för han inte har någon befintlig manke. Prova du en på din häst. Alla hästar är olika och olikt uppbyggda. ;)
 
Ja testa tycker jag definitivt att du ska göra, har en själv och kan bara säga att det är en underbar sadel som faktiskt ligger bra på de flesta hästar, precis som du hört.
Men på de hästar som har låg, bred manke och rak rygg kan den trycka mer på mitten undertill och inte ligga an ordentligt hela vägen. Har kört runt min Wintec i hela stallet och detta är vad jag uppfattade iallafall.
 
Har testat en nu och den passade tyvärr inte så bra som man kunde önska, synd för det verkar vara en kanonsadel... :(
 
Va synd :( för dom är verkligen kanon. Jag gör mig aldrig av med min. Underbar att rida i. Hoppas du hittar en annan sadel som du och din häst trivs med. Lycka till!! ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Letar hjälm och funderar på att prova Casco Champ. Har en Casco Mistrall 2019 hemma på prov just nu. Den sitter väl okej men det...
Svar
1
· Visningar
378
Senast: Blossom
·
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
699
Senast: Sebastian
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp