Wintec cair

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kattis87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 878
K

kattis87

Hej!
Jag undrar lite grann om wintec cair sadeln. Är det någon som har provat den? Känns det annorlunda med luftstoppning? Skriv gärna vad ni tycker om den.

Tack på förhand :bow:
/Katja

Har en Wintec Dressage med Cair (den är till salu nu förvisso). Jag älskar den och skulle gärna haft den kvar om inte min nordis vuxit ur den. Jag har nu inte provat den vanliga wintec-sadeln utan bara ridit i Cairen, men om jag jämför cairen med andra, ullstoppade sadlar så måste jag erkänna att cairen vinner med hästlängder. Det känns helt enkelt mjukare och det håller i sig. Ullstoppning blir ju gärna lite hård efter en längre tids användning, Cair håller sig likadan som när man köpte den. Enda nackdelen med wintec (det gäller nog alla "vanliga" wintec-sadlar också med undantag av nya Wintec Wide) är att den är ganska smal mellan bossorna, den sitter säkert bra på ett halvblod/varmblod men dessvärre inte lika bra på kallblod eller grövre hästar i allmänhet. Hoppas jag inte svamlar runt för mkt nu, har ignen aning om vad jag skrivit, är lite borta i sommarvärmen. :D

ääälskar min:D tycker att den anpassar sig mkt till hästens rygg.. att luften fördelar sig o lägger sig jämnt. funkat bra på alla hästar jag provat, ligger kanske inte lika bra på långa ryggar..

Jag älskar min :love:
Min bonusdotter har en fd. travare med känslig rygg, och denna sadel gillar han...
Bättre betyg kan en sadel inte få!

är det ngn som vet vad det är för grader på den "normala" bommen samt "normal mot vid" den vita (extra vid) är väl 105 grader?

Jag har funderat på att köpa en wintec. Om ni skulle göra det, skulle ni välja cair eller vanlig (skriv gärna varför).
Tack! :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
424
Senast: Freazer
·
Fordon Hej! Jag har nyligen börjat övningsköra på trafikskola och har hittills tagit tre lektioner med manuell bil, men jag har aldrig kört... 5 6 7
Svar
127
· Visningar
5 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka