Bukefalos 28 år!

S

SofiaH

Är det någon som vet om man kan be någon sadelmakare lr liknade att göra vidare gärn till wintecsadlarna??? :confused:
 
fråga din lokala sadelmakare, eller ännu bättre be han/hon/det komma och titta vad som behöver göras :D
 
nej, nej, nej, inget "vanligt" järn!!! det är fjäderstål i koppjärnet, bara för hållbarhetens skull. Ett vanligt plattjärn har inte den hållbarheten och du riskerar att sadeln faller ner på manken, vidgar sig själv så att säga.
Köp ett koppjärn istället.
 
Men med vanligt järn, menar jag ju ett vanligt Wintecjärn (blått, rött, vitt osv) som man bankar ut till lagom storlek.
 
Jag har redan det vidaste järnet i sadeln...har sadeln till en fjording som är nästan helt "utan" manke.
 
oke! otur! :( Men finns det inte någon speciell wintec sadel som man kan ha till fjordingar? Eller du kanske redan har den...? :smirk: :)
 
Finns det? Jag har ingen aning. Jag funderade på nya Griffin för haflinger men det sägs att dom inte funkar något bra fast dom ska va för bredare hästtyper.
 
Aeris hästsport i Luleå har åtminstone förra året sålt extra vida koppjärn. Huruvida de är av fjäderstål el inte har jag ingen aning om men det vi har tycker jag inte har ändrat form.
 
hur kan man få tag i vidare järn än det vita då (om det går) behöver också det snart (till min f.d travare)....
 
Precis! Har oxå det extra vida men vad gör man sen???
Måste juh gå att ordna på ngt vis.
 
Jag menade alltså att de säljer ett koppjärn som är vidare än det vita. Vet inte riktigt vem som tillverkat det och jag vet inte om det är fjäderstål el inte.
 
Be en sadelmakare hjälpa dig!
När jag hade sadelmakeri så breddade jag ibland järnen till mer än det vidaste dom har. Innan man gör det så måste man veta om det är bomvidden som är fel eller om du har fel typ av sadel......
 
Jag beställde förut ett vidare järn från Aeris. Blev så besviken när jag fick det. Det var ett vanligt, svart järn som breddats med tryck uppifrån. Passade inte alls i min wintec isabell. Skulle behöva bryta sadeln ordentligt för att få in järnet. Tog istället ett svart järn jag hade hemma och satte det i skruvstycket och bröt ut skänklarna på det järnet istället. Då passade det bättre. Fick då bra passform i själva böjen upptill.
 

Liknande trådar

Utrustning Vet någon vart man kan köpa nya sadelgjordsstroppar passande Wintec?
Svar
6
· Visningar
585
Utrustning Jag har efter mycket efterforskningar kommit fram till att en lippo fazzino skulle kunna passa på min häst men nu till problemet. Jag...
Svar
5
· Visningar
788
Senast: Litiabelle
·
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
992
Senast: Bulldoozer
·
Utrustning Tjo, någon som vet hur de olika märkena på rundbalsnät ligger i storlek? Vi har haft dom från granngården, hansbro sport lr va dom nu...
Svar
4
· Visningar
421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp