C

CeciliaAndersen

Det är ju så sanslöst SMART att man själv kan justera bomvidden :D Varför har man inte det på lädersadlar, eller det kanske finns? Ja, dem Wintec jag tänker på är då:

http://horze.se/product_info.php?cPath=41_10&products_id=14170

http://horze.se/product_info.php?cPath=41_10&products_id=14161

Eftersom det lutar att köpa en oinriden 3 åring så hade det nog varit jääkigt smart att köpa dessa 2 sadlar och ha de första åren när hästen ändrar sig mycket. Eller vad tycker ni? Annars så kanske man köper då en inprovad lädersadel som ligger bra nån månad och sen ligger den inte bra så får man åka och prova nån ny o.s.v.
Eller tycker ni jag är helt ute och seglar? ;)

NI som har dessa 2 sadlar, hur tycker ni dem är? Jag tycker hoppsadeln ser hal ut :confused:
Vad passar dem för ryttare, korta ben, långa ben?

Och vad passar dem på för sorts hästar?

Och sen är det väl luft i har jag uppfattat det som? Positivt och negativt om det?

Har ni några ridbilder när ni sitter i sadlarna?
 
Sv: Wintec!

Både Bates och Thorowgood har lädersadlar med justerbar bomvidd! Den senare säljs ännu inte i Sverige men jag funderar på att hälsa på bror min som bor i London och köpa den :angel:

Jag har en 4 åring som har haft 5 olika sadlar det senaste året :devil: Och är definitivt inte klar i kroppen!
 
Sv: Wintec!

Fler sadlar som man kan justera bomvidden på är vissa Knights, Kieffer, Prestige, Hubertus (vissa), Bates, nyare Griffin mf.

Så det är ganska vanligt även om man inte kan göra det själv. Bates är lädervarianten av Wintec. Isabellen passar en rakare rygg men bommen blir något mer svängd ju vidare järn som sitter i.
 
Sv: Wintec!

Jo, jag vet att det går att justera bom vidden på flera sadlar, men man kan ju inte göra det själv. Och vår sadelmakare bor 2 timmar härifrån med bil ;) Blir ganska drygt att ligga och köra fram och tillbaka.
 
Sv: Wintec!

Har en wintec till min stora nordis och mamma har bates till sina islänningar. Är bara nöjd med att den är luftstoppad. När mamma var på sadelutprovning och skulle prova ny sadel till den ena islänningen som har svårt med gångarterna och svår rygg ville hon prova luft då hon visste hur nöjd jag var. Skillnaden var total. Med andra sadlar var det som om han haltade men i den luftstoppade batesen vågade han ta ut steget ordentligt.

Vet att en del anser att den luftstoppade sadeln är lite hård för en del ryggar (luften går i CAIR inte att justera), men för våra hästar har det funkat som sagt.
 
Sv: Wintec!

Jo, jag vet att det går att justera bom vidden på flera sadlar, men man kan ju inte göra det själv. Och vår sadelmakare bor 2 timmar härifrån med bil ;) Blir ganska drygt att ligga och köra fram och tillbaka.

Bates är ju i princip samma sadel som Wintec och den är i läder. jag har den och byter själv koppjärn hur enkelt som helst
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 728
Senast: lillamy73
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 619
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 852
Senast: ameo
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp