Working Equitation?

Skillaklocka

Trådstartare
Hej jag har lite frågor om working equitation! Jag läste lite på nätet om de men fick inte riktigt klart för mig vad allt de innebär:angel: hör working equitation till engelsk ridning eller western? Jag såg vissa bilder där dom red western och vissa där dom red engelskt... och finns de någon här som håller på med det? De lät ganska roligt och de skulle vara roligt att testa någon gång:)
 
Hej jag har lite frågor om working equitation! Jag läste lite på nätet om de men fick inte riktigt klart för mig vad allt de innebär:angel: hör working equitation till engelsk ridning eller western? Jag såg vissa bilder där dom red western och vissa där dom red engelskt... och finns de någon här som håller på med det? De lät ganska roligt och de skulle vara roligt att testa någon gång:)
Jättekul gren som passar många 😀 lite som en blandning mellan trail och dressyr. Häst och ponny tävlar i samma klass och som @Bufera nämt så är toleransen kring utrustning hög. Bland annat går det att tävla bettlöst.
 
Du rider 3 delmoment, dressyr, teknik o speed.
Ibland är det förenklat eller förkortat kanske är bättre att säga då tävlas det i dressyr teknik eller teknik o speed.
 
Hej jag har lite frågor om working equitation! Jag läste lite på nätet om de men fick inte riktigt klart för mig vad allt de innebär:angel: hör working equitation till engelsk ridning eller western? Jag såg vissa bilder där dom red western och vissa där dom red engelskt... och finns de någon här som håller på med det? De lät ganska roligt och de skulle vara roligt att testa någon gång:)

Tycker absolut att du ska testa! Jag har haft jätteskoj när jag varit på clinics… :D

Det är bruksridning med olika svårighetsgrad, de lättaste går i skritt och de svårare enbart i galopp. Där jag varit presenterades WE som en spansk/portugisisk träningsform, som nu blivit poppis och spridit sig.
 
Det hör till den engelska ridningen då dressyrmomentet väl kräver engelsk ridning? Men utrustningsmässigt är det betydligt friare än dressyren. Det börjar med ett dressyrprogram. Sen rider man en teknikbana med olika hinder (tunnor, lans, ryggning, litet hopphinder, grind, träbro osv) där varje moment bedöms med poäng ungefär som i dressyr. När man ridit klart teknikprogrammet stannar man kvar på banan och sen får man rida ungefär samma bana en gång till (skiljer lite) men på tid, kallas speed. Varje missat moment ger ett tidstillägg. Kortast tid vinner speed delen.

Jag tror att LD går i bara skritt. LC och LB i trav och LA och uppåt i galopp. Sen tror jag att i högra klasser (MSV? Svår?) och uppåt är enhandsfattning på tygeln som gäller.

Jag har bara provat lite men det är jätteroligt! Kan verkligen rekommendera att prova om du får chansen!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp