Yr vid longering

A

akrobat

Hej! Kan någon dela med sig om vad man kan göra för att inte bli yr då man longerar. När jag longerar min ponny så snurrar det jätte mycket i huvudet. Är det bättre att titta framför eller bakom hästen? Tacksam för alla tips ni har :rofl:
 
du ska titta PÅ hästen, inte framför eller bakom, eller så står du helt enkelt stilla och följer inte hästens rörelser under longeringen.. fast det är ett lite annat kapitel & då får du fråga på typ NH hur man gör om man nu inte ska va traditionell *orkar inte ge mig in på & förklarar ej så bra*
 
Blir du yr vid longering så arbetar du fel.
Du ska inte stå stilla och snurra runt.
Du ska följa med hästen i en liten cirkel.
Se också till att du har tillräckligt långt rep.
 
Blir du yr så longerar du för länge i samma varv. Men om du är en sån som blir yr redan efter ett varv - ta repet bakom ryggen. Har du en bra relation med hästen så försöker den inte bryta ut eller hitta på nå bus bara för att du inte hårdbevakar den.
 
Jag brukar fästa blicken på min hästs bettring när jag longerar henne. Funkar för mig! :)
 
Jag har fått lära mig att man ska fästa blicken på exempelvis hästens bakdel elelr bog eller liknande, (inte benen) så blir det bättre!
 
Blir du snurrig??? Longera ponnyn på en stor volt.. Och stå framför hästens bog och följ den. Håll blicken mitt på hästen, lite mot bogen.
 

Liknande trådar

Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
991
Senast: Tossa90
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 347
Senast: Badger
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 989
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
264
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp