Yrselattack?

Snubbelfot

Trådstartare
Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages...

Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig yrselattack.
Jag tog in honom från hagen, lät honom dricka och ta några tuggor hösilage i boxen, tog sedan ut honom i stallgången och borstade och kratsade. Han var helt normal hela vägen. Jag hade just lagt på sadeln och höll på med sadelgjorden när han tittade sig oroligt omkring några sekunder och började skaka i benen. Han flyttade sen fram frambenen, som han brukar göra ibland för att sträcka ordentligt på sig - men gick ner helt på mage på golvet istället. Inga ansatser att rulla sig, utan låg bara kvar 5-10 sekunder litet oroligt och reste sig sen med visst besvär när jag bad honom. Jag hade tränset i handen och beslöt ändå att tränsa, för att bara promenera litet med honom och kolla läget. Med tränset halvvägs på började han skälva i frambenen igen och lade sig platt på mage med frambenen framåt och bakbenen litet hit och dit. Jag lossade sadelgjorden och han reste sig med visst vingel efter en dryg halvminut. Han har aldrig observerats göra något ens avlägset liknande under de 8-9 år jag haft honom.

Jag släppte in honom i boxen igen, dit han gick utan stort besvär men fortfarande ostadig. Sen piggnade han till rätt fort, och när jag lämnade honom efter ett par timmars observation uppträdde han helt normalt på alla sätt utom att han var ovillig att gå ut ur boxen och fortfarande litet ostadig. (Just det kan ju iofs lika gärna vara psykologiskt som fysiologiskt.) I morse, och under veterinärundersökning vid lunchtid, och nu ikväll, oförändrat tillstånd men han går mer villigt ut ur boxen. Inte vinglig alls när han är stilla, han står stadigt och håller balansen bra även när man lyfter ben. Det är just när han går som det är tydligt ostadigt och trevande, och han breddar litet när han säter ner hovarna. Samtidigt är han inte ovillig alls att röra sig inne i boxen, där rör han sig och står han som vanligt.

19-årig varmblodsvalack utan sjukdomshistoria, motionsrids. Ingen allmänpåverkan alls; ingen förhöjd puls, andningsfrekvens eller temperatur, inga tecken på oro eller stress utom just under de akuta minuterna. Han äter, dricker, bajsar, kissar. Inte palpationsöm eller stel i rygg/nacke eller ben utan normalt rörlig, och inga andra märkbara smärtreaktioner. Inte överkänslig för någon stimulans utan normala reaktioner på allt. Syn och hörsel normal. Vaccinerad mot botulism och stelkramp.
Kliniska tecken är enbart balansen, viss svullnad i underbenen bak, och aningen bleka slemhinnor - så en tanke var anaplasmos, eller annan bakteriell- eller virusinfektion. Men blodprov visar inga tecken på infektion, allt (leukocyter, trombocyter, några andra relevanta prov) är normalt enligt veterinären. Och så har han ju som sagt ingen feber. Jag red honom senast i söndags, då var han helt normal.

Långskottet just nu är att det trots allt kan vara något smärtsamt i rörelseapparaten. Metacam och boxvila och avvakta förändringar.

Andra genomtänkta förslag?
 
Hur menar du att den brukar flytta frambenen för att sträcka på sig?

Stretchar den liksom likt en katt/hund?

Obehagligt och hoppas vet hittar felet!
 
Hur menar du att den brukar flytta frambenen för att sträcka på sig?

Stretchar den liksom likt en katt/hund?

Obehagligt och hoppas vet hittar felet!
Ja, precis som katter brukar göra - står upprätt med bakdelen och sträcker ut frambenen så långt han kan medan han sänker framdelen. Så har han "alltid" gjort, nån gång ibland, när han är avslappnad och lugn... och bara behöver sträcka på sig, är mitt tydliga intryck. :heart

Och ja, det känns skumt iom att det saknas fynd och pusselbitar för de mest sannolika orsakerna. Just nu kan det handla om allt från en lindrig virusinfektion på väg att läka ut själv, till hjärntumör känns det som. Vi får se.
 
Utan yrsel hade jag kunnat tänka mig att kolik skulle kunna vara en faktor.
Jag har haft en häst som blev lite vinglig i samband med kolik dock.
 
Låter ju som något nevruologiskt, gjorde veterinären några tester på det?
Kollat reflexer, syn/hörsel, rörelsemönster, i övrigt är det nog svårt att göra särskilt ingående tester utan inläggning. Och han är inte flyttbar. Men jag håller med om att det är ett alternativ.
Utan yrsel hade jag kunnat tänka mig att kolik skulle kunna vara en faktor.
Jag har haft en häst som blev lite vinglig i samband med kolik dock.
Ingen kolik (äter och bajsar). Och just yrsel/balansproblem ser ut att vara enda signifikanta symptom. Svullnaden i benen är dels ganska liten och dels kan den helt enkelt bero på att han står stilla mer än vanligt. Den bleka slemhinnan är inte heller särskilt uttalad.
Idag är han oförändrad, möjligen något sämre balans när han rör sig i stallgången men det är svårt att kvantifiera objektivt. Något spänd i ryggen, inte så förvånande om balansen är dålig. Har inte legat ner i boxen alls under natten vilket han brukar. Gårdagens Metacam har inte gjort någon skillnad. Veterinären har inga konkreta teorier. Vi avvaktar till att börja med till mitten av veckan, det går inte att utesluta en infektion som s a s går under radarn och läker ut av sig själv, och så länge han får stanna i boxen upplever jag inte att han har något större obehag. Men det känns förstås förbannat maktlöst, det är trots allt lättare att hantera något diagnosticerat.
 
Kollat reflexer, syn/hörsel, rörelsemönster, i övrigt är det nog svårt att göra särskilt ingående tester utan inläggning. Och han är inte flyttbar. Men jag håller med om att det är ett alternativ.

De kan ju göra tester som att dra i svansen när hästen går för att se hur han sätter fötterna och lite andra saker som visar om det är neurologiskt. Men det kanske är svårt när hästen har svårt att gå?
Metacam hjälper inte på neurologisk smärta tyvärr :(
 
De kan ju göra tester som att dra i svansen när hästen går för att se hur han sätter fötterna och lite andra saker som visar om det är neurologiskt. Men det kanske är svårt när hästen har svårt att gå?
Metacam hjälper inte på neurologisk smärta tyvärr :(
Nej, han har svårare än så att gå.
Metacam är för långskottet att det ändå är något inflammatoriskt.
 
Märkligt att det hållt i sig så länge. Min första tanke var att nerven kommit i kläm mellan bröstkorg och sadelgjord. Då kan den reaktionen uppkomma men det brukar släppa ganska omgående när sadelgjorden har spänts upp. Jag har sett och hört om några hästar som har svimmat och gått omkull av just den anledningen att nerven kommit i kläm och då företrädesvis hos fullblodsraser.

Nu var det förmodligen en slump att det uppkom precis då du grejade med sadelgjorden och beror nog på något helt annat än att nerven kom i kläm men jag hade velat röntga/skinta/ultraljuda nacken för just problem med nerver kan ge liknande problem men jag förstår fullt ut att det inte är möjligt att flytta hästen nu. Kanske att en ultraljudsundersökning kan göras i stallet?

Har det funnits några tecken på att hästen gått omkull eller på annat sätt slagit i huvud/nacke/ryggrad? Nyligen eller för en tid sedan? En smäll som inte ger symptom direkt kan ändå ha gett skador som blir synliga först senare. En svullnad inne i nacke/ryggrad kan ge tryck på nerver/nervroten som inte syns utanpå och kan ge mycket märkliga symptom.

Sedan funderar jag på PPID. PPID kan ge mycket märkliga neurologiska symptom. Har hästen kollats för PPID? Det är ett enkelt blodprov som kan tas hemma i stallet.

Håller tummarna för att ni hittar vad som felas och att det enkelt går att åtgärda.
 
Idag är han bättre, villigare att röra sig, mer aktiv, rastlös, och märkbart bättre balans. Har gått en promenad, provocerat litet, travat några steg.
Det finns förstås en handfull olika möjliga orsaker till förbättringen. Så småningom får jag ta ställning till hur långt jag skall gå för att hitta en diagnos, men just nu är fokus på att han blir bättre.
Har det funnits några tecken på att hästen gått omkull eller på annat sätt slagit i huvud/nacke/ryggrad? Nyligen eller för en tid sedan? En smäll som inte ger symptom direkt kan ändå ha gett skador som blir synliga först senare. En svullnad inne i nacke/ryggrad kan ge tryck på nerver/nervroten som inte syns utanpå och kan ge mycket märkliga symptom.

Sedan funderar jag på PPID. PPID kan ge mycket märkliga neurologiska symptom. Har hästen kollats för PPID? Det är ett enkelt blodprov som kan tas hemma i stallet.
Inga tecken på trauma av något slag, men går förstås inte att utesluta - framför allt inte självförvållat. Och visst kan det vara en svullnad som gått/går ner, som komprimerat nerver. Det lär ju dessvärre vara svårt att påvisa i efterhand.
Kollad för PPID, negativt.
 
Idag är han bättre, villigare att röra sig, mer aktiv, rastlös, och märkbart bättre balans. Har gått en promenad, provocerat litet, travat några steg.
Det finns förstås en handfull olika möjliga orsaker till förbättringen. Så småningom får jag ta ställning till hur långt jag skall gå för att hitta en diagnos, men just nu är fokus på att han blir bättre.

Inga tecken på trauma av något slag, men går förstås inte att utesluta - framför allt inte självförvållat. Och visst kan det vara en svullnad som gått/går ner, som komprimerat nerver. Det lär ju dessvärre vara svårt att påvisa i efterhand.
Kollad för PPID, negativt.
Jag tänker mer att svullnaden kan sitta i ryggmärgskanalen eller dess närhet och trycka på nerver/nervrot och att det isåfall kan synas på ultralljud/skint eller något sådant men inte för blotta ögat. Den eventuella svullnaden kan ju isåfall om man har tur gå att få ner med hjälp, kanske med kortison eller annat.
Skönt att PPID-provet var negativt!
 
Jag tänker mer att svullnaden kan sitta i ryggmärgskanalen eller dess närhet och trycka på nerver/nervrot och att det isåfall kan synas på ultralljud/skint eller något sådant men inte för blotta ögat.
Nej jag förstod det, menade bara att efter att den svullnaden gått ner är det svårt att påvisa historiskt ens med CT/MR. :-/ Det intressanta är väl isf om det kan antas kunna återkomma, eller inte. Men som sagt, det får jag fundera på senare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 099
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 063
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 738
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst blev diagnostiserad med fång den 27 mars. Hon har stått på box sedan dess och förutom att det var oroligt i början så har det...
2
Svar
34
· Visningar
3 058
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp