Bukefalos 28 år!

Guldfasanerna

Måste man vänta tills de själv tar sig ut? Kan man inte hjälpa dem ut när de är på väg med sitt pickande? Förstår att det är jobbigt att bara titta på.
 
Måste man vänta tills de själv tar sig ut? Kan man inte hjälpa dem ut när de är på väg med sitt pickande? Förstår att det är jobbigt att bara titta på.
Det är oftast en dålig idé att hjälpa dem, man kan slita sönder blodkärl om kycklingen inte är redo. Det är anledningen till att det tar sådan tid, att de ska hinna absorbera hela gulan och sluta allltsammans innan de tar sig ut.

Kläckningen var inte så jobbig när det väl satte fart, men jag vill ju hålla i den lilla som sprattlar så. :heart
Guldfasanmänniska på FB säger att jag ska låta den vara.
 
Nummer tre! :heart Titta skillnaden på nummer två som nästan har torkat.

1715441777784.jpg
 
Det är oftast en dålig idé att hjälpa dem, man kan slita sönder blodkärl om kycklingen inte är redo. Det är anledningen till att det tar sådan tid, att de ska hinna absorbera hela gulan och sluta allltsammans innan de tar sig ut.

Kläckningen var inte så jobbig när det väl satte fart, men jag vill ju hålla i den lilla som sprattlar så. :heart
Guldfasanmänniska på FB säger att jag ska låta den vara.
Slita sönder blodkärl
Absorbera hela gulan
Meningar jag inte får grepp om, herregud vad coolt med ägg egentligen och vad okunnig jag är om just hur ägg och kycklingar fungerar :D Häftigt!

Du får göra som guldfasanmänniskan säger och så får du lägga in massor med bilder här istället, jag är ju så nyfiken nu ju :D
 
Det är oftast en dålig idé att hjälpa dem, man kan slita sönder blodkärl om kycklingen inte är redo. Det är anledningen till att det tar sådan tid, att de ska hinna absorbera hela gulan och sluta allltsammans innan de tar sig ut
Håller med o du har ju god uppsikt om någon hinna skulle torka fast. Jag kan behöva hjälpa nån det sista och då öppnar jag bara upp vid ”hålet”, utökar det , sen stoppar jag tillbaka en stund, minsta lilla kärl jag ser så bromsar jag. Även om det inget blödande blodkärl syns så tar jag aldrig ut en kyckling direkt. Nu missar jag säkert någon ibland då jag inte håller på under hönan när jag helst inte håller på under hönan när hon kläcker, jag vill inte släppa in torr luft.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Slita sönder blodkärl
Absorbera hela gulan
Meningar jag inte får grepp om, herregud vad coolt med ägg egentligen och vad okunnig jag är om just hur ägg och kycklingar fungerar :D Häftigt!

Du får göra som guldfasanmänniskan säger och så får du lägga in massor med bilder här istället, jag är ju så nyfiken nu ju :D

Här kan du se den lilla navelsträngen som sitter fast i ägget. Lite otydligt, men den syns. :)

20240511_164441.jpg
 
Håller med o du har ju god uppsikt om någon hinna skulle torka fast. Jag kan behöva hjälpa nån det sista och då öppnar jag bara upp vid ”hålet”, utökar det , sen stoppar jag tillbaka en stund, minsta lilla kärl jag ser så bromsar jag. Även om det inget blödande blodkärl syns så tar jag aldrig ut en kyckling direkt. Nu missar jag säkert någon ibland då jag inte håller på under hönan när jag helst inte håller på under hönan när hon kläcker, jag vill inte släppa in torr luft.
Det är skillnad under höna. Vi var aldrig och petade under våra, utan en vacker dag trallade hon ut med ett gäng bara. :D Så vi visste egentligen aldrig vad som pågick. Det här är jättejobbigt! 😅
 
Nu har nummer sex också pickat! :love: Gud så skönt! Där ett tag trodde jag verkligen att det sulle bli en sorglig tråd - nu är det mayhem därinne! 😂
Ett minirave för trötta, blinda och överberusade lintottar med stora fötter!

Jag är fortfarande lite orolig för ettan, som hen kämpar :heart men hen blöder inte längre och om det går lika fort för de två sista som det gjorde för de andra nu på slutet kan jag ju snart öppna upp och hjälpa till. Bara att ha is i magen.
 
Det får bli imorgon. :)

När tar du ut fasaner ur kläckaren? är det som kycklingar eller är de kvar längre?
Låter bra! :)

De rekommenderar runt två dygn, så måndag kväll kanske. Det beror lite på hur lång tid det tar för de här två sista också, men de borde kläckas ikväll/inatt tycker jag. Jag ska vara hemskt försiktig med dem. En tjej jag pratade med nu idag kläckte också sex och har bara kvar två nu två veckor senare.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har två hönor sedan tidigare. I somras fick vi en tupp av en "granne" och samtidigt 10 ägg, 5 vita och 5 ljusbruna, eftersom vår ena...
Svar
3
· Visningar
3 032
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp