07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Novali01..Ja, och skithalt var den nog inte..Men jag såg inte ritten direkt och domaren grundade sig på att hästen hakade i övergångar mm. Så, visst borde ryttaren reagerat själv kan jag tycka.
Jag kan personligen tycka att den hästen inte var fräsch utifrån det jag också såg och läste in på träningen dagen innan och att hon borde göra en ordentlig utredning.
Men den är nog också lite som @stjarnfrugt beskriver sin häst..Därav misstänker jag även rygg fast den har diagnostiserade problem i bak. Vet inte alls i vilken grad eller vad..

Jag blir väldigt mesig i att säga vad jag tycker till en ryttare jag inte känner så väl.
Hon skulle ringa massör men..jag vet inte.
 
@polly p Gaaah jag blir knäpp på allt detta masserande av hästar. Möjligen som SPA, eller att det är skönt mot träningsvärk. Men har man riktiga problem fattar jag inte varför man lägger tid och pengar på massörer ist för att kolla upp hästen... Allmän reflektion OBS :angel:

Jag tycker det är svårt med ett ekipage man ser sällan. Däremot om det är en i samma stall man ser regelbundet kan man ju lite neutralt fråga vad det är den har i bakdelen, tex. Om då ryttaren inte uppmärksammat det så är det ju dags, eller så får man helt enkelt svar att det finns en plan för det.
Har en i stallet nu som varit bekymmer med en längre tid. Ägare som inte har bästa kollen. Hästen är emellanåt diffust halt och den har varit under uppsikt av veterinär emellanåt men man känner att hade det varit min häst hade jag utrett den en gång för alla och inte hålla på och dona med vila och igångsättning, för tionde gången. Det är så uppenbart att det inte är så enkelt som en hovböld vilket ägarna verkar ha fått för sig. Men i och med att den kollas av veterinärer regelbundet så känner jag att jag inte behöver säga vad jag tror mer än en gång. Bevisligen gick det ju inte fram. Tids nog måste ju vet också fatta att de inte får till det.
 
Fast vad jag menade @polly p, är att domarna har instruktion på att aldrig blåsa ut om de inte med bestämdhet kan säga att hästen är halt. Istället ska de döma ned och skriva "ojämn". Fick detta berättat av en domare när jag skrev i somras åt henne.
 
Oj, skall se om jag kan svara alla på en gång. :)

@sassiball Hon är inte halt, bara något mer "stötig" i vänster fram. Tränaren har sett henne två gånger tidigare och hade det varit första gången hon såg oss hade hon inte sagt något. Men nu vet hon hur Ariel kan röra sig och då reagerar hon förstås direkt. Idag var Ariel inte öm i knäleden öht och jag tyckte inte att hon var gallig heller. Så jag misstänker att det var något hon lyckats få till i transporten på väg till träningen alternativt strax innan i hagen. ;)

@stjarnfrugt Jag har tidigare försökt med konststycket att vara bäst överallt, men det fungerade inte i längden. :p Jag har lätt för att sätta upp mål, lägga upp träningsplaneringar, följa dem ett tag och sedan inse att jag inte vill nå det målet egentligen. :banghead: Nu har vi dessutom utvecklats mycket i ridningen utan att jag själv upplever det, för det är ju fortfarande inte perfekt... Så jag har en del bekymmer med det mentala. :o Sedan har jag lätt för att höra någon annans mål och tänka "Åh, men det låter som ett perfekt mål för oss" utan att jag egentligen vill nå det målet.

De gånger jag satt upp ett bra mål (som i år) och når det, då går luften ur mig och det tar tid att hitta ett nytt mål. Just nu vill jag bara njuta av mina härliga hästar, vet inte alls vad jag vill i övrigt.

@Fiorano kruxet med mig är ju att jag sätter upp bra, realistiska mål (som att genomföra en tävling) och när vi sedan nått målet är jag inte nöjd, därför att jag undermedvetet hade ett helt annat mål. :banghead:

@polly p Jo, jag är så glad att den här tränaren är så petig. Hon är även supernoga med grunderna. Jag skulle verkligen bli ledsen om jag blev utblåst på tävling för oren häst, när tränaren hade kunnat förhindra det innan. :down:
 
Jag har inga mål alls och det verkar störa folk. För drygt fem år sen stressade jag sönder mig i jakten på resultaten och utvecklingen så till sist la mitt immunförsvar bara ner. Tre dagar på sjukhus följt av fem månaders sjukskrivning pga hjärnhinneinflammation och sen dess är inget som innan. Men det är det bästa som hänt mig. Jag hade aldrig klarat av mina misslyckanden utan att verkligen förstå vad det var att gå över gränsen.

Jag tycker att du @Habina ska se till vad du verkligen tycker är viktigt. Vad du på riktigt uppskattar och inte. Vad du accepterar i din situation och vad som inte är hållbart och bara är energitjuvande. Sen gör du en plan för att lyckas upprätthålla det som status quo. Och just nu skulle jag gissa att en dos D-vitamin från hälsokosten blandat med en dos acceptans och spenat är ett bra ställe att börja. För mig funkade det att sluta äta gluten också. Då försvann känslan i kroppen att något var fel. Jag var aldrig nöjd på riktigt förut. Så det kan vara värt att prova i några veckor. Jag är inte allergisk på det vanliga sättet, jag mår bara mycket bättre utan. Men alla är olika.

Svamligt, men det jag ville säga är att alla inte mår bra av mål, trots att lyckoforskningen säger det...

Och @Fiorano grattis till finfina %!

@polly p jag har visserligen bokat massör sedan två månader men just nu känns det extra skönt när C inte bara har visar sina soligaste sidor på sistone.. Höhö. Hon jobbar normalt på kliniken så hon kommer nog se nyktert på honom... :cautious:
 
@Novali01 Nu såg jag inte framridningen i collecting ring utan precis när hon börjat rida och då filmade jag och så g inte så bra och sen blåste dom, men skitsvårt att säga och kanske snarare att domaren skulle/kunde låtit det gå utifrån det du beskriver du fått till dig. Eller om det var såpass tydligt innan..?

@Habina Det är ju det jag menar att var glad för att tränaren är petig..Min är nog inte det, eller är rädd att säga ifrån kanske..Vilket i tex mitt fall med min andra häst hade varit bättre om hon gjort!

Price the Bukefalos istället;):bow:..
Fick här konstruktiva tips om att jag borde gå vidare med undersökning och även vart.
Inflammation och liten pålagring si-led vä sida..

Min Bellona ska få massage på fredag. Vart min vinst när vi placerade oss på hemmatävlingarna och jag tror det kan vara gott så för hästens väl men är inte ett alternativ till veterinärvård.
 
@Habina Då hade jag tryckt på pausknappen. Rid ut när du har lust, hoppa när du har lust, eller strunta i att rida öht om du har lust med det ;) Du kanske behöver ha som målsätting att sluta lägga upp mål förrän du faktiskt känt efter vad Du tycker är roligt med ridningen?
Det är jättesvårt att hitta sig själv om man blir påverkad av vad alla andra tycker att man ska prestera.
 
@Habina Då hade jag tryckt på pausknappen. Rid ut när du har lust, hoppa när du har lust, eller strunta i att rida öht om du har lust med det ;) Du kanske behöver ha som målsätting att sluta lägga upp mål förrän du faktiskt känt efter vad Du tycker är roligt med ridningen?
Det är jättesvårt att hitta sig själv om man blir påverkad av vad alla andra tycker att man ska prestera.

Jo, det är vad jag gjort nu i en dryg månad. Sedan var den här träningshelger bokad sedan länge, men nu är det inget mer framöver. :) Så nu avvaktar jag och så får vi se hur det hela slutar. ;)
 
Vad det gäller mål har jag lyckats med våra tävlingsmål för året denna helgen. Placeringen igår och idag red vi på 64,11%! Hade lite missar idag bla blev det felfattning ur det första enkla bytet och inför sista halten tappade jag konceptet och började göra den för tidigt, kom på mig och skrittade sen en bit innan jag stannade. Hade fyra poäng till placering och tja, utan dom missarna hade vi nog fått rosett. Men det kvittar, är så himla nöjd med poängen och mycket kändes bättre idag.

Efter vår ritt fick Barb gå lite ponnyridning vilket hon gjorde med den äran:love:!
12096251_10206656649406807_5678421002420929185_n.jpg
 
Idag red vi andra omgången i div II hoppallsvenskan, Bruce var 0a i grunden och laget gick vidare till omhoppning! Första gången Bruce gick omhoppning, och jag har inte ridit heller på säkert 6-7 år. Men det blev en felfri runda till och 3e snabbaste tid av de felfria! Och laget tog hem vinsten och leder även serien inför sista omgången :)

12109012_10153012027161012_4328230254210938412_n.jpg


Så det var en riktigt rolig tävlingsdag trots att uppladdningen var värsta tänkbara, när jag kom hem från clinic på Flyinge igår fick jag veta att min systers häst gått omkull i hagen och nu finns han inte mer :cry:. Det svänger verkligen fort i den här sporten. :(
 
@Habina Känner igen mig så väl! I hela tankesättet.

Jag har successivt med min lillas utbildning i hoppning satt mål där, mål som jag inte var i närheten av med mamman. Det var jättekul även om det tog tid men jag hade inte bråttom. Mitt stora mål långt fram var Tour of Amateurs som går i 120.

Två träningar tog det att krascha fyra års mental uppbyggnad och sedan slutade min tränare samtidigt. Det är snart ett år sen och jag är fortfarande vilsen, oinspirerad och utan mål. Visst vi dressyrtränar regelbundet men det är nog ffa för att tränaren kommer till stallet annars hade jag nog inte haft energi att åka.

Så om du känt dig oinspirerad i någon månad efter en tuff träningssommar så kanske det räcker med att ta dagarna som de kommer ett tag så kryper inspirationen tillbaks. :)
 
@Gabby_Ossi Grattis till en bra tävlingsdag, men fy för den lede med Hiphopen:(. Den var ju verkligen precis hur fin som helst! Dina terrängfilmer med honom är inget en glömmer:cry:.
 
Tack @Kirre känns faktiskt som att det blivit lite väl intensivt i år. Så jag har skrivit ned några "regler" inför nästa år om jag känner för att träna och tävla då. :)

@Gabby_Ossi Grattis till resultatet, men usch så tråkigt med din systers häst. :( Det är ju det värsta här i livet, att man aldrig ka vara säker på något. Kram!
 
Jag var ju inte hemma när det hände (och tur det, det låter som att det var en hemsk upplevelse), så jag tror inte riktigt jag låtit det sjunka in förrän nu. Jag hade egentligen tänkt åka till stallet och rida och bada hästen igårkväll (var där på morgonen och mockade och fixade mat) men skippade det. Funderade på att strunta helt i tävlingen men jag ville verkligen rida och jag är glad att jag gjorde det och att det gick så bra. Men jag skrev ett litet inlägg på fb och tittade igenom lite gamla bilder och nu rinner tårarna :cry:.

Men här är iaf film från idag, fina Bruce :heart

 
Idag red vi andra omgången i div II hoppallsvenskan, Bruce var 0a i grunden och laget gick vidare till omhoppning! Första gången Bruce gick omhoppning, och jag har inte ridit heller på säkert 6-7 år. Men det blev en felfri runda till och 3e snabbaste tid av de felfria! Och laget tog hem vinsten och leder även serien inför sista omgången :)

12109012_10153012027161012_4328230254210938412_n.jpg


Så det var en riktigt rolig tävlingsdag trots att uppladdningen var värsta tänkbara, när jag kom hem från clinic på Flyinge igår fick jag veta att min systers häst gått omkull i hagen och nu finns han inte mer :cry:. Det svänger verkligen fort i den här sporten. :(
Ledsamt med din systers häst :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp