07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack alla!
Jag växlar hela tiden från att vara hoppfull och att genuint känna "detta kommer bli bra" till att liksom komma på mig själv och tänka "app, app, inte ha för höga förväntningar på detta. Hon kan likagärna dömas ut som tävlingshäst om några månaders ytterligare turer till kliniken" Känner mig som dr.Jekyll & Mr. Hyde.

Jag håller helt med dig @mackan Jag saknar klara svar! Jag har varit inne mycket själv men skall försöka ta med mig hästkunnig kompis nästa vecka som kan hjälpa mig att ställa rätt frågor och minnas svaren medan jag befinner mig i känslodimman..

Jag får återkomma i ärendet nästa onsdag efter återbesöket. En veckas väntan känns kort i detta sammanhang.
Promenader i stallgången 5 min om dagen (vi har 12 boxar så det blir några vändor) är vad vi får göra..:wtf:

@spinxx Ett till förslag ang broddar. Kan travdojor funka? de har ju 6 brodd men som är mycket mindre, tänker att greppet borde ju vara bra då och belastningen mindre. Dock måste man ha kortare skointervall på vintern då

@spinxx Ett till förslag ang broddar. Kan travdojor funka? de har ju 6 brodd men som är mycket mindre, tänker att greppet borde ju vara bra då och belastningen mindre. Dock måste man ha kortare skointervall på vintern då

Var inne på samme tanke, men travskorna ("guldskor") är även smalare vilket igen inte fördelar trycket lika bra. Så jag skulle nog diskuterat det med klinikhovis.
Finns faktiskt rätt många hästar som inte tål att gå med broddskor, det ger ju en ganska stor påfrestning för leder m.m.

Låter oavsett smart att ha med en kompis till kliniken, och gärna ombeda denne att göra antäckningar av vad veterinären säger. Inte lätt att komma ihåg allt annars.

Finns ju hovisar som smider egna skor efter behov också. Då kan man få önskad tjocklek med valfritt antal brodd. :) Min hovis kan smida och klinikhovis gör det också. Queenie har gått med helsulor fram sen ett par år och har funkat kanon! Hon har också väldigt tunna sulor och blir lätt öm och tassig. Nu i vinterväglag är det dock snösulor på, hon fick så sjuka styltor annars... Här funkar det dock absolut inte att ha utan broddar om vintern, om man inte kör barfota förstås. Men det hjälper föga mot blankis. Funkar dåligt att ha antingen tå- eller traktbrodd, bäst att ha både och.

En liten så kallad uppdatering... Queenie visar med all önskvärd tydlighet att hon är less på att göra ingenting nu. Hon är skvatt galen i hagen. :p Mer i luften än på backen, övar balansen på två ben och har visat upp varenda rörelse som går att göra utan nån fot i marken. Igår kväll hade hon nåt riktigt ryck och studsade och for omkring som jag vet inte vad... Åh vad jag önskar att jag hann, bara dygnet får ett par timmar till så ska hon få komma igång... Snart börjar lillen på dagis så jag hoppas hoppas att det ska börja lossna lite i vardagen då...

• Gilla
Reactions: oxo
Nu har Barb varit igång i en månad och vi har kommit upp i fem minuters trav och några minuter galopp. Red ut en halvtimme idag och blir verkligen påmind om varför jag älskar att rida henne! Hon är så himla lätt och enkel, red skänkelvikningar över vägen och hon bara flyter undan för skänkeln. Hon känns även riktigt pigg, fräsch och glad för att vara igång igen!

Nu har Barb varit igång i en månad och vi har kommit upp i fem minuters trav och några minuter galopp. Red ut en halvtimme idag och blir verkligen påmind om varför jag älskar att rida henne! Hon är så himla lätt och enkel, red skänkelvikningar över vägen och hon bara flyter undan för skänkeln. Hon känns även riktigt pigg, fräsch och glad för att vara igång igen!
Gud va skönt att Barb återhämtat sig så fort/bra.
Nu är jag hemma efter nästan 3 veckors semester. Tyvärr lyckades jag få med mig någon slags bacill hem så ligger däckad i hög feber sen i går, och har inte kunnat åka till stallet.:arghh:

@Charlotte1975 Ja det gör mig så glad att hon är på G så här fort! När hon fick fång så tänkte jag att det skulle ta minst ett halvår innan jag ens skulle kunna börja rida igen. Jag är dock ganska ordentligt nojig med värme i hovarna och känner på henne heeeela tiden :o. Nu ligger hon iaf är bra fas för att kunna starta i slutet av februari :). Hur är din plan med Harry, tävling framåt våren? Är fortfarande jättenyfiken att se film på er! ...och krya på dig!

@Charlotte1975 Ja det gör mig så glad att hon är på G så här fort! När hon fick fång så tänkte jag att det skulle ta minst ett halvår innan jag ens skulle kunna börja rida igen. Jag är dock ganska ordentligt nojig med värme i hovarna och känner på henne heeeela tiden :o. Nu ligger hon iaf är bra fas för att kunna starta i slutet av februari :). Hur är din plan med Harry, tävling framåt våren? Är fortfarande jättenyfiken att se film på er! ...och krya på dig!
Känns som ni haft "tur". Det i min närvaro som haft hästar med fång har haft låååång tid tillbaka.
Tanken är absolut att jag och Harry ska komma ut på tävling i vår. Har ju inte tävlat på massor med år nu så vet knappt hur man gör längre.:o Men kom ihåg mitt lösen till tdb. Kan man de där om hästen har livstidslicens? Ska verkligen försöka få någon att filma oss. Rider nästan jämnt tidig FM och oftast utan sällskap.

Känns som ni haft "tur". Det i min närvaro som haft hästar med fång har haft låååång tid tillbaka.
Tanken är absolut att jag och Harry ska komma ut på tävling i vår. Har ju inte tävlat på massor med år nu så vet knappt hur man gör längre.:o Men kom ihåg mitt lösen till tdb. Kan man de där om hästen har livstidslicens? Ska verkligen försöka få någon att filma oss. Rider nästan jämnt tidig FM och oftast utan sällskap.
Om han har livstidslicens behöver du bara klicka i beställ, så ska det vara lugnt!

Jag jobbar ju lite olika mycket så när det börjar närma sig start så hjälper jag gärna till och leker domare så kan du få öva på den biten :angel:

Fö är min häst bäst! Nu med tillgång till syre har han förvandlats till en normal häst som också klarar av att vara själv i stallet och ridas ut utan krumbukter. Är helt overkligt lycklig över det. Äntligen! Jag skulle dock gärna ha så här kallt en vecka till så det inte blir skare på snön, och styltväder... men man kan inte ha tur med allt :grin:

Gissa vad! Igår var jag ut på första ridturen för året! :banana: Jag hoppas vi hinner komma upp i 100 innan året är slut. :o

Andra gången jag satt upp sen mammaledigheten tog vid och första gången med sadel. Man vet att det är länge sen sadlarna användes när det är tjocka dammlager på gjordarna! :laugh: Turligt nog dammade jag av hoppsadeln, utan den hade jag suttit väldans löst några gånger. :D Hon är så sjukt långhårig så det är inte klokt! Hon ser elefant-fet ut med sin decimetertjocka päls åt alla håll. Jag trodde aldrig att sadeln skulle ligga still, trodde faktiskt inte ens att gjorden skulle gå runt, men jodå! Kunde spänna tre hål på båda sidor (gjorden försvann i all päls) och sadeln hade knappt ruggat pälsen efteråt, så skönt! Är vansinnigt sugen att ta fram klippmaskinen, men det känns så onödigt att klippa och täcka när hon inte jobbar sig svettig än... Men det kanske är tillåtet att klippa lite på bringan och under magen liksom sådär baraföratt? :angel:

Hur som helst var hon lika glad som jag! :D Tittade på allt hon kunde hitta på anledningar att titta åt. Taktade och trippade på så fort hon fick. Så fort jag började tänka att vi skulle vända började hon studsa och pipa och ha sig, sprang åt sidorna och taktade, skritt fanns inte på kartan. :p Jag hade tänkt skritta hela turen men det kändes bättre att låta henne trava än att studsa halvt okontrollerat. Så först hittade vi fokus med lite slalom och sidvärts, sen travade vi typ 200m x2. Alltså min ponny :love: Vilken magisk känsla hon ger! Här har hon gått å skrotat å inte gjort ett jota, och känns så fantastiskt underbar att sitta på! Jag förväntade mig en stel pinne, men fick en gummiboll. :love: Nånting säger mig att om det hade varit bett så hade jag haft dragkamp med en tegelvägg, men hon är så himla mjuk att rida på hack!

Jag försökte verkligen tänka på sitsen, vill inbilla mig att varenda liten ridmuskel jag eventuellt kan ha haft är förtvinad sen länge, så det hade väl inte gjort nåt att bygga upp det rätt va? :p Lättare sagt än gjort dock, de där cykelhänderna är snabba att titta fram... :cautious:

Vi har varit på Brunmåla och skott idag (för att hålla koll på vinklar och sånt). Och det är så skönt med C, att han faktiskt kan sköta sig nu, och stå och vänta. Försökte inte ens lägga sig ner på hovslagaren som han gjort förr när han tröttnat. :angel:

Det tog dessutom bara 50 minuter idag för att han inte strulade och vinklarna var mycket bättre än för 7 veckor sen. Så även detta går framåt.

@spinxx hade tiden efter oss, så nu har jag hållit tummarna så de nästan är blåa. Hur har det gått?

Tack @Amanda_F !

Jag har en ohalt häst. igen. :bow:
De 2 skadade punkterna i hoven som upptäcktes förra veckan (som orsakats av brodden) såg väldigt mycket bättre ut nu efter en vecka inomhus med gips. Torra och grunda.

Nu fick hon bomull under en (supertjusig) lädersula som förhoppningsvis skall hålla det tillräckligt rent ett tag framöver. Box i två dagar till. Hage och fortsatt igångsättning till helgen (Typ ta vid där jag avslutade förra veckan).
Jag är positiv eftersom alla andra verkar vara det MEN jag citerar vet.
-"Hon kommer förmodligen alltid vara känslig och kunna få reaktioner på snedbelastning eller dyl. men om det som i detta fall är över på en vecka är det ju ingenting"
- och nja, jag vet inte om jag håller med. Visst, hästar kan gå sönder av det ena och det andra. Men att ha en häst som "en vecka är ingenting" med p.g.a. brodd eller knöggliga hagar eller diverse andra helt normala saker känns inte sådär jättekul. Eller? :confused:
Sedan behöver hon ju inte få några återfall om man nu är lite försiktigare och är mer medveten om hennes problematik. Jag får ju inte glömma att hon idag har raka vinklar och leder till skillnad från i höstas. Enligt hovis är nästa steg att vi korrigerar den supponerande isättningen av hoven så kommer ju även det göra skillnad i hur alla mjukdelar och all vävnad mår därinne.

Så. vi fortsätter!
Jag betalade in terminsavgiften för våra hoppträningar hela våren, hade ju varit kul att få vara med på någon av tillfällena denna gången. :D

Bildbombar nu när jag äntligen fått lite koll på hur jag enkelt kan få in bilder:
Röntgen från Oktober, innan korrigering. V hov och kronled, utsida. Leden är enligt vet "ihoptryckt" och hovbenet är inte i linje med golvet.
DtG54T9.jpg

Efter korrigerande skoning, november. Hovbenet är rakt och leden likaså.
PxbdYbM.jpg

v.f rakt framifrån innan korrigerande skoning.
rvwgRuZ.jpg

samma hov 7. v efter första korrigeringen.
l1Mj9Q8.jpg

Reaktioner i hov orsakad av brodd. Bild tagen efter 7 dagar med gips och boxvila. Lite ömma vid punkttryck men orsakar längre ingen hälta.
15l6vJF.jpg

@Amanda_F Visst tyckte jag att jag kände igen det skimmelfejset uppe i stallet. :love: Undrade lite hur det går där, han har liksom stått i skuggan ett tag nu. Synd!

@Fiorano Lädersulan skall bara hjälpa till att hålla hålen efter brodd-reaktionen någorlunda rena från grus/sten. Den skall hon förhoppningsvis inte behöva ha framöver. Även om jag gillade den! Tjockt läder kändes rejält och snällare än de tjocka plastsulorna jag ser överallt.

Gällande frågan om traktbrodd så får jag brodda henne vid halka men helst bara över dagen/ridpasset. Hon kan ev. gå med traktbrodd ett par dagar om det är mycket snö = mjukt i marken = brodden sjunker ned.
4 brodd/hov ökar enligt hovis risken för stukningar avsevärt och han sade att MÅSTE man ha brodd i denna hästen längre perioder så är det 6 eller 8 mindre brodd per sko som gäller.
- och det lär ju aldrig hända då, kände jag.

Gällande travarskor så fungerar det inte på henne (just nu i alla fall) då steg 2 i korrigeringen består av att få henne att rulla in från utsida till insida när hon sätter ned hoven.
När hon var i sämst skick i höstas kunde man nästan höra hur hon först satte ned utsidan *klick* och sedan insidan *klock* vilket ju slet enormt på leden. De skor hon har idag är således helt rundade i utkanten vilket gör att hon kan rulla ned foten, även om hon är så pass rak idag att isättningen inte är lika sned som den var för 6 månader sedan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket...
Svar
4
· Visningar
526
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
610
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka