Sv: -07-ornas 15e tråd!
*kl
Hoppas ni alla haft en trevlig julafton
I julklapp av min häst fick jag ett sår på insida bakben med svullnad i vanlig ordning. Ingen temp. Inte jättevarm och ingen hälta, bulan gick ner rätt mkt efter ridning och inget kändes i ridningen heller.
Såret är ett rakt snitt på ca 1 cm, misstänkt strykskada med nån söm som blivit lång i nitningen. Skulle jag tro. Ganska ren såryta trots att hon lär ha skaffat sig detta på måndag em i hagen.
Tvättade som vanligt med mitt universalmedel Hibiscrub innan ridning och spolade med koksalt efter ridningen, ställde sedan inte tillbaka henne i lerhagen utan hon fick tillbringa julaftonen i grusad ruta...
Idag meddelade medryttaren att benet var varmt och hon såg oren ut i hagen. Ingen temp, inte speciellt tjock och såret såg fint ut. Men varm om benet som sagt och oren. Suck. Jag är så jävla trött på dessa påslagningar alltså, förra gången var det ju samma sak - sår, bula, varm, ohalt 1-2 dagar och sedan halt även om själva såret såg bra ut.
Veterinären som då tittade på det dag 3 sa att man kunde lägga bandage med vetflex för att skydda såret. Jag hade tänkt göra så igår men då det såg så fint ut efter ridning tänkte jag att det måste vara bättre med öppet och rent, än att stänga in med bomull + vetflex med risken att bomull blöts upp i regnet. Så hon fick vara utan.
Ska åka och titta ikväll efter jobbet. Men ja, jag är sjukt less på att ha bulor och sår på benen för jämnan. Speciellt om hon nu ska bli halt varje gång... men skydd i denna lera känns definitivt inte som ett alternativ.
Givetvis har jag anmält mig till en dressyr kurs fre-lör och sedan följer ett uppehåll på 6 v från träning då jag missar varje tillfälle pga jobbet. Får nu se hur det blir med detta. Hade vi haft vettig utevistelse hade jag nog låtit henne få en vintervila.