Vi var och tränade dressyr igår för sällan-tränaren. Jag monterade upp min videokamera på stativ för att kunna filma och komma ihåg vad som sagts...

Lösgörande i form av att först flytta bakdelen litet utåt på volt, och sen svänga det yttre frambenet inåt och sen rida på framåt igen. Skitsvårt tyckte vi båda. Ska prova idag igen, men ska nog värma upp med att flytta bogarna för ytterskänkeln så tror jag att det underlättar i den övningen.
Tränaren tyckte att det gick rättså bra, jag tyckte att hon är alldeles för ostadig i formen och bjudningen. Plus att jag ser på filmen att jag sitter och viftar med fötterna!

Innan har ju hela underskänkeln pendlat, nu var det från fotleden det rörde sig mest.
Har ju ridit lite andra hästar nu, min tränares unghäst och en kompis fullblod. När jag rider dem har jag skänklarna helt stilla, men det GÅR inte på min! Jag har också handen helt stilla när jag rider andra hästar. Slutsats: Jag kan rida, men inte på min egen häst.
Ser ju också tydligt på filmen skillnaden i hur hon rör sig under tömkörning (ffa när tränaren tömkör) och när jag sitter på. Hon går tydligt och bromsar i kroppen, och jag antar att det är det som triggar mina skänkelrörelser, som leder till spänning och gör att hästen spänner sig och börjar hacka med huvudet och det drar med mina händer.

Jag vet inte hur jag ska komma ur det där.
Suddig bild från filmen, i en övergång från arbetstrav till mellanskritt, hon har börjat stoppa in bakbenen rejält i vissa övergångar...