07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
@Novali01 Bra tips! B-ponnyn jag rider har samma problem, fast den biter fast i högersidan. Får klura på väldigt mkt för att få till det. Lyckas ändå hyfsat i vänster varv men kommer bara till 50% bättre resultat i höger då det är nästan omöjligt att få den på yttertygeln där. Vill ju inte rida den i timtal så man får nöja sig med det lilla.
Ska prova den där övningen. Har hittills ridit mkt utåtställt för att få koll på bogarna, "hundbensformat" på fyrkantspåret för att få bättre kontakt på yttertygeln och sidvärts efter långsidorna. Det blir bättre för varje gång men är vääääldigt långt kvar. Den största utmaningen med den är dock att den är så liten så sits och balans störs, förstår inte hur man frivilligt kan rida för små hästar dagligen...
Ska se om min 16 tum dressyrsadel funkar på den. Hittills har jag ridit barbacka eftersom de egna sadlarna ligger skitdåligt på den och jag har känt det som meningslöst att försöka få till nåt vettigt jobb i dem.

Red idag för första gången i dressyrsadeln sedan 23 december. Jo jag har minne för värdelöst vetande :o
Blev inte riktigt sådär fantastiskt som jag hade tänkt mig. Antagligen har det många faktorer, bla att jag ridit i flatbacken och min häst kunnat komma undan bättre, men även för att jag inte är van att ha långa stigläder att hålla reda på. Hade för mkt kläder på mig också vilket inte gör saken lättare att komma ner i sätet när byxorna stramar för att man har långkallingar under. Och dessutom fullt i det bättre ridhuset så fick rida runt i kvicksanden i det andra...

Hade som plan att rida igenom nya LB:1 eftersom jag ska rida det nästa helg på pay and riden. Insåg dock att banan inte är 40m som jag trodde utan snarare 50. blev väldigt knepigt med bokstäverna. Måste kolla upp måtten och bokstäverna för jag fick ingen koll på dem alls. Man har alltså både stora och små bokstäver, antagligen får lång och kort bana. Men jag tyckte att de små bokstäverna var alldeles för nära varandra och banan är definitivt inte 60m lång så det kan inte stämma med de stora heller :confused:

Min häst hade ingen egen motor för första gången på jag vet inte när. Hon ville inte vara framför skänkeln utan gick och jojjade med skallen och kändes som ett tuggummi. Hade lite samma upplevelse sist jag red på den här banan, men tänkte då att det berodde på lånesadeln. Nu är jag nästan säker på att det är underlaget som är för tungt. Det kanske funkar någotsånär om hon är superpigg i sig, men det var hon inte idag. Kanske blev det för mkt med oplogat underlag ute igår och den här kvicksanden inne idag.
Red igenom programmet ändå bara för att få nån känsla för vägarna, och min häst vaknade till på slutet och gick ändå helt okej efter förutsättningarna. Hade kanske blivit en 60%-runda av det om jag jämför med känslan jag haft tidigare då jag ridit på 65%. Men själv hade jag väl gett det kanske 40% med tanke på hur dåligt jag red och hur mkt jag hade i handen.

Snart flyttar jag till varmare breddgrader!! Det har blåst som bara den idag, regnat och snöat omvartannat = ingen ridning idag heller som jag tänkt. Ska ner till stallet om en stund och spola ben och byta täcken.

I mitt nästa liv ska jag ha ett stall ihopbyggt med ett ridhus :idea:

Tycker synd om er som har skitväder och kasst underlag, här har vi ju äntligen fått riktig vinter men helt perfekta förhållanden, jag är så glad! :love:'

KL
Idag red jag ut en kort tur med min stallkompis! :) Jag red barbacka igen, hihi vad det är roligt! :D Queenie var jättepigg och glad och bockade för första gången på jättelänge! Jättesnällt att hon bockade och studsade i nerförsbacke... :p Hon galopperade när den andra hästen travade och gjorde liksom allt för att få busa, hihi! Mötte en skoter med sladd - inga bekymmer. Så skönt när hästarna inte bryr sig. Men att galoppera i en halvmeter orörd pudersnö... :love: :love:

Nu har jag fått liv i telefonen, så här kommer lite bilder från vår tur igår!

IMG_20150114_112951_zps2108aa89.jpg

Perfekt plogade vägar, helt magiskt underlag!
IMG_20150114_114613_zps9a274e65.jpg

Här brukar det vara skoterled, men till min stora lycka hade de inte hunnit köra här än!
IMG_20150114_115042_zps046418cf.jpg

Gissa om vi blev snöiga. :D
IMG_20150114_115649_zps7f977526.jpg

Samt en film från hoppträningen i tisdags! :) Kommentarer kring ryttaren undanbedes, det är inte jag som rider. :) För att vara första gången som ekipage tycker jag verkligen att det gick jättebra! :)

Tycker synd om er som har skitväder och kasst underlag, här har vi ju äntligen fått riktig vinter men helt perfekta förhållanden, jag är så glad! :love:'

KL
Idag red jag ut en kort tur med min stallkompis! :) Jag red barbacka igen, hihi vad det är roligt! :D Queenie var jättepigg och glad och bockade för första gången på jättelänge! Jättesnällt att hon bockade och studsade i nerförsbacke... :p Hon galopperade när den andra hästen travade och gjorde liksom allt för att få busa, hihi! Mötte en skoter med sladd - inga bekymmer. Så skönt när hästarna inte bryr sig. Men att galoppera i en halvmeter orörd pudersnö... :love: :love:

Nu har jag fått liv i telefonen, så här kommer lite bilder från vår tur igår!

IMG_20150114_112951_zps2108aa89.jpg

Perfekt plogade vägar, helt magiskt underlag!
IMG_20150114_114613_zps9a274e65.jpg

Här brukar det vara skoterled, men till min stora lycka hade de inte hunnit köra här än!
IMG_20150114_115042_zps046418cf.jpg

Gissa om vi blev snöiga. :D
IMG_20150114_115649_zps7f977526.jpg

Samt en film från hoppträningen i tisdags! :) Kommentarer kring ryttaren undanbedes, det är inte jag som rider. :) För att vara första gången som ekipage tycker jag verkligen att det gick jättebra! :)

Oj, bilder från landet Narnia, så vackert !

Här nere har det regnat på tvären idag, och blåst jättemycket. Hästarna har nog tryckt inne i vindskyddet största delen av dagen.

@Maja_Kandi Åhhh, så orättvist mycket snö! Här vräker regnet ner och om hagarna var hemska innan så är de ännu värre nu. :(
Gillar ländtäcket, helt i min smak! ;)

Skulle tömköra idag, men i lilla ridhuset var det 7 ekipage, i stora ridhuset hoppträning och på utebanan vräkte regnet ner från sidan. Vi gick in igen, och efter den 10 minuters promenaden var vi som dränkta katter bägge två, fick hänga hjälmen på tork. :crazy:

@Maja_Kandi Åhhh, så orättvist mycket snö! Här vräker regnet ner och om hagarna var hemska innan så är de ännu värre nu. :(
Gillar ländtäcket, helt i min smak! ;)

Ja jag bara älskar vintern! När det faktiskt får vara vinter dvs. Är inte ett dugg avis på ert väder, tycker riktigt synd om er!

Har verkligen fantastiska kollegor också som faktiskt säger åt mig att åka hem och rida när det är finväder. :p Vi planerar inte så långt framåt utan det är väldigt överskådligt och bestäms efter väder typ dagarna innan, och de försöker alltid planera så att jag hinner rida dagtid. De är guld värda! :love:

Delvis KL
Ang ländtäcket så är det det enda jag har. :p Gillar det inte och det är egentligen lite stort men det funkar. Måste köpa ett ländtäcke och ett skrittäcke så jag kan ha när jag rider barbacka. Har bara ett reflextäcke men det sitter dåligt och glider av. Sen skulle jag behöva köpa ett riktigt varmt halstäcke också! Det jag har är lite tunt och lite kort. Skulle vilja ha ett med stort svansskydd som liksom går ner lite bakom rumpan. Nu har hon dubbelt med innetäcke plus halstäcke men det sitter inte så bra tillsammans.

Ser ju helt underbart ut :love: @Maja_Kandi

Underlaget vi har just nu efter allt regn är iofs helt ok. Mjukt men blött. Pålle fick springa lite lös meddans jag väntade på spolspiltan. Pigg som bara den!

Vad gäller stor rumplapp så rekommenderar jag weatherbeeta täckena. Jag har några stycken och dom sitter riktigt bra på min häst. Annars har vi Amigo och Bucas som passar bäst.

@Maja_Kandi Vi har samma snömängd här, underbart skönt att rida ut. Bra underlag överallt, synd att ingen utebana är underhållen så att det är ridbart. Men å andra sidan är det lite för kallt där ännu, till vårvintern kommer jag att sakna det mer, men då kanske dom preparerar dem. Jag vet inte hur rutinerna går här ännu så det får vi se.

Hoppningen ser lovande ut inför kommande säsong :)

*kl

Kom precis hem från jobbet med blandade känslor. Fick höra lite mer om skitsnackskampanjen om mig i slutet av förra året, och jag känner lite att det rivits upp igen. Inte för att nåt ytterligare hänt, utan för att jag fick veta att några till varit desto mer inblandade, som jag inte trott det om. Men som sagt, med facit i hand faller bitarna på plats. Tur att min närmaste kollega iaf är okej, det är ju den jag ska jobba med huvudsakligen. Men jag blir så trött på attityden i stort. Orkar inte med sån här jävla syjunta...

Känner mig just nu inte så pepp på detta faktiskt. Vet att man inte bara byter jobb och flyttar i en handvändning, men min entusiasm har fått sig en törn. Känns även sådär inför radhusköpet. Jag vill såklart bo där under förutsättning att jag ska bo i den här stan. Men om jag kommer på under året att jag vantrivs med syjuntan på jobbet blir det genast mkt knöligare att sticka härifrån. Men det är inte mkt att göra åt. Bara flytta in och hoppas på det bästa. Är så less på att tjafsa med kommunala bostadsbolaget här också, så det är värt att ta sig ifrån om det så bara blir för en kort period. Igår var saneringsfirma här för andra gången sedan oktober för att ta bort skadedjur. Känns som att nu när jag ändå rivit ut alla skåpar kan jag likväl packa ner skiten i lådorna och invänta avhämtning...

Nåt som stör mig mkt i detta, är att jag alltid haft en ide att jag ska ta över en liten rörelse typ enskild firma som vi har i familjen. Inget man kan leva på, utan mest känslomässiga grejer som jag inte vill sälja bort eller låta förfalla då jag är fjärde generationen. Och det är väldigt svårt att bo nån annanstans än här uppe om man ska driva det vidare. Vilket gör att jag känner mig lite låst i läget att vara här. Jag vet att flyttar jag igen kommer jag ju knappast flytta tillbaka hit igen. Någon gång får det helt enkelt vara färdigrantat. Så rent känslomässigt kan jag känna att jag slits mellan mina egna intressen av att bo på en hästvänligare och mindre insnöad ort, och att kunna driva vidare detta samt bo nära familjen där föräldrarna blir gamla osv.

Senast ändrad:
Elle's svullna ben ser nu helt normala ut och hon är som vanligt. :)Så jäkla typiskt att de skulle komma denna vecka så vi missade MR.
Provade mitt träns från H..K rean. Helt ok för 500:-. Har bytt pannband.
En skönhet klär ju i allt, jättefint var det på henne. Så skönt att hon är bättre.

Har precis hämtat ut ett paket täcken från en snäll bukefalist som ville skänka några täcken modell större. Vet inte än om de passar men ska snart ut i stallet o prova. Blev så himla glad, tycker det var en så fin gest.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka