09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Jag själv longerar ALDRIG med inspänningstyglar, finns inte ens här i stallet...!
Har hänt så många olyckor där hästarna skadas för livet eller måste ras bort omgående för att dom har rest sig och gått över med sånna på..

Jag har snodd eller pessoa system när jag longerar eller bara tömmar när jag tömkör :)

har sett hästar resa sig pågrund av snodd också. Själv kör jag alltid med inspänningstyglar vid longering, enklare och enligt mig bättre. Har ingen häst som har gillat snodd. Är bäst att köra på det som hästen trivs med:)

Klart att dom kan resa sig med snodd åxå, men stretar hästen emot snodden kan den ju räta ut halsen. Slår den över med snodd behöver den iaf inte ha böjd hals vilket är det som sliter sönder muskler och har sönder kotor...

Finns säkert många hästar som trivs med dom, men jag tycker personligen att insattsen är för stor för att testa om hästen tycker om den..
Gör den inte det så kan konsekvenserna bli förödande..

Men men, det är min åsikt, vi jobbar alla olika ;)

Det var ett hopplöst fall det var mer is än vad jag tänkt mig och jag orkade inte med skiten. Red ut en stund ist, men de fungerade inte heller så bra pga underlaget. Skrittade och travade ist lite på asfaltsvägen en längre bit bort och de fungerade fint, men blev trotts allt inte så mkt till ridtur x)

men du Gylle vi har saltat här alldeles utmärkt på tjock isbalk på ladugårdsplanen så vi kan ta in hästarna, spelar ingen roll om den är 2cm tjock eller 10cm. Det har alltid blivit så att den blir "knastrig" och väldigt enkel att gå på för hästarna och den vittrar bort tillslut av sig självt och de går bra mycket fortare än om vi inte saltar på skiten xD Blir inget vatten av att salta här eftersom backen tar upp allt innan de blir vattensamling nu när allt smälter så långsamt :P Inga problem, så hade jag haft tillgång till mer salt så hade jag saltat hela paddocken, men känns meningslöst då jag åker bort nu i 2 veckor ;)

Dono har gått omkull i hagen och fått inflammation i ryggen. Så där får det bli lite meducin och vila, vet dock inte hur det kommer gå med vilan... Har så mycket energi så jag vet inte vad! Han är glad i alla fall :)

Så medans han vilar får jag lägga energin på dem andra unghästarna. Lilla F som också är en 09, börjar bli fin. Inte riden så jätte mycket men tar sakerna väldigt fort. Väldigt stadig så förvända glaoppen är inget problem, i och försig är alla unghästarna vi har just nu väldigt stadiga :)Bjuder på några bilder och jag kan bara konstatera att jag har ben och armar överallt ;) Det är dags att ta tag i träningen av sig själv igen... ;)
11.jpg

3.jpg

7.jpg

Guud så härligt det ser ut, fina bilder och fin pålle :D

*KL*
Idag var jag med ute på stranden med min pålla :) Första gången för henne och hon skötte sig super :love: Min sambo var snäll och följde med och sprang och filmade.

Nightwish_pa_stranden.jpg

Galopp på stranden
I vattnet
(Precis när han börja filma insåg hon att hon var i vattnet, därav ryggningen:grin:)

.

*Smyger in från 10: ornas*

Alltså du anar inte hur avundsjuk jag är på er som kan rida vid havet! :mad::p:D

Jag brukar gilla våra sandvägar i skogen,men dom kan ju ta sig någonstans efter att ha sett detta!

Så otroligt underbart att kunna rida på stranden sådär! :love:

Och ja,ni är jättefina!!! :love:

Svarar allla:
Tack så mycket :D Det var supermysigt, synd bara att snön kom igen :( dröjer nog ett tag innan det går att rida på stranden igen.

Är jätteglad att hon gör bytena så lätt, hon är väldigt välbalanserad och samarbetsvillig (för det mesta;)) Testade att göra ett byte en gång på en uteritt i höstas (rakt spår) och hon gjorde det klockrent, sen har det suttit där:banana:

Kl.

Tänkte hoppa in här jag med :)
Jag är medryttare på en 09:a som jag hållt på med sedan hösten -10. Har ridit in henne själv.
Lite om hästen:
Hon är en lite grövre fjording som heter Stolplyckans Nora och är e: Leirdals Odin 260 u: Froydis vom Oderhaff 3222.
Nora är en väldigt snäll och glad häst. Hon är pigg och nyfiken. Lite larvig emellanåt när man rider ut, men oftast lätt att övertala. Hon går stadigt i form i skritt och trav men inte galoppen än. Pga att hon va tvungen att stå i nästan en månad samt sedan bli mamma ledig plus dåligt underlag ute så har vi inte haft tid att bygga upp galoppen riktigt. Men så fort bäbis har kommit och hon går att rida igen så ska vi fokusera på galoppen :). Hon kan båda galopperna men orkar inte bära sig.

Var hos henne igår senast och då tog vi en promenad ute på grusvägen och tittade på alla konstiga leksaker, bilar, stenar, människor och en hög med ull. Hon va väldigt nyfiken på ullen och grävde ner mulen i den och sniffa :p. Hon va så söt :).
Hon beräknas följa i april så det är inte långt kvar!

Slänger med en gammal bild från förra vintern. Hoppas bilden syns :)
dsc-0273.JPG
[/URL][/IMG]

KL

Java har haft ganska mycket vila nu senaste tiden. Bara gått ca 2 gånger i veckan lite lätt. Nu har hon gått lite mera denna veckan. Filmade igår när vi red. Hon pinnade på bra som valigt. Framåt bjudningen är det ju inge som helt problem med :) Märker dock att min hand blir ganska ostadig på henne. Följer gärna med upp i lättridningen så det får vi slipa på nu framöver.

http://www.youtube.com/watch?v=j0izQlp_MtE&feature=youtu.be

kl

Min tar det också lugnt nu, gått två dagar veckan som är och står hela helgen. Hon är lite mer loj än vanligt just nu, så hon får ladda om så ser vi hur hon vill ha det till veckan. Ska åka iväg till ridhus något snart då hon gick rätt på flera gånger under senaste lastträningen. Sist vi åkte bara skulle hon inte gå på, men det verkar tack och lov ha varit en engångsföreteelse. Vi har ridit för Fiorano också, något vi fortsätter med! :D Bokat träning för ytterliggare en tränare i april också, på grannklubben. Så det är spännande nu!

Nu är min lilla 09a anmäld till sin livs ANDRA tävling! En westerntävling Showmanship at halter och trail in hand!

Det kommer bli som en revansch eftersom vi vart med en gång tidigare, 2010, men blev diskade eftersom JAG glömde bort ett moment (ryggning) i trailen... Ponnyn skötte sig utmärkt och gjorde allt jag bad honom om annars ;)

Gud vad fin hon är din lilla Nightwish!:love: Och vattnet gjorde ju hennes rörelser helt fantastiska, den hästen kommer du ha roligt med!

Tack så mycket :) Det känns jättebra med henne, tror tom att jag kommer starta någon lätt dressyrklass med henne;)

*KL*

Körde iväg till klubbens ridhus igår och rastade henne lite. Hon var lite matt så tog det lugnt med henne.

Film: http://youtu.be/debwjnfJ2jo

*kl*

Jag lyckades få hjälp av piskoförare på backen idag så vi har minsann fått igenom riktigt fina galoppfattningar:). Har fått tänka om lite hur jag rider honom dock. Jag vill förstås ha honom framåt och med bjudning, men han har varit väldigt tryckig och inte haft det där suget fram som man förstås vill ha. Så de senaste passen har jag låtit honom få hitta sitt eget tempo där han får hålla sin balans och takt. När han då är i balans går han att rida mer framåt. Jag tror att bekymret igger i att han är så himla kort i kroppen och egentligen rör sig lite för stort för sig själv. Misstänker att det kommer att ta lite tid innan han lär sig hur han ska använda sin kropp.

Som synes finns det knappt någon rygg på honom... Han har 125 i täcken-det är samma som b-ponnyn i stallet:grin:.
5347_10200238157508521_408809735_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka