Bukefalos 28 år!

1,5 åring och välling på natten

alfagamma

Trådstartare
Jag behöver lite tips och råd, jag önskar att ni läser noga min bakgrund mm. så ni har bilden klar för er. :-)

BAKGRUND
Det är min man som går upp till vår 1,5 åring på nätterna när hen vaknar. Det beror på att jag är sjuk och för att allt ska fungera så behöver jag sova.

När vi slutade med ersättning blev det så att barnet istället fick välling på natten.

Eftersom han kört ensam- nattpassen har han kört på med vällingen eftersom det varit det snabbaste och enklaste sättet att få barnet att somna om.

Barnet har ingen napp.

NUVARANDE SITUATION

Barnet sover ca 19.00-07.00, samt en till en och en halv timme på dagen.

Maken går upp minst 1 gång per natt och ger välling minst 1 gång per natt. Det är inga mängder det är prat om, oftast dricker han inte ens upp hälften av det som är i flaskan.

Maken är givetvis trött av att hela tiden behöva stiga upp varje natt, så vi skulle vilja få detta att upphöra.

VAD VI TESTAT
Att inte ge välling helt enkelt. Maken tar bara upp och vyschar tröstar. Resultatet är att barnet vaknar till ändå mer när vällingen inte kommer, och får ett vansinnesutbrott som väcker hela huset (vi har ett litet hus).

Att jag går upp och inte ger välling. (Ja, vi har testat) - resultatet blir att barnet somnar om i min famn efter en stund men vaknar direkt när jag lägger ned hen. (Till saken hör också att min koncentrationsförmåga och förmåga att tänka är kraftigt nedsatt när jag går upp på natten. Alla är förvirrade på natten, alla kan "vakna upp" tillräckligt om det behövs, min sjukdom gör att jag inte kan det.)

Stoppa ned barnet i vår säng. Resultat, barnet säger: "Tjohoooooo Hela familjen!" och blir klarvaken och busar järnet, och väcker sitt syskon om hen kommit över till oss på natten.

NÅGRA TANKAR
Jag tror inte att barnet "begär" vällingen eller är hungrig egentligen. Det har blivit som någon slags bökig napp, om ni förstår.

Maken och jag diskuterar det här och kommer väl fram till att "man ska väl ändå upp och så vad spelar det för roll?" samtidigt gillar jag det inte. Jag tänker dels på barnets tänder, man ska inte äta på natten, det är faktiskt ganska bökigt........ också känslan av: "det ska inte var så här".

---------------------------------------------------------------------------

Snälla tips och idéer, erfarenheter tas emot tacksamt. :)
 
Jag har två barn och det är/har varit samma med båda. Med första hade jag också känslan av att ”det ska inte vara såhär” och vi försökte i olika omgångar att vänja av honom. Det funkade en tid och sen blev han sjuk och åt dåligt och då ville han ha sin välling på natten igen.
Förra bvc-sköterskan sa att det är helt normalt och faktiskt bra när de varit sjuka att de vill ha välling på natten en period efter, eftersom det är lättare att äta än vanlig mat. Min nuvarande bvc-sköterska som har fyra barn sa att det har varit samma sak för alla barnen, de har druckit välling på natten. Det har blivit lugnast och enklast för alla att ge dem en flaska.
För egen del känner jag samma sak, vad gör det om han får en flaska välling så länge han sover bättre. Så länge de äter bra på dagen är det ingen fara. Min stora slutade utan problem när han var lite över två år. Jag gör så att jag har varmvatten i en termos bredvid sängen och pulver i vällingflaskan. När det är dags häller jag bara på vatten och skakar tills vällingen är klar. På så sätt behöver man ju inte ens gå upp.

En bekants dotter är 3, 5 år och äter 5 dl välling varje natt, där hade jag ju också dragit ner.
 
Du skriver förresten inget om att ni provat att ge vatten när det vaknas på natten. Det kan absolut hjälpa.
 
Får han välling innan han somnar? Har ni testat att "ta tjuren vid hornen" och inte ge välling på natten flera nätter i rad?
 
Vatten i flaska är ju ett alternativ om det funkar. Vad händer om maken väntar en liten stund innan han går upp? Barnet kanske somnar om själv?

Det låter ju lite som att det egentligen är en rutin för barnet att vakna på natten för välling. Jag hade det liknande när dottern vid ett års ålder slutade amma. Hon vaknade en del i början, blev lite gnäll men oftast somnade hon om och om inte blev det välling.
 
Ni är inte ensamma om att ha en nattsuddare, och fundera på hur länge detta ska hålla på.

Vi delar inte ut mat på natten, men får gå upp och natta om 2-3 gånger per natt. I perioder är det tätare. Då håller vi på att knäckas båda två om det sammanfaller med intensivare jobb/plugg perioder.

Jag blir så avundsjuk på "alla andra" som glatt berättar att deras barn sov hela nätter från 5 veckors ålder. Jag vill inte vara såhär trött jämt!

Vi har försökt olika varianter, men det smidigaste och snabbaste sättet är att göra barnet till viljes och vyssa en stund. När det känns som jobbigast smider jag hemska planer om att ge igen när barnet blir tonåring och alldeles säkert inte kommer att vilja umgås med oss flera gånger per natt.
 
Jag behöver lite tips och råd, jag önskar att ni läser noga min bakgrund mm. så ni har bilden klar för er. :-)

BAKGRUND
Det är min man som går upp till vår 1,5 åring på nätterna när hen vaknar. Det beror på att jag är sjuk och för att allt ska fungera så behöver jag sova.

När vi slutade med ersättning blev det så att barnet istället fick välling på natten.

Eftersom han kört ensam- nattpassen har han kört på med vällingen eftersom det varit det snabbaste och enklaste sättet att få barnet att somna om.

Barnet har ingen napp.

NUVARANDE SITUATION

Barnet sover ca 19.00-07.00, samt en till en och en halv timme på dagen.

Maken går upp minst 1 gång per natt och ger välling minst 1 gång per natt. Det är inga mängder det är prat om, oftast dricker han inte ens upp hälften av det som är i flaskan.

Maken är givetvis trött av att hela tiden behöva stiga upp varje natt, så vi skulle vilja få detta att upphöra.

VAD VI TESTAT
Att inte ge välling helt enkelt. Maken tar bara upp och vyschar tröstar. Resultatet är att barnet vaknar till ändå mer när vällingen inte kommer, och får ett vansinnesutbrott som väcker hela huset (vi har ett litet hus).

Att jag går upp och inte ger välling. (Ja, vi har testat) - resultatet blir att barnet somnar om i min famn efter en stund men vaknar direkt när jag lägger ned hen. (Till saken hör också att min koncentrationsförmåga och förmåga att tänka är kraftigt nedsatt när jag går upp på natten. Alla är förvirrade på natten, alla kan "vakna upp" tillräckligt om det behövs, min sjukdom gör att jag inte kan det.)

Stoppa ned barnet i vår säng. Resultat, barnet säger: "Tjohoooooo Hela familjen!" och blir klarvaken och busar järnet, och väcker sitt syskon om hen kommit över till oss på natten.

NÅGRA TANKAR
Jag tror inte att barnet "begär" vällingen eller är hungrig egentligen. Det har blivit som någon slags bökig napp, om ni förstår.

Maken och jag diskuterar det här och kommer väl fram till att "man ska väl ändå upp och så vad spelar det för roll?" samtidigt gillar jag det inte. Jag tänker dels på barnets tänder, man ska inte äta på natten, det är faktiskt ganska bökigt........ också känslan av: "det ska inte var så här".

---------------------------------------------------------------------------

Snälla tips och idéer, erfarenheter tas emot tacksamt. :)

Alla våra barn har ätit välling på natten fram till dryga 2 år ( då bytte vi ut mot vatten och sedan inget alls). De har ätit bra dagtid. Vi var så lata att vi gjorde iordning två flaskor välling, tandborstningströskeln efter den första och sedan sova och ställa flaskan i sängen. Barnet kunde sedan själv ta flaskan på natten ( inget uppvak). Säkerligen inte det bästa ur bakteriesynpunkt och säkerligen inte det bästa för tänderna ( jag inbillar mig dock att tänderna fick lite vila mellan tandbostningen och nästa flaska).
 
Så otroligt skönt att höra att man inte är ensam! Vi har också kört vatten-termos i sovrummet hela tiden.

Men vi har inte provat med vatten. Ska man ge vatten i vällingflaskan då eller i ett glas...? konstig fråga kanske.
 
Får han välling innan han somnar? Har ni testat att "ta tjuren vid hornen" och inte ge välling på natten flera nätter i rad?

Ja det får han. Välling och vargsången så somnar man gott. :)
Det har vi testat, dock inte flera nätter i rad. Det fick räcka med en.
 
Åh, vad många svar det blev. Gör så här.

Deathslyna: Både maken och jag är ganska bra på att höra om "det gäller" eller om han kommer somna om. Det hörs. (Jag vaknar också till 8/10 gånger just här han vaknar).

Jag tror inte att han vaknar för att han vill ha välling, i stilen "nu känns det som vällingdags" - det är mer att han vaknar, och vaknar till, och det är hans "napp" eller hur jag ska uttrycka mig.

Teilani: Åh, phuu.. :( Det låter jättejobbigt. Här är det ju max 2 gånger per natt, oftast bara en. Maken menar att det mesta går på autopilot. Det är ju ett smidigt sätt att "söva om" - det måste man ju säga.

Sar: Det lät smidigt. Tror dock sonen är lite petig med tempraturen. Vet att det blev fel en gång och det var kallvatten i termosen... ;) Som jag skrev ovan också, skönt igen att höra att man inte är ensam om detta.
 
För att skapa en ny rutin så tror jag att det behövs flera försök i rad. Prova några nätter att ge vatten i vällingflaska, vattnet behöver ju inte vara iskallt direkt utan kanske mer rumstempererat..
Vet att det är otroligt tufft när man står där mitt i natten och är ap-trött, kan ju vara en bra idé att påbörja den nya rutinen när ni är lediga några dagar i rad (jul?)
 
@alfagamma Ni kanske skulle kunna försöka fasa ut själva vällingpulvret?

Dag 1-3 inte ett fullt mått, dag 4-6 ett halvt mått, dag 7-9 mindre än halva, dag 10-12 bara lite som smaksättare. Därefter går ni över till vatten. Blir det att barnet blir gnälligt kan ni backa ett steg i nedtrappningen och gå långsammare neråt tills barnet vant sig. Jag tänker att övergången till vatten blir mindre dramatisk och att intresset kanske svalnar lite när barnet inte får mumsig välling.

Mvh Miks
 
När ni väl "bestämt er", då menar jag att ni mentalt måste vara där, inget om och men, bara inatt osv... utan verkligen vill. genomför ni en ny rutin för nätterna, kanske som Mois har beskrivit eller en annan som ni i förväg har bestämt er för. Ni måste ha en gemensam plan och en gemensam inställning.
Samtidigt så bör ni dra ner på sovandet på dagen, då skapar ni mer trötthet inför natten.

Vår son hade också nattsnuttning, men då på mig eftersom han vägrade suga på annat än tutt... så jag vet vad du pratar om ;).
Vi gjorde som jag beskrivit ovan och till vår stora förvåning så fungerade det direkt...
Men i samma veva så slutade han helt att sova på dagarna, var beredd på att det kan bli så.

Så jag tror verkligen på vikten av att mentalt vara förberedd - dom små liven genomskådar oss fortare än en svinblink :p:D.
 
Åh, vad många svar det blev. Gör så här.

Deathslyna: Både maken och jag är ganska bra på att höra om "det gäller" eller om han kommer somna om. Det hörs. (Jag vaknar också till 8/10 gånger just här han vaknar).

Jag tror inte att han vaknar för att han vill ha välling, i stilen "nu känns det som vällingdags" - det är mer att han vaknar, och vaknar till, och det är hans "napp" eller hur jag ska uttrycka mig.

Teilani: Åh, phuu.. :( Det låter jättejobbigt. Här är det ju max 2 gånger per natt, oftast bara en. Maken menar att det mesta går på autopilot. Det är ju ett smidigt sätt att "söva om" - det måste man ju säga.

Sar: Det lät smidigt. Tror dock sonen är lite petig med tempraturen. Vet att det blev fel en gång och det var kallvatten i termosen... ;) Som jag skrev ovan också, skönt igen att höra att man inte är ensam om detta.

Alltså våra barn var hungriga på natten ( trots att de åt bra dagtid) så att vällingflaskan gått ner i temperatur gjorde inte något alls. Hoppas det löser sig så att ni hittar en bra lösning för både er och barnet!
 
Mina drack ju inte vanlig välling utan sojasemp, flytande som blandades 50/50 med vatten och därmed var ganska tunnflytande (som ersättning till 4-5månaders). Vi löste det med att göra en flaska då vi gick och lade oss och gav den till barnet efter att bara väckt lite grann, det åts och sovs vidare till morgonkvisten. Ett avvåra barn vaknade dock i alla fall nattetid och inget annat funkade än flaska. Då när vi gav den vid vårt läggdax så gjordes en halv flaska som ställdes i en raggsocka på sängkanten, den hittade han själv efter någon natt och eftersom han aldrig blev klarvaken så somnade han om, liksom hans ganska trötta föräldrar ( 4 barn inom loppet av 6,5 år).

Jag går hårt på: Är inte mamma glad så är ingen annan glad heller. Jag har ju en bindvävssjukdom och det innebär att jag inte är varken snabb/smidig eller klarar frysa på natten, för då är dagen än mer körd... Pappan i familjen tyckte det var ganska slitigt att ta samtliga kliva upp ur sängen nätter och jobba heltid. Så det var en lösning som fungerade för oss.
 
Vi har gjort som Sar beskriver. Flaska i sängen.
Storasyster drack välling nattetid tills hon var ca 2.5. Hon är 4 nu och har jättefina tänder, inga hål.
Vi kör samma metod med lillebror som är 1.5, i dagsläget vaknar han oftast till vid midnatt och slurpar i sig, men ca 1 natt av 10 så vaknar han först vid 6. Så jag räknar med att han kommer att sluta med nattätande tidigare än storasyster.
 

Liknande trådar

Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 776
Senast: inverterad
·
Småbarn Tvååringen är inne i nån självständighetsprocess av nåt slag. Inget oroande och lär säkert gå över. Men kvällarna orkar jag bara inte...
Svar
19
· Visningar
3 069
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 234
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 921
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp