grundhantering. Mer behövs inte men det är ju en smakfråga.

Vara ledtränad i grimma och det ska fungera utan problem. Dvs gå fint och städat som en vuxen häst, respektera trycket från grimman och uppföra sig.

vara lätt att hämta i hagen, hantera i boxen, sätta på grimma på etc.

Kunna stå uppbunden utan problem.

Tolerera att man borstar den överallt och rör den överallt.

Lyfta hovarna snällt och fint och stå fint när hovslagaren är där.

Mer behövs egentligen inte, och det där skiljer sig inte direkt mycket från vad jag kräver av ett föl 8förutom att jag såklart har 'större' krav på 'perfektion' hos en åring).

Sen om de åkt transport eller inte, om de haft täcke och sånt det är en smaksak, det är inget det spelar någon större roll om de gjort när de är åringar eller om de gör det sen.

Min åring är lika hanterbar och ledbar som en vuxen häst. Dvs hon följer på slakt grimskaft, stannar när jag stannar, svänger när jag svänger etc. Står både lös och uppbunden på stallgången utan problem. Tillåter mig att borsta henne överallt och ta på henne överallt och lyfter utan anmärkning hovarna och står fint när hovslagaren är där.

Sen har hon åkt transport X antal gånger, hon har haft benlindor och täcke (det sistnämnda är hon dock inte så förtjust i) och så. Men det är inget jag tänkt att 'åh nu ska jag träna att linda benen' utan det är sådant som behövts och då har jag gjort det. Utan problem.

Sitter bara GRUNDEN så är det sällan problem med resten. Jag satte mig helt sonika bara på huk och lindade alla fyra benen på henne en dag (hon stod lös på stallgången) och hon sa bara 'jahapp'. Och så är det med det mesta, sitter grunden så har du oftast inga större problem med resten heller.

När det gäller bettvänjning, tömkörning etc så kan man ju ta det när man är åringar om man vill, eller när de är tvååringar - i slutändan spelar det ingen större roll om grunden sitter utan det är upp till ens eget tid och intresse. Man kan eg göra hur mycket elelr hur lite som helst med dem förutom grunden =)

Jag tycker att det enda som är viktigt är att den är väl hanterad. Och då menar jag att den kan gå i grimma, stå still vid borstning etc, att man kan lyfta benen(kratsa/verka), röra den överallt.
Den ska fungera i vardagsysslorna.

Gå i grimma, ledas i skritt, trav och kunna ställas upp. Stå uppbunden och stilla på gången och den ska kunna lyfta hovar utan problem.

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Julian Cordeau har haft ett fantastiskt år. Över två miljoner inkört som kusk – och dessutom har 27-åringen nyligen blivit pappa. På...
Svar
0
· Visningar
66
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka