10 000 steg = hur långt?

Ackio

Trådstartare
Hur många km går ni på 10 000 steg?
Jag har inte haft stegräknare på länge så kollar inte sånt längre men folk säger ju att man ska gå minst 10 000 steg om dagen för att må bra. Frågan är hur många km det motsvarar :)
 
Strax under milen om jag går "på riktigt", slögår jag så blir det mer än en mil eftersom steglängden blir kortare.
 
För att må bra? Det är första gången jag sett en anledning till att målet är just 10 000 steg, faktiskt. Annars hör man bara "Du ska gå 10 000 steg om dagen" - utan att någon enda jäkel kan förklara varför.

Så jag skulle ta den där siffran med en rejäl skopa salt.
 
Strax under milen om jag går "på riktigt", slögår jag så blir det mer än en mil eftersom steglängden blir kortare.
Det blir ju mindre om du tar kortare steg :-)
Mät hur långt ett steg är. Om dina steg t ex är 75 cm långa så är 10 000 steg 7,5 km.
 
Haha, du har helt rätt.. Fick visst lite tilt på tänket där :D

Men jag powergår 8-10 km/dag + vardagsgåendet så jag tänkte mer på sträckan :)
 
Ja jag vet inte. Vad jag hört :D Mått bra utan 10 000 steg med ;)

Okej :) Jag klurar på mäta mina "normala" steg. Jag går ju långpromenader dagligen, borde kanske skaffa en stegräknare bara för se hur många steg det är :)
 
Hur många km går ni på 10 000 steg?
Jag har inte haft stegräknare på länge så kollar inte sånt längre men folk säger ju att man ska gå minst 10 000 steg om dagen för att må bra. Frågan är hur många km det motsvarar :)

Jag har ett aktivitetsarmband som mäter mina steg, och den dag då jag hade gått 10439 steg menar den att det är ca 8,09 km. Sträckan stämmer nog inte hundra, men är ungefärlig. :)
 
Jag är kortbent, mina normalsteg ligger runt 70-80 cm. När jag stegar avstånd (stegat måttade avstånd måååånga gånger när jag jobbat i fält )kortar jag ner stegen något så de ligger på en halvmeter, så slögår man hamnar de nog strax över halvmetern för de flesta. Ska jag upp på meterlånga kliv blir det lite obekvämt, men har man långa ben är det nog enklare.
 
Sen beror det ju så mycket på om man går i terräng eller bara på platta marken. När jag lägger spår så är 33 dubbelsteg 50 meter. Då är det i skogen givetvis. Dubbelsteg är alltså två steg, jag räknar bara på den ena foten.
 
Hur många km går ni på 10 000 steg?
Jag har inte haft stegräknare på länge så kollar inte sånt längre men folk säger ju att man ska gå minst 10 000 steg om dagen för att må bra. Frågan är hur många km det motsvarar :)

Min stegräknare visade 10.000 steg vid 8 km.
 
Jag har korta ben och tar ganska korta steg så för mig infaller 10000 steg vid ~6,6 km. Är jag ute å går med någon långbent kompis brukar jag få småspringa för att hänga med.

10000 steg är väl det minsta man ska gå per dag för att hålla kroppen i trim.

Ett bra sätt att mäta sin steglängd är att ta 10 normalsteg och sedan mäta den sträckan
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag köpte igår en Fitbit Luxe. Främsta anledningen till inköp var att få en tillförlitlig stegräknare (mobilen har ingen bra sådan) och...
2
Svar
24
· Visningar
1 730
Senast: Ms_Antrop
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 160
Senast: Smurfoff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
729
Senast: IngelaH
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 315
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp