10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Tack :laugh: Ja det känns som om föltiden har sprungit iväg väldigt fort! Just nu är det i och för sig mest en stor pälsig rumpa som springer runt...
Men att hon är "större" (högre vettesjutton, tycker inte att hon har växt på höjden på ett tag, förutom rumpen då) än din är inte så konstigt, hon är ju äldre :p. Hela 7,5månad gammal nu. Hennes kompis är född i juli och det är rätt stor skillnad på dem med.

Och om en månad så kan vi kalla dem åringar! :eek:
 
Sv: 10:orna del 2

Vad fin hon är!!
Och vad kul att få lite rörelsebilder! Min filur ska ju vara I kameran hela tiden och då kvittar det att man har en hyfsad kamera, blir ju bara trååkiga bilder ju! :devil:

Här kommer några iaf:

156711_1655494780515_1031450370_31798394_1949917_n.jpg

Denna bilden ljuger en del, han är inte såå biffig... :crazy:

163008_1655495380530_1031450370_31798397_3868781_n.jpg


155435_1655495660537_1031450370_31798399_6147372_n.jpg


Han är 5 1/2 månad och står själv hela tiden de är inne, äter duktigt även om han har en förmåga att alltid lämna lite grann. Han tycker om Hippo Bas pellets, men jag provade med Müsli istället eftersom mammahäst håller hullet bättre på det, men det föll inte herrn i smaken... Ska mäta i helgen, tror han är runt 135-140, väldigt mkt rumpa dock. Han har fortf shettisgrimma, men på sista hålet.
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 2

Fler med öronludd!:)

Här är Stella (Cartier-Stanford) 5 månader. Ni som skrivit ut foderstat, har ni delat på sto och föl nattetid eller avvant dem? Stella äter samma kraftfoder som stoet får (havre, betfor och Krafft Plus Protein), men har märkt att hon inte verkar tåla Krafft Plus Protein. Hon blir lös i magen samt att magen bubblar och hon får mycket gaser. Så nu har jag slutat ge det och då är hon bättre. Har börjat fodra lite försiktigt med Lucern istället, men det är ju inte på långa vägar så mycket protein i det.

stella_vinter-1.jpg


stella_vinter2.jpg
 
Sv: 10:orna del 2

31910078.jpg


Mor och dotter, jag tycker de är så lika. :)

Fendi (Faustinus - Royal Olymp)
31910074.jpg

31910077.jpg


Razta (Rambo- Saigon)
31910073.jpg
 
Sv: 10:orna del 2

Har du analys på grovfodret eftersom du vill upp i protein? förra året gjorde jag misstaget att ösa på med lusern innan jag fått analysen och det fölet blev då lös i magen. Hösilaget innehöll nämligen väldigt mycket protein.

Mina föl som nu är 6 mån har egen box på natten och får då hö för det blir nästan för mycket med ensilaget på natten också. Som kraftfoder får de lite havre, betfor och mineraler.
 
Sv: 10:orna del 2

Ok, ja då förstår jag att du vill upp i protein. Jag tycker själv att soja är överlägset när det gäller att få upp proteinhalten, men många vill ju inte använda det av miljöskäl och det kan jag förstå. Men fördelen med det är ju att de bara ska ha väldigt lite. Man kan ju ge lite lusern och lite soja?
 
Sv: 10:orna del 2

din rambo-unge gillar jag :love:

kl

ihopsläpp av mor o dotter gick bra, nu gäller det fortsatt tumhållning att hon inte sätter juver igen.... jag tror nog att hon gör det men då får jag lösa det när jag flyttat dom istället, nu bråkar jag inte med dom mer. Siri hänger morsan i kjolstygen och blev lite mammig direkt, Saidy är inte riktigt lika övertygad tack o lov även om det var lite mysigt, hoppas det stannar vid liiiite mysigt....
 
Sv: 10:orna del 2

En relativt nytagen bild på min lilla broiler med massor av hår..

31912312.jpg


Nu märks det VERKLIGEN att det är en Irish cob pappa.. Hon är så grov!!! och hög...
 
Sv: 10:orna del 2

Det var mycket päls på den där hihi. Vad är det för mamma ? (kommer inte ihåg)

till Celu, tack! :)
 
Sv: 10:orna del 2

Åh tack vad glad jag blir! Hon är inte så jättestor, 139 nu som 6 månaders. Jag trodde faktiskt hon skulle bli större då modern var väldigt stor i hennes ålder (150 ca).
 
Sv: 10:orna del 2

Det kommer att bli min mors ridhäst såsmåningom.. Hon blev en liten överrakning eftersom jag UL på vårkanten -09 och fick konstaterat att det inte var ngt föl därinne men efter sommaren så var jag ganska säker på att det var fel och UL:ade igen och mkt riktigt så var det en rackare därinne!
Och vips blev mamma med ridhäst ;) Men ta i trä, lillan verkar ha ärvt alla positiva egenskaper av ANDRA ERKÄNDA UPPFÖDARE i en otroligt oansvarig korsningsavel (har fått det kastat i ansiktet) så jag tror att hon kommer bli en ypperlig skogsmullehäst med förutsättningar för mammas ridmål! LC dressyr, blåbärshoppningar och långritter med fika!
Hon kommer förhoppningsvis landa runt 156-160 cm, ngt grövre byggnad och ngt mer viktbärande. Hoppas att halvblodsgången slår igenom ngt mer i alla gångarter då hon är ganskakort och markbunden för tillfället!
Så ja, jag tar mitt ansvar och tar reda på min egen korsningsavel!
Ledsen om det låter illa men är trött på att alla ska ha så satans med åsikter.. så bättre att försvara sig först :(
Kan även tilläggas att hon traskar förbi bilar, lastbilar, traktorer med snöplogar nu på vägen utan att bry sig, kan man säga att en fölunge är trafiksäker vid 7 ½ månad? Totalt stencool.. ;)
 
Sv: 10:orna del 2

Haha, det låter som om framtiden är utstakad för henne!

Du behöver inte försvara dig för mig, jag har inget emot korsningar! :) Hade själv kunnat tänka mig att betäcka mitt halvblodssto med något annat än halvblod, men kanske mer åt pre hållet. Fast det blir det inte nu, stallet är fullt nämligen :p

Lycka till med henne!
 
Sv: 10:orna del 2

Tack... Det värmde gott i hjärtat!
Nu när jag fattat hur pixbox funkar så kommer det nog dyka upp betydligt mer bilder på lilla lurviga damen... Är så totalt oteknisk när det gäller datorer! Så känner mig som ett dataproffs;) nu när jag har fått in 2 bilder här och en på den andra dräktiga i bilddtråden 2011!
 
Sv: 10:orna del 2

... hon kommer bli en ypperlig skogsmullehäst med förutsättningar för mammas ridmål! LC dressyr, blåbärshoppningar och långritter med fika!
Hon kommer förhoppningsvis landa runt 156-160 cm, ngt grövre byggnad och ngt mer viktbärande.
Kan även tilläggas att hon traskar förbi bilar, lastbilar, traktorer med snöplogar nu på vägen utan att bry sig, kan man säga att en fölunge är trafiksäker vid 7 ½ månad? Totalt stencool.. ;)

En sån variant av häst vet jag iaf 2 damer i mitt stall som skulle vilja ha :laugh: en bra kompis :laugh:
 
Sv: 10:orna del 2

Låter ju som en jättebra framtid för tjejen ju! Som sagt, en riktig kompis! :laugh:


KL
Idag blir min lilleman sju månader! :eek: Vart tog tiden vägen!? Jag började räkna och insåg att han är mycket äldre än vad jag trodde... :angel:
Här har vi haft så kallt nu ett bra tag så inga kameror överlever utflykter, men jag ska försöka få några nya bilder så jag kan uppdatera lite med bilder på min också! :) Kanske tar nån ikväll vid intag och mäter honom samtidigt, beror på om jag kommer ihåg att ta med vattenpasset... :angel:
 
Sv: 10:orna del 2

Åh tack vad glad jag blir! Hon är inte så jättestor, 139 nu som 6 månaders. Jag trodde faktiskt hon skulle bli större då modern var väldigt stor i hennes ålder (150 ca).

Hjälp - 150 cm som 6 månders - vad är det för ras du föder upp? Hur stor blev hon? 139 cm låter som ett mer normalt mått, om än stort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 658
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 798
Senast: Madalitso
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp