Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skrev inte ut stammen, men den är som följer: Richfield-Testarossa. Uppfödaren hade haft både mamma och mormor och de var enligt henne lika coola de.
Ja, vilken mardröm det var med min hjärtehäst. Och mitt efterlängtade föl som jag aldrig fick se mer än framhovarna och lite av kotorna av. Det gick inte ens att dra ut den efter att allt var avslutat.
Jag blev faktiskt fysiskt sjuk av förlusten/händelsen, om jag får vara lite öppenhjärtlig; led av fruktansvärd klåda på hela kroppen vilket ledde till att jag kliade sönder mig totalt. Detta började strax efteråt och höll i sig i åtta månader innan det bara försvann. Alla prover var bra och inga läkemedel, vare sig krämer eller tabletter hade någon effekt. Nu är jag full med små runda ärr som påminner om den hemska tiden.
Jag tyckte ändå att jag var förberedd och visste oddsen, väl medveten om att det kan gå fel, men att vara i den situationen... gode gud vad hemskt det var...
Har ridit ett pass på snöig ridbana med lilla hästen i kväll. Mycket mysigt och vi lattjade mest runt i snön. Hon är för rar och jag har långsamt tagit henne till mig och kommit att älska henne![]()
Eh, ja ?![]()
Låter som det har varit lite. Men hovarna är ok nu i alla fall?
Nja, hoven är ju skadad ännu men jag får sätta igång henne. Hon skodd igen efter tappskon. Såret ser bra ut, veterinären kollade på det i tisdags och sa att behinnorna kommer ta lång tid på sig att läka. Veterinären påstod dessutom att min häst är lite kinkig
Hade ute sadelprovare och det är ju det värsta, det finns verkligen oerhört få sadlar som passar denna donna. Det fanns EN som passade, men såklart finns de sällan på begagnatmarknaden....en ny kostar över 20 000 kr.
Så hästen är alltså 5 och har blivit riden typ 25 ggr i livet. Man ska ju inte slita på de sägs det![]()
Så tråkigt att tappa motivationen.. stundtals känner jag så också av samma anledning som dig. En häst för mycket är lite jobbigt och istället för att göra det man hinner så hamnar man ibland i en svacka där man bara känner en massa måsten.
Hoppas du hittar en bra köpare till mammanRozalie är ju så fin, förstår att du inte vill sälja henne.
Jag funderar lite också på hur jag ska göra. Ena sekunden vill jag tävla själv, ibland vill jag sälja och just nu funderar jag på att låna ut. Men det känns lite riskabelt att låna ut en unghäst tycker jag. Fendi är känslig och jag tror inte hon funkar med vem som helst även om hon i grunden är jättesnäll.
Ridningen funkar ju bra men det finns ju aldrig tid för träning, att åka i väg med henne och det är så tråkigt. Känner inte riktigt för det heller, tycker dressyrträning är ganska tråkigt men tävlingsmomentet är kul.
Hur söt får man vara ? och busig me såklart. Jag är lite avis på er som har tillgång till ridhus. Nu har ridbanan frusit och det är ca 2 cm snö på den, alldeles för lite för att den ska vara mjuk. Red i sommarhagen i går, det går ju men är inte optimalt. Och Fendi blir pigg när hon får vila för många dagar.Ja precis, det är när jag hamnar i måsteläget som det blir så himla trist. Nu har jag ändå tvingat mig upp på henne igen, hon har ju aktiverats en del även nu när jag inte hittat motivationen att rida, så hon känns faktiskt rätt så okej. Men laddad som tusan, matte får skylla sig själv! Nu när jag väl har ridit igen så känns det ändå bättre igen, det gäller att komma över den där tröskeln. Så jag hoppas att jag håller ångan uppe nu!
Jag älskar att träna dressyr! Det är nästan bättre än tävlingsmomentet, jag tycker att det är lite omständigt att åka iväg på tävling.. tidiga mornar, långa dagar, saker ska packas osv. ja det har sin charm med och jag vill tävla en del, men träningen är min favorit![]()
Möte med annan häst i galopp, det gäller att ta alla chanser till bus!
![]()
Fin när den värsta överskottsenergin har lagt sig.
![]()
Om han nästan alltid gör så hade jag nog lagt till spöet en halv sekund efter fattningen så att han får lite respekt för skänkeln.Allmän fråga: Hur skulle ni rida på när hästen inte fattar galopp direkt för skänkeln? Korven är lite segstartad och det kan bli 6-8 travsteg (om inte mer ibland) innan han rullar in i galopp. Jag vill såklart komma till omedelbar reaktion,men det kanske är för mycket krav för stunden?
Vilken aha-känsla jag fick nu när jag läser vad ni skriver. Dom är faktiskt inte bebisar längre så jag kan inte skylla på det istället för att faktiskt ta tag i galoppen. Speciellt på en tung häst som Våd som rent exteriört har det svårare för galoppen och tar tid att bygga upp. Lär ju inte komma nån vart om jag inte tar tag i det.
Idag skackel-tränade jag igen och nånstans tvivlar jag på om Våd är en körhäst...
Han är inte bakskygg alls men att få skacklar eller liknande mot bakbenen när han rör sig gör att han far iväg varje gång. Stillastående är inga problem...
Så känslig/stressad var han aldrig vid inridningen
Eller så ger det sig. Jag är kanske bara nojig och kan för lite om körning. Men är rädd att skrämma honom.
Har kunnat folk med hela tiden, men har svårt att släppa över så mycket till någon annan. #hönsmamma
Söt är han iaf
![]()