.........,,

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Saeta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 609

Saeta

Trådstartare
Hur uppfattar ni en mening som avslutas med ".........,,"?
Är det något man kan skriva, eller bryter det mot "skrivreglerna"?

Skriver ni själva liknande? Att använda väldigt många punkter/kommatecken osv.

Sv: .........,,

Jag uppfattar det som att personen aldrig gått i skolan. Inte ens förskolan. Skulle aldrig få för mig att skriva så!

Jag uppfattar det som att personen aldrig gått i skolan. Inte ens förskolan. Skulle aldrig få för mig att skriva så!
:bow:

TS: Jag tycker det är irriterande och överdrivet. Och ungefär jämförbart med att katten råkat ställa sig på tagentbordet. Precis lika irriterande som ???????? och !!!!!!, det räcker liksom med ett ?, eller med förstärkning: !?

+1

Typ tre punkter uppfattar jag som att tonen i det man skrivit är sarkastisk, ironisk, torr eller spydig; Så brukar i alla fall jag det.
.............. (Eller för den delen en miljon fråge- eller utropstecken) uppfattar jag som att personen är dum i huvudet om det inte är ytterst uppenbart att h*n driver.

Svarar alla samtidigt.
Tack! Då är vi överens, haha!

Anledningen till att jag var tvungen att kolla med er här är för att jag pratade med en person och hon skriver väldigt väldigt ofta så. Tusen miljoner punkter och gärna massor med kommatecken samtidigt. Jag blir vansinnig. Nu försöker jag såklart hålla god min, men vi pratade om detta för ett par dagar sen och kom in på hur vi skriver. Både när vi ska skriva seriöst och när vi skriver mindre seriöst (jag är inte alls lika noga med mitt skrivande här, som ett exempel). Personen i fråga tycker att hon är väldigt duktig på att använda punkter och att det är "talespråk" vilket då är korrekt. Jag får huvudvärk :p Nu är ju inte jag kanske bättre, men jag kan iallafall erkänna det!

Jag brukade tänka att personen i fråga var förståndshandikappad. Sen reste jag lite mer och med vidgade vyer är jag även öppen för möjligheten att vederbörande är född och uppvuxen i ett u-land.

*kl*

På ett jobb jag hade fick jag skriftlig feedback på ett misstag jag gjort åtföljt av ett flertal utropstecken.

"Du har missat ett ställe!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"
Typ så, jättetrevlig att läsa. Och då var det inte någon som hållit inne tangenterna utan lappen var handskriven. O_o Varje gång den personen skrev något var det minst 5 utropstecken, rekordet var 17 (ja, jag räknade).

Att blanda punkter och kommatecken gör man bara inte, det finns inget tillfälle då det är rätt, om man inte gör det vertikalt då (semikolon). ;)
Fast jag har mina språkliga brister med så jag ska inte klaga på någon... eller bara lite.

Ett rätt vanligt fenomen här på Buke, har jag sett. Grammatiskt korrekt är det inte, i alla fall. :p

Min moster har missuppfattat grejen med "..." tror jag, hon skriver ofta saker på FB som avslutas med ",,,,". Det tycker jag är värre. ;)

För mig är alla skrivningar av:
..........
!!!!!!
????
?!?!?!
efter meningar eller ord oftast otrevliga, dock beroende på i vilket situation/sammanhang de skrivs.
Jag vet oftast inte om den som skriver är arg eller spydig eftersom att jag tolkar det som att det är ett krypterat känslouttryck i text.

Den enda gången jag tycker det känns okej är om diskussionen/ämnet redan innan varit ironisk eller liknande, annars uppfattar jag det väldigt negativt och kan uppfatta det som att personen är nedlåtande och då blir jag lätt irriterad.

Den enda gången jag tycker det känns okej är om diskussionen/ämnet redan innan varit ironisk eller liknande

(Jag har klippt vilt i citatet.)

Ja, "!!!!!111one" brukar jag själv skriva lite då och då, och när jag gör det så tycker jag i alla fall själv att jag är rolig.

:bow:

TS: Jag tycker det är irriterande och överdrivet. Och ungefär jämförbart med att katten råkat ställa sig på tagentbordet. Precis lika irriterande som ???????? och !!!!!!, det räcker liksom med ett ?, eller med förstärkning: !?

Gud, det sistnämnda påminner mig om en diskussion jag hamnade i för en tid sedan. En person verkade inte riktigt ha samma uppfattning som jag om vad ?!/!? betyder. För egen del känns det som om det betyder "fattar du trögt eller?" och personen använde båda tecknen i alla frågor och utrop vilket gjorde att allt denne skrev kändes som påhopp och ilska varpå jag fick alla taggar utåt. Personen förstod inte vad i det denne skrev som var aggressivt och fick en uppläxning av mig.

Ärligt talat drog jag slutsatsen att denne är lågutbildad och saknar social kompetens (?!/!?/!!!!), tyvärr. Jag gillar inte att dra slutsatser men som ett ex till mig alltid sa: på internet kommunicerar man med text. Skriver du som en idiot blir du klassad som en idiot.

Jag är naturligtvis helt felfri! Eller så hittar någon säkert något att gnälla på i den här texten men jag försöker i alla fall att skriva hyfsat trevligt och lättläst.

Mina föräldrar skriver så, jag klagar på detta ofta :p
Jag ser punkterna lite som något negativt..men dålig "efter" känsla av det som sagts om någon är med på hur jag menar ;)

För mig är alla skrivningar av:
..........
!!!!!!
????
?!?!?!
efter meningar eller ord oftast otrevliga, dock beroende på i vilket situation/sammanhang de skrivs.
Jag vet oftast inte om den som skriver är arg eller spydig eftersom att jag tolkar det som att det är ett krypterat känslouttryck i text.

Den enda gången jag tycker det känns okej är om diskussionen/ämnet redan innan varit ironisk eller liknande, annars uppfattar jag det väldigt negativt och kan uppfatta det som att personen är nedlåtande och då blir jag lätt irriterad.

Tack! Du satte ord på något jag har gått runt och grunnat över länge men inte visste hur jag skulle uttrycka det. :)

Liknande trådar

Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 218
Hemmet Vi har haft vår stuga första den här vintern och framförallt har det under påsken blivit uppenbart att många kör skoter in på vår tomt... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 105
Senast: Marita73
·
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
470
Senast: Santoxen
·
Kropp & Själ Hej! Tänker att det är många här med olika NPF-diagnoser och tänker att det kanske finns några bra knep folk har för att underlätta i... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 429
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka