14-åringar greps efter häststöld

(Sydsvenskan)
Två fjortonåriga flickor greps natten till torsdagen misstänkta för att ha stulit två hästar från Åvarps ridskola utanför Billesholm. Vid halvtvåtiden i natt hörde ett vittne skrik från en grusväg. Där upptäcktes flickorna när de försökte få hästarna över en mindre bro.

http://sydsvenskan.se/skane/article125547.ece
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

Fy fan... Ja vad ska man säga om en sådan sak.. SJUKT är det i allafall det dom där flickorna håller på med! :mad:
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

Vad vidrigt att göra så! Men som sagt också ganska korkat. Men att överhuvudtaget komma på tanken att stjäla hästar! De måste vara fullständigt imbilskt själviska... :eek: :eek:
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

Men tänkte de verkligen stjäla hästarna? Var de inte "bara" ute och tjuvred, och hade tänkt lämna tillbaka hästarna efter ridturen? Alltså inte fullt lika korkat som att stjäla och något de kanske trodde de skulle klara av utan upptäkt.
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

Men jag undrar om det verkligen var så oplanerat?

Det är en liten ridskola som ligger ute på "landet". Man kan både rida lektion där och hyra häst som man själv kan rida ut på.

Det ligger som sagt inte precis i en tätort och det var väl mitt i natten?

Jag undrar om de inte planerat detta - att ta sig en gratis ridtur i skydd av mörkret? Jag tycker det verkar som om de kände till stallet bra också för hur lätt är det att smyga in i mörkret och hitta rätt bland hästar, sadlar, träns mm? Det bor folk på gården och boningshuset ligger sidan om stallet.

Sen undrade någon om man inte låser stallen? Kanske man gör i större städer där risken för att "fulingar" stryker omkring är större och där det finns en Brandkår i varje buske. Men mig veterligen är det inte många häromkring som låser i alla fall.
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

MaRomer skrev:
då undrar ja bar hur de gör om det börjar brinna i ett stall i flyinge?? de har ju galler å allt som e låst...
skulle tro att ev brandkåren kan ha en nyckel till det då. Har för mig att jag såg nån video om det i ettan förut. *tror*

ang häststölderna: Bristande uppfostran absolut även om jag tror att föräldrarna blev både chockade och ganska arga när ungarna kom hem. pinsmant att bli hemkörd av polisen också. dom fick sig nog en läxa skulle jag tro. Men även ev dåligt inflytande utifrån ( filmer, tv osv)
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

Ungar!!!!!!!!Vart hade dom tänkt"gömma"hästarna sen då??Som några sa så kanske dom tjuvred.Det var ju tur att det inte hände någon olycka i alla fall...det kunde ju ha hänt något hemskt.
Hoppas att tjejerna verkligen förstår vilket misstag dom gjort och lär sig av detta.
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

tur att hästarna är tillbaka i boxen på ridskolan :)
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

Bellafjella skrev:
Jag undrar om de inte planerat detta - att ta sig en gratis ridtur i skydd av mörkret?
Mjo, det tänkte jag också på. Att de kanske inte hade tänkt att STJÄLA hästarna utan bara "låna" dom, vilket är lika idiotisk det!

Vi har låsta gallergrindar på ridskolan eftersom vi ett flertal ggr råkat ut för skadegörelse på både hästar och utrustning. Även efter att låsen satts upp. :mad: Men det var något år sedan nu..
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

*lånar knapp*

Vare sig de tänkt stjäla hästarna eller inte så är det en lättnad att ingen kom till skada men det går ju inte att säga annat än att det var riktigt dumt gjort.
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

Hände en liknande sak här hemma i värmland. där två tjejer, visserligen två år äldre gick in på en liten ridskola och tog några ridturer natte tid under två veckor. innan folk kom på dem.. aj aj aj..
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

-suckar och asgarvar samtidigt-
hur kan man ens tänka på att göra något så oerhört korkat? :eek:

Undrar om dom verkligen trodde att dom skulle komma undan med det:crazy:

-hade någon tagit min häst och tjuvridit mitt i natten hade jag polisanmält-:devil: Men jag antar att ridskolan eller ngn gjorde det eftersom att polisen hämtade :bump:
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

Zindy16 skrev:
skulle tro att ev brandkåren kan ha en nyckel till det då. Har för mig att jag såg nån video om det i ettan förut. *tror*
Annars är brandkåren rätt bra på att vara brutala mot låsta dörrar.
Är det bara gallergrindar klipps dessa rätt lätt upp med bultsax.
De visade i blåljus hur de tog sig in i ett brinnande soprum (Stabil järndörr och karm), det tog inte lång tid det.. Dörren var väll iof inte så snygg efteråt, men in kom de...
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

asså hur kan man vara såå dum?? att bara tänka en sån tanke? vart skulle dom sedan ha hästarna hade dom tänkt? dom hade ju ingen tanke på djurets/djurens hälsa. gud vad skamligt, visst det är ju över nu...men att bara ha den skammen att man har djort en sån sak.
ingen ridskola vill väll ta emot dom nu efter en sån sak det står ju i tidningarna. dom är ju helt opålitliga! herregud!
hur kunde dom tänka så..polisen skulle ju vara ute och leta eftter dom stulna hästana.
Nej det där var en jätte dunm IDIOTISK grej!.
Tack för mitt ord.
Mvh Emma.
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

Där jag bodde tidigare hade vi genomgång med brandkåren o undrade om de ville ha nyckel men de ansåg att det gick fortare att bryta upp dörren än att få med rätt nyckel.
PL
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

För många år sedan var det två tjejer som gjorde samma sak i Borås och dom han allt rida några mil......:angel:
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

oj men hur kan man göra något sånt?? jag är glad att de inte har hänt mig.... men men
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

MaRomer skrev:
då undrar ja bar hur de gör om det börjar brinna i ett stall i flyinge?? de har ju galler å allt som e låst...


större stall har ju ofta dispans, i mitt stall t.ex är vi noga att låsa då de både finns fina och många hästar. stadens brandkår har nyckel och ridskolechefen bor hundra meter därifrån.
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

Skämmigt, trodde dom verkligen att det där skulle funka.. ojoj..
hemskt att redan som 14åring börja stjäla hästar:mad: :crazy:
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

-låna-

Förbannades korkskallar. Rids inte ridskolehästar redan tillräckligt mycket tro!?
 
Sv: 14-åringar greps efter häststöld

Jag kan inte låta bli att undra om det fanns någon vuxen med lastbil som väntade någonstans längre fram och att någon använt flickorna som kände till stallet och hästarna för att stjäla dem???

Men det mest troliga är antagligen att de "lånade" hästarna för en gratis ridtur och inte alls hade tänkt stjäla dem. Eller också hoppas jag att det är så för flickornas skull. Hade de tänkt stjäla dem och gömma dem någonstans så är det ju synd om dem som är så korkade.Både ouppfostrat och dumt! Tur man har hästar som går ute lösa utan grimma och som inte är så godtrogna så de följer med vem som helst! Det har sina fördelar det med. De är inte så lätta att stjäla i alla fall!
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp