14 döda..

B

Butterfly

hmm...sitter och funderar på min kompis hund. Hennes hund blev tjuvbetäckt av en annan ras och de visste inte om att hon väntade valpar förrän några veckor innan hon skulle föda.. När hon födde genom kejsarsnitt kom det 15 valpar varav en var helt outvecklad, inga ben osv...
Nästan på en gång dog 7 av valparna de fick kramper och dog, sedan dog resten av valparna en efter en under natten som följde också de genom kramper. En enda överlevde!!! Kan ni förklara detta??
Min teori är att honan inte fått tillräckligt med mat under dräktigheten?
De är hundar som bor i hundgård och får inte överdrivet mkt mat och motion kan det ha spelat in?
Hemskt i vilket fall... :( Tur jag inte var där och såg... :cry: :cry:
 
Nja, inte nödvändigtvis. Kan ju faktiskt varit något utvecklingsfel redan från början. Naturen brukar ju sålla bort ofärdigt, även om det råkar blir föddt. När jag var med och omplacerade hundar i djurskyddföreningen så tog vi hand om en utmärglad shäfertik, hon var bara skinn och ben och knappt det....3 veckor senare födde hon 8 friska valpar....Det konstiga är att jag än i dag undrar VART dessa 8 valpar låg nånstans i mammans mage...eftersom mamman bara var skinn/ben.,...syntes nada och inget på henne. :confused:
 
:eek: ja det är märkligt ibland hur det kan bli..
men sen är det vanligt med så många??? Tyckter 15 känns som jättemånga :confused: :confused:
 
Jag vet inte om det kanske är sådär supervanligt med 15 valpar, men min hunds mamma fick som förstföderska 14 st :eek:
 
Tror inte att det berodde på att tiken
fått för lite foder under dräktigheten.
Fostren är duktiga på att ta det de behöver
och de dör inte med kramper pga näringsbrist.
Det kan bero på sövningsmedlet under kejsarsnittet.
Vet du vad de använde?
 
Ja alla överlevde, men ägaren bestämde sig för att genast ta bort 6 st. Tiken hade ju dels bara 10 tuttar och ägaren hade absolut inte den tid som behövdes för så pass många valpar...Hade liksom inte räknat med det stora antalet som kom ut...
 
kan d inte vara så att naturen gjorde sitt...kan kanske bero på att d va två olika raser....
för mycke korsning medveten eller omedveten kan aldrig bli bra...
bara en tanke...

:banana:charlie :banana:
 
jo de va juh en lite udda korsning också, golden och gråhund/jämthund. ska bli intressant o se vad de blir av den lilla valpen som e kvar, vilken ras de blir. Kanske blir en golden med grissnurr i svansen? :D
 
Raser spelar inte någon som helst roll i det fallet. Hade det däremot vart en G-D som parat sig med pinscher (dvärg) eller liknande så kan kroppen stöta bort det pga storlek.Men inte för rasernas skull.Låter mer som om att det berodde på något genetiskt fel och outvecklade foster etc.
 

Liknande trådar

C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
18 352
Senast: LIA
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 649
Senast: lundborg
·
Avel En kort sammanfattning av läget för lilleman. Den 8:e mars vid morgonfodringarna låg det helt oväntat ett litet föl i boxen när det...
2
Svar
38
· Visningar
2 843
Senast: pialotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp