Sängproblem...

cherie

Trådstartare
För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga val och längtade efter en riktigt skön säng man längtade efter att gå och lägga sig i! Vi landade till slut på en säng från MIO (vaaaarför tänker jag nu!?). Deras exklusiva sort, samarbete med Carpe Diem, fått bra i recensioner och tester osv. Vi fick också lite extra rabatt då vi har en vän som jobbar där, så valet landade där enkelt enkelt. Sängen blev dock dyr, såklart, vilket vi räknat med.

Men det började med att jag tänkte att jag valt fel fasthet. Jag valde medium för personalen i butiken sa det, men insåg lite för sent (efter sov gott-garantin) att det blev för mjukt. Jag började sova på min partners halva dom hade fast, men tyckte faktiskt att även denna blev för mjuk. Då beställde jag en helt ny säng (DYRT!) och tog extrafast. Nu har den kommit men den känns också för mjuk, den ger dåligt stöd och jag vaknar med ländryggssmärta varje morgon 😭

Nu vet jag inte hur jag ska göra! Är det värt att prova byta bäddmadrass, kan det göra någon skillnad? Vill samtidigt inte lägga ner hur mycket pengar som helst på denna säng. Vi har redan betalt dyrt. Min partner kommer också bli lätt frustrerad om jag återigen påpekar att nya sängen inte blev bra trots massa kånkande och åkande för den nya...

Just nu är lösningen att jag får sova i dotters Ikea-säng (som är fantastisk för min rygg), men är ju ingen lösning i längden... 😔

Vad ska man göra? Försöka sälja skiten (lycka till liksom) och köpa samma IKEA-säng som dottern? Finns väl inga svar, men känner mig bara uppgiven!

För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga val och längtade efter en riktigt skön säng man längtade efter att gå och lägga sig i! Vi landade till slut på en säng från MIO (vaaaarför tänker jag nu!?). Deras exklusiva sort, samarbete med Carpe Diem, fått bra i recensioner och tester osv. Vi fick också lite extra rabatt då vi har en vän som jobbar där, så valet landade där enkelt enkelt. Sängen blev dock dyr, såklart, vilket vi räknat med.

Men det började med att jag tänkte att jag valt fel fasthet. Jag valde medium för personalen i butiken sa det, men insåg lite för sent (efter sov gott-garantin) att det blev för mjukt. Jag började sova på min partners halva dom hade fast, men tyckte faktiskt att även denna blev för mjuk. Då beställde jag en helt ny säng (DYRT!) och tog extrafast. Nu har den kommit men den känns också för mjuk, den ger dåligt stöd och jag vaknar med ländryggssmärta varje morgon 😭

Nu vet jag inte hur jag ska göra! Är det värt att prova byta bäddmadrass, kan det göra någon skillnad? Vill samtidigt inte lägga ner hur mycket pengar som helst på denna säng. Vi har redan betalt dyrt. Min partner kommer också bli lätt frustrerad om jag återigen påpekar att nya sängen inte blev bra trots massa kånkande och åkande för den nya...

Just nu är lösningen att jag får sova i dotters Ikea-säng (som är fantastisk för min rygg), men är ju ingen lösning i längden... 😔

Vad ska man göra? Försöka sälja skiten (lycka till liksom) och köpa samma IKEA-säng som dottern? Finns väl inga svar, men känner mig bara uppgiven!
Är det en kontinentalsäng? Det går kanske skaffa en stor plywoodskiva och lägga under nån av madrasserna. Så vet jag att en bekant gjorde som hade för mjuk säng.

Är det en kontinentalsäng? Det går kanske skaffa en stor plywoodskiva och lägga under nån av madrasserna. Så vet jag att en bekant gjorde som hade för mjuk säng.

Nej, en ramsäng tyvärr! En kontinentalsäng går inte hos oss pga snedtak så vi kan ej ha så hög säng. Annars lät det som ett dunderknep! Kanske kan prova ändå att lägga något lite styvare under bäddmadrassen...

Det behöver inte vara helt kört att sälja den förutsatt att den är fräsch.

Att ha fel säng är hemskt. Jag får också ont av för mjuka sängar. Ringde därför Ikeas kundservice, frågade vilken den hårdaste sängen i sortimentet var, provade den och några andra och köpte sedan den som kundtjänst nämnt. Tyvärr dyraste sängen i sortimentet, men för första gången typ någonsin så känner jag fortfarande efter 1 1/2 år att sängen är helt rätt för mig. Tidigare har jag köpt billigare sängar och efter 6-12 månader har jag börjat tycka att tappat fasthet.

Är ju inte sängen (stommen) som är problemet här, utan det madrassen. Gå runt i lite olika möbelaffärer och be om att få prov ligga deras olika fasta varianter, så hittar du snart en madrass som passar dig till bråkdelen av vad en ny säng(stomme) kostar.

Va tråkigt! Jag fick va på lite att jag ville ha en fast på ikea då den anställde tyckte medium men min säng har jag haft i 10 år och den är fortfarande 👌
(Har bytt bädmadrass såklart under dessa år) och det har funkat med ikeas och även en billigare från Jysk :)

Jag har en extra fast memoryfoam-bäddmadrass till min säng och den upplever jag som hård och underbar även om jag var väldigt tveksam till materialet. Minns inte hårdhet på själva resårmadrassen men tror medium. Exet fick ont i ryggen och behövde sin mjuka säng regelbundet iallafall, så en sådan bäddmadrass är mitt tips om man behöver stadga.

Nej, en ramsäng tyvärr! En kontinentalsäng går inte hos oss pga snedtak så vi kan ej ha så hög säng. Annars lät det som ett dunderknep! Kanske kan prova ändå att lägga något lite styvare under bäddmadrassen...

MDF är din vän: https://www.jemfix.se/mdf-skiva-3-x-800-x-1200-mm-hornbaek/4138/9038305/

Testa med en sådan samt fundera på om det skulle bli bättre med en annan bäddmadrass. Men tyvärr, enligt min erfarenhet är sådant här ej permanenta lösningar.

Jag har haft diverse varianter på ovanstående i vårt fältkontor tills jag ledsnade och köpte en ny säng plus bäddmadrass (jag är där så pass ofta att det måste fungera).

Edit: Jag köper någon dyrare Jysk bäddmadrass i memory foam sedan många år tillbaka. Jag har inte varit missnöjd med någon av dem men de behöver bytas med jämna mellanrum (fast de håller länge så så dyrt blir det inte).

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 976
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 732
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 099
Senast: Nominous
·
Kropp & Själ Kära allvetande Buke-orakel... När jag köpte min säng (resårbotten) för en 8 år sen så blev den en "grad" för hård (pga att jag den... 2
Svar
29
· Visningar
7 917
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈