15 månaders avstängning för Kroon

(SvRF)
Den svenska hoppryttaren Sofia Kroon, Tvååker, stängs av från tävlande i 15 månader för ett fall av dopning och ett fall av otillåten medicinering. Beslutet meddelades av Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd på måndagen.

Läs mer...
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Ohhhh, det lär nog svida....

Men bra att diciplinnämnden verkligen vågar markera!!

Fusk och respektlöshet gillar vi inte.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

ÄNTLIGEN skulle jag vilja säga, så kommer ett utslag som ger en ordentlig markering! :bow:
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Det var då för väl. Att vara proffsryttare och påstå man inte kan dopingreglementet är ju bara att göra sig dum.

Att dessutom tävla en ledbehandlad häst i en 1,50 hoppning 5 dagar efter behandling är ta mig fasen oförsvarbart.

Bra att de markerar!
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

BRA! Hästarnas välbefinnande är viktigare än tävlandet självt.. Bara pinsamt att hon låtsas låtsas, eller på riktigt inte visste vad som gäller..
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

*kl*

Är 15 månaders avstängning ett hårt straff? Det tycker inte jag.

Otillåten medicinering, hur lyder definitionen på det inom ridsporten? Visste hon inte om att hästen fick flunixin-preparatet?

Artikeln är dåligt skriven, inte är det väl så att Flunixin-preparat generellt anses vara otillåten medicinering? Det bör väl vara minst lika allvarligt att tävla på smärtstilande antiinflamatoriskt som på en ledbehandling, speciellt efter 4 dagar då det första bör ha större inverkan på hästen prestation just den dagen, givetvis beroende på dosering.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Jag kan också tycka att det var "milt" straff. Tycker att detta var ett mycket grovt övertramp av ryttaren och därmed skall det kännas REJÄLT!!

De som tävlar i min bekantskapskrets är mycket noga med preparat som ges till behandlande hästar, de är mycket noga med medicinering och separerar behandlande hästar vs tävlande hästar och detta för att de är rädda för kontaminering av tävlande hästar pga flyktiga mediciner.

Att ryttaren i detta fall har behandlat hästar och därefter inom karenstid startat är nonchalant och girigt!
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Tycker också att 15 månader känns lite milt straff med tanke på att hon antagligen var medveten om att hästarna var behandlade och tävlade ändå:grin: Hur kan man göra så mot sin tävlingskompis????

Förväntade mig minst 2 års avstängning!!

Dock tror jag ju att dessa 15 månader (och fällande dom!) slår tillbaka ganska hårt på hennes verksamhet, med hästmaterial, intäkter vid tävling,sponsoravtal osv. Jag skulle iaf inte vilja lämna min häst på utbildning/försäljning eller tävling där!
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

*kl*

Är 15 månaders avstängning ett hårt straff? Det tycker inte jag.

Otillåten medicinering, hur lyder definitionen på det inom ridsporten? Visste hon inte om att hästen fick flunixin-preparatet?

Artikeln är dåligt skriven, inte är det väl så att Flunixin-preparat generellt anses vara otillåten medicinering? Det bör väl vara minst lika allvarligt att tävla på smärtstilande antiinflamatoriskt som på en ledbehandling, speciellt efter 4 dagar då det första bör ha större inverkan på hästen prestation just den dagen, givetvis beroende på dosering.



Här är beslutet från diciplinnämnden.

http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_4949/ImageVaultHandler.aspx
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

I just Kroons fall skulle jag gärna se en livstids avstängning. Om man inom 5 dagar medvetet startar en ledbehandlad häst (oavsett preparat) så tycker jag man gjort sitt i sporten.

Samtidigt så är 15 månader, tragiskt nog, ändå en rejäl markering från förbundet, jmf med de påföljder som dömts ut tidigare, så det är väldigt positivt. Jag var 'rädd' det skulle bli klassiska ett par - tre månader bara.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

I just Kroons fall skulle jag gärna se en livstids avstängning. Om man inom 5 dagar medvetet startar en ledbehandlad häst (oavsett preparat) så tycker jag man gjort sitt i sporten.

När jag nu läst diciplinnämndens beslut är jag beredd att hålla med Alexandra W.
Minst 10 år hade varit ett lämpligare straff.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Mm, det var när jag läst den jag kände att livstid eg är enda vettiga, det var som inget misstag inte.

Dock få, förhoppningsvis är hon slut inom sporten ändå, iom avstängningen och när folk läser hur det verkligen gick till.

Och så undrar jag, var är FETSTILSRUBRIKERNA i Aftonbladet nu. Det här är enligt mig mycket värre än OS-historian med equi bloc-linimentet, för det här är så fruktansvärt medvetet.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

kl

Jag tycker också efter att ha läst allt att hon kom lindrigt undan. Hon visste ju precis vad hon gjorde inte var det ett misstag inte. Tex var ju Rolex ordinerad ev veckas skritt hon åker iväg och hoppar en 1,50!
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Ja hästvärlden borde ju verkligen ha tappat all respekt för henne nu. tror det blir väldigt svårt att komma tillbaka.. Fast vem vet
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Ja, det gör det nog, dock tror jag de främst har egna hästar, som systern nu istället tävlar.

Men nog är det rätt hårt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Holländska hoppryttaren Sanne Thijssen, som nyligen stängdes av från tävlande i sex månader för dopning, har fått avstängningen upphävd...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Internationella Ridsportförbundet, FEI, har tagit beslut i flera ärenden. Bland annat har sydafrikanska hoppryttaren Jeanne Engela...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
844
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Internationella ridsportförbundet FEI har stängt av ett distansekipage för dopning och otillåten medicinering. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp