15 månaders avstängning för Kroon

(SvRF)
Den svenska hoppryttaren Sofia Kroon, Tvååker, stängs av från tävlande i 15 månader för ett fall av dopning och ett fall av otillåten medicinering. Beslutet meddelades av Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd på måndagen.

Läs mer...
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Äntligen är det utrett!

Men i allafall jag kände kalla kårar när jag läste i disciplinnämndens protokoll vad hon hade för ursäkter! Hon försökte ju helt enkelt få det hela ogiltigförklarat på tekniska saker! Hävda att inte dopinprov togs tex. Ruggigt med en ryttare som så tydligt visar att hästens välmåga är så enormt lågt prioriterat! Och fy f-n vad det skadar ridsportens anseende det hon gjort! :mad:

Om straffet är nog hårt kan man nog diskutera i all oändlighet, men jag gissar att 1,5 års avstängning är det hårdaste Ridsportförbundet någonsin straffat någon ryttare med?
För någon som inte tävlar och aldrig tänkt tanken att ha det som levebröd, då låter nog 1,5 år som en piss i Missisippi, men för en tävlingsryttare så är 1,5 år borta från tävlingsbanorna en gigantiskt lång tid!
Men det vore enormt intressant om man fått vara en fluga på väggen och ha hört disciplinnämndens prat om hur lång avstängningen skulle bli! Om det kanske tom någon gång var tal om livstids avstängning, vem vet?

Fetstilsrubrikerna i kvällspressen uteblir nog för att journalisterna inte kan häst, en sådan här soppa är nog lite för svår för en ej hästmänniska att både förstå och sätta sig in i! Men å andra sidan så har ju inte kunskapsbrist förut hindrat både sakfel och konstiga rubriker! :grin:
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Jag tror inte det är därför fetstilsrubrikerna uteblir. Utan för att 'allmänheten' inte köper några lösnummer av rubriken 'Svensk hoppryttare tävlade dopad häst i en Grand Prix i Kungsbacka'.

Men SM/VM/EM/OS - då kommer rubrikerna.. Eller om det är trav, där spelarna är mer intresserade.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

KL

Klart att 1 år och tre månaders avstängning är jättemycket för den som lever på att tävla, men om man ser till maxstraffet på två år för doping och ett år för otillåten medicinering så är straffet löjligt lågt i det här fallet. Det har ju inte skett av misstag utan fullt medvetet. Dessutom har hon brutit mot ridsportens "Code of conduct". Att inte sätta hästens bästa före sitt eget tävlande är minst lika allvarligt och borde öka straffet minst lika mycket.


Jag hoppades mer än jag trodde att det skulle bli mer än ett par månaders avstängning. Jag är glad att diciplinnämnden har tillräcklig kurage att ge 15 månader, synd bara att de inte fullföljde....
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Jag tror att de tagit hänsyn till att hon redan varit avstängd sedan 1 feb då detta hände. Då blir det 18 månader totalt. Om 24 mån är max så är det kanske rimligt med 18 månader?

Dessutom är hon i princip borta från allt under hela 2010 eftersom hon inte får starta igen före aug 2010, då har hon missat alla kval till alla större tävlingar hela det året.

Jag tror 18 eller 24 månader är oväsentligt för jag kan aldrig tänka mig att hon kan komma tillbaka efter detta.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Är hon young rider eller senior? Har inte exakt koll där?! Om hon är young rider eller junior, då svider ju straffet ännu mer, det blir ju tidigare upp som senior.

Som du nämnde, undrar om hon kommer tillbaka alls efter det här? Och hur lång tid det tar i så fall?
Det är ju egentligen tragiskt att ta en sådan stor risk, tänk att riskera att kasta bort en hel lovande karriär! :eek:
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Fast hon har väl inte varit avstängd innan igår?

Och har de det brukar det räknas in i tiden, det som är så trist när domen blir 2 mån avstängning, som redan gått iom utredningstiden.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Hon har varit avstängd i väntan på dom. Och det gäller från domen meddelades dvs 11 maj.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Avstängningen gäller 1 år och 3 månader från och med att diciplinnämnden meddelade sitt beslut. Hon har inte varit avstängd fram tills nu men av egen vilja inte startat sedan det hände.

Tror säkert att hon kommer tillbaka, sporten är full av skamlösa människor.
Hästhandlare som skandaliserats i TV eller har hur många åtal som helst mot sig, folk som ertapppats tävlande stulna hästar mm mm.
Dom tar inget extra för att dyka upp som vanligt på tävling.

Själv skulle jag ha emigrerat till en annan värlsdel, minst.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Hon har varit avstängd i väntan på dom. Och det gäller från domen meddelades dvs 11 maj.

Men hon har ju inte varit avstängd i väntan på dom? Det förvånade mig stort. Hon har själv betraktat sig som avstängd, men inte varit det.

Så hon hade kunnat tävla fram tills 10:e maj om hon velat, men från igår, dvs 11 maj då domen kom, är hon avstängd i 15 månader.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Får hon fortsätta träna då?
i en del andra sporter har man ju avstängning från banan helt och hållet - punkt! hon blev ju trots allt fälld för doping.
det hade varit rimligt med tanke på den omdömeslöshet hon visar när en häst ska skrittas i en vecka, men ändå sticker ut och tävlar 1,50.
för hästarnas skull om inte annat...
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Ja inte skulle jag som sponsor vilja bli förknippad med någon som medvetet ridit på behandlade hästar:grin: Men de har väl säkerligen eget kapital att ta till:angel:

Kan inte förstå hur man kan överklaga i detta läge, vadå omedveten om vad veterinären gjort med hästarna, att vet. inte informerat vad den gjort med hästarna. Rent bullshit säger jag!! Och hur oansvarigt är det inte som ägare till en häst att inte själv fråga veterinären vad den gör med hästen!! Jag skulle iaf vilja veta om hästen behandlas, varför den behandlas och hur jag ska sätta igång hästen efter behandling.


Nej blir sur och förtvivlad när man säger att det är ett sååå strängt straff, herregud, det är ju levande varelser vi talar om. Snälla underbara hästar som ställer upp i alla lägen och kämpar med hela sitt hjärta för att vara OSS till lags... tycker det MINSTA man kan kräva är att vi ska låta bli att tävla dem om de är skadade eller har ont:mad:
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

KL
Nu överklagar denna pinsamma människa domen. Fattar hon inte att det är upp till henne att hålla reda på dopingreglementet?
Förstår hon inte hur illa det ser ut att ha en häst som haltar - behandla - och sedan hoppa 1,50-tävling?
Om jag var som henne skulle min strategi vara att ligga lågt. Hon verkar försöka komma undan med att spela dum. Hoppas de skärper straffet vid överklagan, för det hon sysslat med är djurplågeri enligt mig.

Och apropå rubriker i vanliga pressen, barrering har skapat stora rubriker i svenska tidningar, jag tror detta också skulle kunna göra det med vinkeln: Svensk proffsryttare tävlade halt häst på smärtstillande i 1,50 hoppning.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Det jag tycker är mest tragiskt är att Jana Wannius står bakom ett överklagande :crazy:

Sen, citerat "Inte ens i klara fall, som i samband med OS, förekommer avstängningsperioder av denna art inom ridsporten". Har de mage att mena att det här är ett OKLART fall?

Då blir det hart när omöjligt fälla folk för doping, titta bara bort i undersökningsrummet och se till att inte ta med dig några papper direkt i handen så går du fri..
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Vem avgör vad som är tillåtet att överklaga o vad ett juridiskt ombud får ta på sig.
Jag kan tycka att det här är ett solklart fall men vi får väl ändå inte tumma på rättssäkerheten!
PL
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Nej, givetvis är det tillåtet att överklaga. Och hennes jurister vore ju osmarta om de inte rek henne att överklaga det hårdaste straff som dömts ut iaf i modern tid.

Men jag blir likväl beklämd av att Jana Wannius, som inte 'bara' är jurist utan ett välkänt namn och ansikte inom sporten anser att straffet är för strängt. Mycket möjligt han talar som jurist och inget annat, men jag blir ändå beklämd.
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Men om han är jurist måste han få tala som sådan o få tillvarata sin klients intressen, det är ju inte samma sak som att hn tycker att doping är ok.
PL
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Jag anser (inte förvånande) att han skulle låtit bli att ta det fallet, då jag anser det finns en 'intressekonflikt'. Iofs stod det i ngn artikel innan domen att 'hennes landslagskamrater stödjer henne'. Sanningshalten vet ju bara reportern, men är ju inte omöjligt det är/var så heller, att det finns - även om ingen uttalar det publikt, ett stöd?
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Intressekonflikt hade det varit om han var var för partisk för att tillvara ta hennes intressen. Det börjar luta lite åt häxjakt mot rättssäkerheten.
PL
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Därför jag satte 'intressekonflikt' inom fnuttar. Det finns ingen juridisk intressekonflikt, ingen jävsituation eller liknande. Men jag anser det är olyckligt som sagt.

Och det har inget med rättssäkerhet att göra, hur tänker du då?
 
Sv: 15 månaders avstängning för Kroon

Jag menar att de som ifrågasätter hennes rätt att överklaga eller välja ombud arbetar mot rättssäkerheten.
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Holländska hoppryttaren Sanne Thijssen, som nyligen stängdes av från tävlande i sex månader för dopning, har fått avstängningen upphävd...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Internationella Ridsportförbundet, FEI, har tagit beslut i flera ärenden. Bland annat har sydafrikanska hoppryttaren Jeanne Engela...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Internationella ridsportförbundet FEI har stängt av ett distansekipage för dopning och otillåten medicinering. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
516
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp